Valtteri Bottas edelleen täysin pihalla F1-superyllätyksen taustoista: "Ei mitään hajua miten pääsivät edelle"

17.56323422
Julkaistu 06.09.2020 19:35
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedes-talli oli Italian erikoisen F1-kisan jälkeen niin sekavassa tilassa, että Valtteri Bottaksenkin täytyy katsoa kisan uusinta televisiosta ennen kuin hän ymmärtää lopputulokseen johtaneet syyt.

LUE MYÖS: F1-kaaoksessa sensaatiomainen kärkikolmikko! Mercedes tyri Lewis Hamiltonin kisan Italiassa

Viidenneksi jätetyn Bottaksen oma kisa lähti jyrkkään alamäkeen heti lähdössä, kun hän putosi kakkosruudusta kuudenneksi. Ohi tuli autoja, joilla ei pitäisi pystyä haastamaan väkevää Mercedestä.

– Lähtö oli aika huono, ja itse asiassa minulla oli kontaktia jo parin auton kanssa siinä ekalla kierroksella. Tuntui, että rengas olisi puhjennut, Bottas kertoi alun tapahtumista.

– Auto alkoi viettää ekalla kierroksella toiselle puolelle. Ei se ollutkaan rengas. Ehkä sitten jotain pikku damagea vaan. Jotenkin tuntui, ettei ollut ihan kaikki ok autossa, hän ihmetteli.

Vauriota saattoi tulla ensimmäisen kierroksen lisäksi myös lämmittelystä, jossa Bottas ajoi vauhdilla kanttarien yli lukkojarrutuksensa jälkeen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Valtteri Bottaksen kisassa riitti erikoisia tapahtumia.

Gaslyn voiton taustat mysteeri Bottakselle

Kisan voitti yllättäen AlphaTaurin Pierre Gasly ennen McLarenin Carlos Sainzia ja Racing Pointin Lance Strollia. Nämä kaikki olivat Bottaksen edessä kisan keskeytyksen jälkeisessä uusintalähdössä, mikä ei mahtunut suomalaisen tajuntaan vielä kisan jälkeenkään.

– Aikamoinen kisa. Ei itse asiassa vielä mitään hajua, miten jotkut autot pääsivät meidän edellemme siinä turva-auton ja punaisen lipun aikana. En tiedä yhtään, Bottas kummasteli.

Tapahtumasarja alkoi, kun Haasin Kevin Magnussen keskeytti aivan varikkoportin eteen. Tämä aiheutti turva-autotilanteen, jonka aikana kärkimies Lewis Hamilton tuli renkaidenvaihtoon varikon ollessa vielä suljettuna. Britti sai rangaistuksen, putosi kisan viimeiseksi, mutta nousi lopulta seitsemänneksi.

Kun portit aukesivat, suurin osa autoista tuli renkaidenvaihtoon. Osa kuskeista, mukaan lukien Gasly olivat kuitenkin jo tehneet oman pysähdyksensä, joten nämä jäivät radalle kärkiautojen väliin. Seuraavaksi Ferrarin Charles Leclerc ajoi rajusti ulos, mikä aiheutti kisan keskeytyksen ja uusintalähdön lähtöruudukossa.

Tässä kohtaa Hamilton väistyi varikolle suorittamaan rangaistuksensa päästäen Gaslyn kisan kärkeen ennen Alfa Romeon Kimi Räikköstä, joka kuitenkin putosi lopulta pistesijojen ulkopuolelle 13:nneksi. Strollille tehtiin puolestaan ainoa renkaidenvaihto varikkosuoralla punaisten lippujen aikana, joten kanadalainen selvisi käytännössä ilman ainuttakaan pysähdystä.

Bottaksen nousua haittasivat kuitenkin autoa nakertaneet ongelmat.

– Moottori ylikuumeni. Aina kun meni jonkun auton lähelle, piti alkaa himmailemaan. Suorilla ei pystynyt käyttää imua muista autoista, vaan piti koko ajan hakea puhdasta ilmaa, jotta se jäähtyisi paremmin.

– Kaikkeni yritin, mutta tämmöinen päivä näköjään tänään, Bottas totesi.

Tuoreimmat aiheesta

F1