F1-tiimit tekevät varikolla päätöksiä kiireellä ja kovan paineen alla, joten aina kaikki ei voi mennä nappiin. Kokosimme yhteen joitain viime vuosikymmenten erikoisimpia varikkotapauksia.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen ilme kertoi kaiken – F1:n häpeän hetki pysyy muistissa
Viime vuosien koomisin tapaus on esitettynä jutun ylälaidan videolla: Kimi Räikköstä työnnettiin varikon portille Azerbaidzhanissa 2016, mutta kukaan ei tajunnut antaa suomalaiskuskille ajohanskoja ja rattia.
Seuraavassa muita varikolla vuosien varrella sattuneita kommelluksia.
Herbert ajaa kunniakierroksen tunkki perässä
MM-kärkitiimiksi nousseen Benettonin Johnny Herbertin taistelu palkintosijoista vuoden 1995 Espanjan GP:ssä oli mennä täydellisesti mönkään brittikuskin sännättyä takaisin radalle tunkki edelleen kiinni auton takapäässä. Barcelonan kisassa kolmantena ollut Herbert ajoi toisen varikkokäyntinsä jälkeen tunkin kanssa kokonaisen kierroksen ennen kuin pääsi palauttamaan sen varikolle. Herbert putosi radalle palatessaan kahden auton taakse, mutta onnistui nousemaan lopputuloksissa toiseksi. Ja mikä parasta: kaksoisvoiton ottanut Benetton sai tunkkinsa takaisin täysin samassa kunnossa kuin se oli ratakierrokselle lähtiessään.
Albers repäisee bensaletkun mukaansa
Hollantilaiskuski Christijan Albers ei juuri kisasaavutuksillaan historiankirjoihin päässyt, mutta hänestä jäi F1-sarjaan perinnöksi muutamia koomisia sattumuksia. Niistä kuuluisin oli vuoden 2007 Ranskan GP:n hermojen pettäminen, jossa Spyker-kuski joutui ensin odottamaan varikkopysähdystään kierrosta liian aikaisin sisään tulleen tallikaverinsa Adrian Sutilin takia. Malttamaton Albers löi renkaidenvaihdon jälkeen tallan pohjaan ennen kuin tiimi oli ehtinyt antaa hänelle lähtölupaa. Kuski veti lähtiessään tankkaajat nurin ja päristeli varikkosuoran päähän bensaletku perässään. Vastaavia tapauksia sattui urallaan myös muun muassa Felipe Massalle ja Heikki Kovalaiselle, joista jälkimmäinen tuikkasi polttoaineellaan Kimi Räikkösen tuleen Brasiliassa 2009.
Bottaksen eriparirenkaat
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ennen kuin Williamsista tuli yhdessä hetkessä F1-sarjan johtava varikkostoppien tekijä, tiimille sattui pysähdysten yhteydessä useita kummallisia mokia. Yksi niistä pilasi Valtteri Bottaksen haaveet palkintopallista Belgian Spassa vuonna 2015. Suomalaisen autoon vaihdettiin ensimmäisellä stopilla kolme keltaisella merkittyä pehmeää ja yksi valkoinen keskikova rengas. Oheisella videolla näkyy hyvin, kuinka Williamsin mekaanikko on tuomassa oikeaa rengasta paikalle, mutta kääntyy takaisin tiimin jo vaihtaessa väärää autoon. Kolmosruudusta matkaan lähtenyt Bottas sai tilanteesta varikon läpiajorangaistuksen ja taipui kisassa yhdeksänneksi.
Kun kaikki menee pieleen
Jenson Buttonin taistelu San Marinon GP:n voitosta 2006 sai kolauksen jo ensimmäisellä varikkokäynnillä, kun oikea takapyörä ei ollut osua paikoilleen. Tämä oli kuitenkin pientä verrattuna Hondan sekoiluihin toisella pysähdyksellä. Button päästettiin matkaan, kun polttoaineletku oli yhä kiinni autossa. Mokan tehnyt mekaanikko huomasi virheensä nopeasti ja yritti vielä laskea "tikkariksi" kutsutun lätkänsä alas osuen sillä lopulta Buttonia päähän. Britti pysäytti autonsa muutaman metrin päähän, jotta Hondan väki sai poistettua letkusta irronneen suulakkeen auton sivusta. Button oli kilpailussa seitsemäs.
Toilaileva Hamilton saa palautetta Räikköseltä
Kisan keskeydyttyä raivaustöiden takia Kanadassa vuonna 2008, Kimi Räikkönen säntäsi ensimmäisenä varikkosuoralle odottamaan kilpailun jatkumista. BMW Sauberin Robert Kubica tajusi suomalaisen tavoin, että varikon valo paloi punaisena ja pysäytti autonsa Ferrarin viereen. Sen sijaan Lewis Hamilton luuli varikkoportin olevan auki ja lähti kiihdyttämään kaksikon perään. Hän rysäytti liikennevaloissa voimalla Räikkösen perään ja pilasi kummankin kisan. Poistuessaan paikalta tuohtunut Kimi osoitti Hamiltonille liikennevaloa. Tasaisella kaudella Robert Kubica nousi voittonsa ansiosta suoraan nelostilalta ensimmäistä kertaa urallaan MM-kärkipaikalle.
Montoyan vara-auto hukassa
Juan Pablo Montoyan kisa Indianapolisissa 2004 alkoi stressaavalla episodilla, kun hänen Williamsinsa moottori sammui lämmittelykierroksen alla. Tuohon aikaan vara-autot olivat vielä sallittuja ja sellainen olikin odottamassa kolumbialaista varikolla. Kaikki ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan. Montoya ponkaisi autostaan ylös sekunteja ennen lähtölupaa ja hyppi aitojen yli matkalla pilttuuseensa. Hän ehti jo istua vara-autoon, kun hänelle kerrottiin varsinaisen kisa-auton olevan sittenkin kunnossa. Ehdittyään takaisin radalle tieto osoittautui kuitenkin vääräksi ja tuittupäinen Montoya sätti takaisin varikolle juostessaan mekaanikkoja. Ihme kyllä, Montoya ehti mukaan kilpailuun, mutta ongelmat eivät päättyneet tähän. Hän ehti ajaa peräti 57 kierrosta ennen kuin tuomaristo totesi hänen myöhästyneen kisastartin aikarajasta ja liputti hänet ulos kisasta.