Alfa Romeon ykköstavoite ensi viikonloppuna ajettavassa Itävallan GP:ssä on auttaa Kimi Räikkönen toiseen aika-ajo-osioon.
LUE MYÖS: Mercedeksen tekninen johtaja paljastaa: epäilykset osuivat oikeaan, Toto Wolff jätti kohutussa lausunnossaan jotain sanomatta
LUE MYÖS: Nyt tuli rumaa jälkeä – Kimi Räikkönen jakoi dramaattista kuvaa kotoaan: "Sain iltaohjelmaa"
Viime viikonloppuna samaisella Red Bull Ringillä ajetuissa aika-ajoissa Räikkönen jäi 18:nneksi. Tallikaveri Antonio Giovinazzi oli suomalaista nopeampi ja lunasti itselleen 15. lähtöruudun.
Itse kilpailussa asetelma kääntyi päälaelleen, kun Räikkönen oli ruutulipulla 11:s, Giovinazzi 15:s.
Se, että Giovinazzi on vahvempi aika-ajoissa ja Räikkönen kilpailussa, on tuttu kaava kaksikon yhteiseltä Alfa Romeo -taipaleelta. Tämän kauden aika-ajot on kirjattu Giovinazzille lukemin 6–2, ja italialainen on ollut lauantaisin keskimäärin lähes neljä kymmenystä Räikköstä nopeampi. Kilpailuissa Räikkönen on lyönyt Giovinazzin 5–3.
Kun vertaa kaksikon lähtöruutuja ja lopullisia kisasijoituksia, Räikkösen tämän kauden kisasijoitukset ovat yhteensä 20 pykälää paremmat kuin hänen lähtöruutunsa. Giovinazzin kohdalla vastaava parannus on yhdeksän pykälää. Räikkönen on kohentanut sijoitustaan kuudessa kilpailussa kahdeksasta, Giovinazzi vain kahdessa.
Osaltaan tämä selittyy sillä, että kun Giovinazzi starttaa kisaan paremmasta lähtöruudusta, hänellä on vähemmän potentiaalisia ohitettavia kuin Räikkösellä.
Yhtä kaikki, Alfa Romeo haluaa saada Räikköstäkin hilattua lähtöruudukossa ylöspäin – jo tulevan viikonlopun Itävallan GP:ssä.
– Yritämme muutamaa juttua ja katsomme, josko saamme Kimin mukaan toiseen aika-ajo-osioon, Alfa Romeon ratatoiminnoista vastaava insinööri Xevi Pujolar sanoi PlanetF1-sivuston mukaan.
– Se, että saisimme molemmat autot toiseen osioon, auttaisi heitä molempia ja voisimme saada aikaan edistystä. Tärkein tavoitteemme on olla Williamsin edellä aika-ajoissa. Sitten voimme toivottavasti ajaa samanlaisen kilpailun kuin viime sunnuntaina, Pujolar sanoo ja viittaa Räikkösen nousuun 18. ruudusta 11:nneksi.
– Rengasseokset ovat nyt pykälää viime viikkoa pehmeämmät, ja olosuhteetkin ehkä muuttuvat, mutta ainakin yritämme päästä mahdollisimman lähelle (aika-ajojen) kymmenettä sijaa. Sitten voimme toteuttaa kilpailun toisella tavalla.
Pujolarin mukaan Räikkösen ja Giovinazzin säädöt ja ajotyylit ovat varsin lähellä toisiaan, mutta hänen mielestään Räikkösen ongelma aika-ajoissa saattaa liittyä renkaiden valmistamiseen nopeaa kierrosta varten.
– Yritämme nyt katsoa, voimmeko olla jollain tavalla avuksi. Kyse on renkaiden valmistamisesta. Katsotaan, keksimmekö mitään ideaa joko säätöihin tai renkaisiin liittyen.