Alfa Romeon Kimi Räikkönen ylsi pisteille ensimmäistä kertaa tällä kaudella, kun hän oli yhdeksäs Toscanan GP:ssä Italian Mugellossa. Räikkösen iltapäivään mahtui runsaasti draamaa.
Kaikki lähti liikkeelle ensimmäisestä kierroksesta, jolloin Räikkösen koko kisa meinasi katketa usean kuljettajan joukkokolariin.
Tilanteessa Haasin Romain Grosjean osui AlphaTaurin Pierre Gaslyyn, joka joutui puristukseen kahden auton väliin. Näistä toinen oli Räikkönen, joka sai puolestaan osuman Gaslystä.
Tämän jälkeen Räikkönen ajautui päin Red Bullin Max Verstappenia.
Lopputuloksena keskeytykset Gaslylle ja Verstappenille, sekä vaurioita Räikköselle ja Grosjeanille.
– En tiedä, että mitä siinä oikein tapahtui, Räikkönen ihmetteli kisan jälkeen.
– En tiedä yllättyikö hän (Gasly) siitä, että miten paljon meidän piti hidastaa toiseen mutkaan. Menetin rytäkässä osia auton lattiasta ja etusiivestä.
Tämä vaikutti Räikkösen koko loppukisaan.
– Autoa oli todella vaikea hallita, sillä etupään pito oli aivan kadoksissa. Sen lisäksi varikkopysähdykset menivät aivan pieleen.
Räikkönen oli jäänyt kierroksella kärjestä ennen Racing Pointin Lance Strollin ulosajoa. Tämä toi radalle toistamiseen punaiset liput.
– Vauhti oli ihan hyvää silloin, kun saimme auton edes jotenkin kuntoon. Ilman vaurioita se olisi ollut varmasti hyvinkin nopea.
Strollin ulosajon jälkeen Räikkönen kutsuttiin viime tipassa varikolle. Suomalaiskuski ylitti varikon sisääntulon yhteydessä valkoisen viivan, minkä myötä hän sai viiden sekunnin aikarangaistuksen. Sen myötä Räikkönen joutui tosissaan kiristämään, jotta hän sai tehtyä viiden sekunnin marginaalin takana tulleisiin autoihin.
Räikkönen onnistui tässä, kun hän jätti Ferrarin Sebastian Vettelin ja Williamsin George Russellin tarvittavan eron päähän. Ainoastaan Charles Leclerc nousi Räikkösen ohi aikarangaistuksen takia.
– Saimme pisteitä, se on se tärkein juttu. Harmi vain, että nyt olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin. Olisimme voineet saada tästä vieläkin enemmän irti, Räikkönen sanoi yhdeksännestä sijastaan.