Kimi Räikkönen taisteli Yhdysvaltain GP:ssä aivan viimeisille kierroksille saakka viimeisestä pistesijasta, mutta se karkasi oman ajovirheen seurauksena.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas manasi surkeita asetelmia – viittasi Mercedeksen outoon rangaistusralliin
LUE MYÖS: Max Verstappen löi Lewis Hamiltonin huimassa trillerissä – Bottaksella vaikeaa, Räikkönen tyri pistesijan
Räikkönen nousi kilpailun alussa komeasti. 15. ruudusta matkaan lähtenyt suomalainen oli 12. kierroksella jo kuudentena, kun edellä olleet olivat tulleet yksi kerrallaan varikolle. Oman varikkokäyntinsä jälkeen Räikkönen putosi hetkellisesti takaisin 15. sijalle, mutta nousi nopeasti takaisin viimeisen pisteen syrjään kiinni.
Hetki ennen tätä käyty taistelu Fernando Alonson kanssa päättyi kuitenkin siihen, että Räikkösen Alfa Romeo ja Alonson Alpine osuivat yhteen, ja Räikkösen auton lattiasta irtosi palasia. Alonso ajoi tilanteessa erittäin aggressiivisesti eikä jättänyt Räikköselle tilaa ykkösmutkan ulkoreunassa.
– Ei autosta huono tullut, mutta tuntui, että renkaat kuluivat sen jälkeen nopeammin kuin ensimmäisellä stintillä, Räikkönen harmitteli osumasta koituneita seurauksia.
Viidenneksi viimeisen kierroksen alkaessa Räikkönen sinnitteli edelleen 10. sijalla ja yritti pitää Aston Martinin Sebastian Vettelin takanaan. Mutta sitten sattui virhe, joka pudotti sijoitusta kolmella pykälällä alaspäin.
Radan alkuvaiheilla sattunut pyörähdys oli Räikkösen mukaan seurausta Alonso-taistelussa autoon tulleista varioista, jotka söivät rengasta vielä normaaliakin enemmän.
– Yritimme, ja lopussa minulla ei ollut juurikaan takarenkaita jäljellä. Ei vain ihan renkaat riittäneet.
Kisa oli Alfa Romeolle sikäli pettymys, että Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi ajoi ruutulipulle sijalla 11 – toisessa kisassa peräjälkeen. Kun saldo oli nolla pistettä, Räikkönen ei osannut iloita edes hyvästä kisavauhdista.
– Emme saaneet täältä mitään mukaan. Olemme olleet valtaosassa kisoista mukana taistelemassa pistesijoista. Siltä osin tämä ei ollut kovin erilaista kuin aiemmin.