Kimi Räikkönen oli ensimmäisenä kuskina huomauttamassa tiimiradiossa F1-sarjan kilpailunjohdon ratkaisusta, kun autot päästettiin radalle Turkin GP:n sadeolosuhteissa ennen kuin alue oli tyhjennetty muista ajoneuvoista. Tilanne olisi ollut suomalaisen mukaan helposti vältettävissä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Pe: harjoitukset klo 12.55 ja 16.55.
La: harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Räikkönen älähti tiimiradiossa, kun autot ajoivat edellisen kisaviikonlopun aika-ajojen aikana mutkasta, jossa edelleen kerättiin pois Williams-kuski Nicholas Latifin autoa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen sivussa ensimmäisistä harjoituksista – Robert Kubica palaa pitkän tauon jälkeen F1-autoon
Kuskeja varoitettiin mutkaan saavuttaessa vaaranpaikasta, mutta nykysääntöjen mukaan ajot pitäisi olla keskeytettynä koko sen ajan, kun esimerkiksi nostotraktori on radan varressa. Nyt autoletka päästettiin radalle siinä toivossa, että traktori olisi jo ehtinyt mutkaan tultaessa rengasvallin taakse, mutta toisin kävi.
– Sen pystyi tavallaan näkemään, että siinä käy noin, koska he olivat edelleen korjaamassa autoa pois, kun sessio aloitettiin, Räikkönen toteaa.
– Kun ajoimme kasimutkasta, siinä taisi olla keltaiset liput. He voivat olettaa, että ajamme hitaasti, mutta varsinkin, kun noissa oloissa oli niin liukasta, ei ole väliä, vaikka menisit hiljaa. Voit silti menettää auton hallinnastasi.
Aika-ajot olivat tuossa vaiheessa jo melkoisesti myöhässä, joten kilpailunjohdolla oli kiire saada ajot jatkumaan. Räikkösen mielestä riski oli silti täysin turha.
– Olisi varmaan ollut parempi odottaa, että he siirtävät auton ulkopuolelle ja tyhjentävät ulosmenoalueen, koska ei sitä koskaan tiedä.
– Voimme ajaa omasta mielestämme hiljaa, mutta se saattaa silti olla 120 km/h. Ja kun menetät auton noissa olosuhteissa, sinulla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa, mihin päädyt.
– Kyse oli vain ulosmenokierroksesta, mutta olisimme voineet odottaa muutaman minuutin pitempään ja olla ottamatta pienintäkään riskiä. Se ei kuitenkaan ole meidän päätöksemme. Menemme, kun rata avataan, Räikkönen toteaa.
Sääntö tuli voimaan vuonna 2014, kun Marussia-kuski Jules Bianchi menetti autonsa hallinnan sateen pahasti kastelemalla Suzukan radalla. Bianchin auto pyörähti kauas ulos radalta ja päätyi toista autoa siirtämässä olleen traktorin alle. Ranskalaiskuski kuoli saamiinsa vammoihin yli puoli vuotta myöhemmin.