Kimi Räikköselle ja Red Bullille lupaavia lukemia: vuodessa tapahtunut valtavaa kehitystä

Kun Brasilian F1-viikonlopun kierrosaikoja verrataan tiimien vuosi sitten samalla radalla ajettuihin aikoihin, Kimi Räikkösen ensi kauden talli Sauber ja Honda-moottoreihin siirtynyt Toro Rosso ovat tehneet selvästi muita isomman kehitysharppauksen.

RaceFans-sivusto laski Brasilian GP:n kierrosajoista tallien ajallisen kehityksen vuoden 2017 marraskuusta tähän päivään. Sauber oli ottanut peräti 2,382 sekuntia pois kierrosajoistaan, mikä on valtava askel, kun otetaan huomioon, että Interlagosin ratakierros on ajallisesti Itävallan jälkeen F1-sarjan toiseksi lyhin – vain hieman päälle minuutin.

Tämä harppaus selittyy toki hyvin paljon sillä, että Sauber ajoi kauden 2017 säästösyistä Ferrarin edellisen vuoden moottoriversiolla. Tähän kauteen tiimi on kuitenkin saanut paljon lisäpotkua yhteistyöstä Alfa Romeon kanssa. Ferrarin moottorikehitys tulee ilmi myös Haas-tallin 1,6 sekunnin aikaparannuksesta.

Myös Sauberin autoa on kehitetty entistä kunnianhimoisemmin, mikä on näkynyt voimakkaana tulosparannuksena kauden aikana. Kimi Räikkösen palkkaaminen kahdeksi seuraavaksi kaudeksi on niin ikään iso buusti tiimin pyrkimyksille.

– Kyllähän se on osoitus Sauberin omistajilta, että ollaan valmiita sijoittamaan kuljettajiin ja koko tiimiin, toteaa C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.

– Jos verrataan tilannetta siihen, mitä se oli muutama vuosi sitten, niin Sauberhan oli ihan viittä vaille konkurssikypsä F1-tiimi. Ei ollut rahaa kehittää autoa, ajettiin ylivuotisilla Ferrarin voimalähteillä, kun ei ollut varaa uusimpaan.

– Nyt kaikki asiat ovat hyvässä jamassa. On uusin voimanlähde ja on ollut myös varaa kehittää auto aerodynaamisesti, mitä ei ollut mahdollista tehdä pari vuotta sitten, Oikarinen jatkaa.

Toro Rosso jyrännyt Honda-moottorilla

Red Bullin loppukaudella piristynyt taisteluilme lupaa ensi kauteen lähdettäessä hyvää moneltakin kantilta. Tiimi on saanut nykyisen autonsa kilpailukykyiseksi, ja ilman Max Verstappenin Brasiliassa kokemaa kolaria talli olisi juhlinut voittoa kahdessa peräkkäisessä kisassa.

Toinen positiivinen kannustus tulee kakkostiimi Toro Rosson puolelta. Talli otti tällä kaudella yksinoikeudella käyttöönsä Hondan moottorit, joihin myös Red Bull siirtyy ensi vuonna. Monta vuotta epäluotettavasti McLarenin autossa toimineet japanilaiskoneet ovat alkaneet kestää paremmin ja niistä on saatu myös suorituskykyä irti.

Brasilian kierrosaikavertailussa Toro Rosso oli parantanut viime vuodesta peräti kaksi sekuntia. Se on valtavasti, sillä yli sekunnin kierrosajoistaan pystyivät sen ja Sauberin lisäksi napsimaan pois vain Haas (-1,64), Red Bull (-1,1) ja Mercedes (-1,0).

Toro Rosso otti Hondan uusimman moottoripäivityksen käyttöönsä Suzukassa. Pisteitä on tullut vähän, mutta kehitys kierrosaikojen puolella on ollut huomattavaa. Autot olivat heti Japanin aika-ajoissa sensaatiomaisesti kuudes ja seitsemäs. Brasiliassa Pierre Gasly murtautui jälleen viimeiseen aika-ajon osioon.

Kierrosaikojen kehitys Brasilian 2017 ja 2018 kisojen välillä:

Sauber

-2,382

Toro Rosso

-2,009

Haas

-1,640

Red Bull

-1,147

Mercedes

-1,041

Ferrari

-0,986

Renault

-0,869

Force India

-0,857

Williams

-0,353

McLaren

-0,191

 

Lähde: RaceFans.net

Lue myös:

    Uusimmat