Barcelonan osakilpailun aika-ajossa nähtiin erikoinen näytelmä, kun nopealle kierrokselle valmistautuvat kuljettajat matelivat eteenpäin erittäin hidasta vauhtia. Erikoisen käyttäytymisen takana oli tavoite säästää Pirellin pehmeitä renkaita, jotka kuluvat Barcelonan kuumuudessa nopeasti ja menettävät parhaat ominaisuutensa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Renaultin Daniel Ricciardon mukaan renkaat ovat niin herkät, että liian kova vauhti lämmittelykierroksella tarkoittaisi sitä, että renkaat eivät kestäisi koko aika-ajokierrosta. Siksi kaikki kuljettaja pyrkivät keksimään tapoja pitää renkaat riittävän viileinä ja valmiina kierrosta varten.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen paljasti komean aika-ajosuorituksen taustalta ratkaisevan muutoksen – "Se antoi itseluottamuksen"
Barcelonan radalla radan kolmas sektori on tärkein kovan aikakierroksen kannalta. Renkaiden riittäminen kierroksen loppuun saakka on kriittisen tärkeää kovan kierrosajan saamiseksi.
– Kaikki haluavat säästää renkaita viimeistä sektoria varten, joten siksi suojelemme niitä lämmittelykierroksella ja myös sisääntulokierroksella. Syy näihin (hitaisiin) vauhteihin on vain renkaissa ja niiden käyttäytymisessä. Emme haluaisi tehdä niin, se ei tietenkään ole hauskaa, kun toinen auto tulee lentäen ohitsesi, tai joudut koko ajan siirtymään pois linjalta ja keräät kaiken roskan renkaisiisi, Ricciardo sanoi Racefans-sivuston mukaan.
Suuri vauhtiero lämmittelykierroksella ja aikakierroksella olevien autojen välillä on omiaan luomaan vaaratilanteita radalla.
– Se ei ole hyväksyttävää, että radalla on jonoja. Jos joku tulee takaa kisavauhtia, se voi olla vaarallista, Ricciardon tallikaveri Esteban Ocon sanoi.
Oconilla oli lauantaina omat vaikeutensa. Hän joutui kolariin kolmansissa harjoituksissa, kun hänen edellään ajanut Haasin Kevin Magnussen yllättäen hidasti vauhtiaan. Ocon vältti osuman Magnussenin autoon vain vaivoin, kun pyörähti päin vallia. Oconin auto saatiin kuitenkin kuntoon aika-ajoja varten.
Oconin mielestä liialliseen renkaiden säästelyyn ja hidasteluun radalla tulisi puuttua. Hän kertoo joutuneensa jopa pysähtymään radalla aika-ajossa odottaessaan jonon purkautumista.
Ocon sanoo, ettei ole kokenut vastaavaa aiempina vuosinaan F1:ssä. Hän ehdottaa enimmäisaikoja hitaille kierroksille, jotta ongelmasta päästäisiin eroon.
– Tämä on ollut trendi. Kuumissa olosuhteissa olemme minuutin hitaampia sisääntulokierroksella tai lämmittelykierroksella. Se on todella, todella hidasta. Mielestäni sitä pitäisi rajoittaa. Se olisi hyvä asia.
Red Bullin Alex Albon puolestaan toivoo muutoksia renkaisiin.
– Jos renkaat antaisivat enemmän anteeksi, voisimme vain painaa täysillä, eikä tarvitsisi huolehtia niin paljon niiden kunnosta.