Racing Point on ollut pisteiden valossa tämän kauden kolmanneksi paras F1-talli siitäkin huolimatta, että heiltä vähennettiin Mercedeksen viime vuoden auton kopioinnin takia 15 MM-pistettä. Aika-ajoissa riittää kuitenkin petrattavaa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen lähimmät työtoverit kuvailevat F1-mestarin ainutlaatuisuutta: "Niin suuri sydän, että se tuo kyyneleet kenen tahansa silmiin"
Racing Pointin molemmat autot ovat yltäneet pisteille peräti seitsemässä tämän kauden 11 osakilpailusta. Saldo on täsmälleen sama kuin Red Bullilla, ja vain Mercedeksen lukema (9) on parempi.
Sunnuntaina ajetussa Eifelin GP:ssä RP20-auton hyvä kilpailuvauhti siivitti viimeisestä lähtöruudusta startanneen, juuri ennen aika-ajoja Lance Strollin tilalle hälytetyn Nico Hülkenbergin kahdeksannelle sijalle – olkoonkin, että Hülkenberg sai apua siitä, että viisi kuljettajaa joutui keskeyttämään.
Racing Pointin tulokset voisivat kuitenkin olla vielä nähtyä parempiakin, mikäli RP20-autosta löytyisi enemmän vauhtia aika-ajoissa.
– Aika-ajovauhtia täytyy ehdottomasti parantaa. Käytämme valtavasti aikaa varmistaaksemme, että auto on hyvä sunnuntai-iltapäivää silmällä pitäen, ja lauantai on tästä johtuen enemmän tai vähemmän kompromissi, tallin tekninen johtaja Andrew Green sanoi Eifelin GP:n jälkeen RaceFans-sivuston mukaan.
– Luulenpa, että meidän on ehdottomasti katsottava, miten muut tallit tuntuvat löytävän lauantai-iltapäivälle sellaisen vauhdin, jota meiltä ei löydy. Mielestäni hyvä esimerkki tästä on Ferrari.
Ferrari, viime vuodet jopa maailmanmestaruuksista taistellut mahtitalli, on romahtanut tämän kauden MM-sarjassa sijalle kuusi. Tulokset ovat olleet erittäin ailahtelevia, ja Ferrari on ollut pääosin vain Charles Leclercin varassa, kun tallin tämän kauden jättävä Sebastian Vettel on ollut viikonlopusta toiseen suurissa vaikeuksissa SF1000-auton ajettavuuden kanssa.
Aika-ajovauhdin puolesta Eifelin GP oli Ferrarin kohdalla yksi kauden parhaista. Leclerc hankkiutui lauantain aika-ajoissa peräti neljänteen lähtöruutuun. Toisaalta liian suurta painoarvoa tälle ei voi antaa, sillä Nürburgringin radalla ajettu GP-viikonloppu oli ohjelmansa puolesta poikkeuksellinen: ennen aika-ajoja ehdittiin ajaa vain yhdet harjoitukset, ja näin ne tallit ja kuljettajat, jotka pääsivät vauhtiin nopeimmin, menestyivät.
Ferrarin aika-ajovauhdin ailahtelusta kertoo jotain se, että verrattuna Racing Pointiin Ferrari on hävinnyt tämän kauden aika-ajoissa enimmillään lähes sekunnin, ja toisaalta Ison-Britannian GP:ssä Ferrari oli yli puoli sekuntia Racing Pointia nopeampi.
– En tiedä, mistä he kaivavat sen vauhdin lauantai-iltapäivään. Sunnuntaisin he ovat kuitenkin hyvät puoli sekuntia takanamme, mikä on outoa, Green ihmettelee.
Kaikki kauden aika-ajot huomioon otettuna Racing Point on ollut keskimäärin juuri Greenin mainitsemat puoli sekuntia Ferraria nopeampi.
– Tämä on asia, johon kiinnitämme nyt huomiota. Tallit ovat aina lauantaisin lähempänä toisiaan kuin sunnuntaisin, mutta näyttää siltä, että meidän vauhtimme paranee muihin verrattuna aina sunnuntaisin.
Racing Pointin ero Ferrariin aika-ajovauhdissa:
Itävallan GP | -0,063 |
Steiermarkin GP | -0,829 |
Unkarin GP | -0,397 |
Britannian GP | 0,514 |
70-vuotis-GP | -0,532 |
Espanjan GP | -0,471* |
Belgian GP | -0,505 |
Italian GP | -0,553 |
Toscanan GP | 0,001 |
Venäjän GP | -0,922 |
Eifelin GP | 0,295 |
* mediaani kaikista 11 aika-ajosta