Uuden kauden alkuun liittyy aina ylimääräistä jännitystä ja uusia muuttujia. Formula ykkösissä on nähty viimeisten vuosikymmenten aikana monia suuria yllätyksiä ja voittotaisteluita kauden ensimmäisessä kisassa. MTV Sport kokosi yhteen kymmenen ikimuistoista tapausta.
Brasilia 1989
MAINOS
Kaikki MotoGP- ja F1-viikonloput C Morella!
Varmista paikkasi – kauden avauskisat jo 26.3.
Nigel Mansellin odotukset ensimmäisessä Ferrari-kisassaan Rio de Janeirossa eivät olleet korkealla, kun McLaren-talli oli vienyt edellisenä vuonna yhtä hairahdusta lukuun ottamatta kaikki kisat nimiinsä ylivoimaisella autollaan. Aika-ajoissa kaikki näyttikin Ayrton Sennan kannalta hyvältä, sillä hän löi lähimmät uhkaajansa lähes sekunnilla. Kisassa brassi kuitenkin sai huonon lähdön ja pyörähti kertaalleen radalla. Voittoon ajanut Mansell vitsaili olleensa niin varma autonsa epäluotettavuudesta, että oli varannut itselleen aikaisen paluulennon kisan jälkeen.
Yhdysvallat 1990
Harva muistaa enää, että F1-kausi avattiin 1990-luvun alussa kahteen otteeseen Amerikan mantereella. Paikkana oli Phoenixin katurata, jolla nähtiin kova taistelu voitosta Ayrton Sennan ja superyllättäjän, Tyrrellillä edellisellä kaudella debytoineen Jean Alesin välillä. Ranskalaisen ura oli suuressa nosteessa, kun hän laittoi alitehoisella autollaan hurjasti kampoihin kulttikuski Sennalle. Ensimmäisen ohitusyrityksen Alesi kuittasi vielä takaisin, mutta toisella kertaa McLaren oli liian vahva Tyrrellille. Kakkossija oli ranskalaisen ensimmäinen ja avasi tietä Ferrarin kuljettajaksi seuraavalla kaudella.
Yhdysvallat 1991
Seuraavan vuoden USA:n GP ei jäänyt kirjoihin samanlaisen katutappelun näyttämönä, mutta tämä osakilpailu pitää sisällään yhden erikoisen luvun suomalaista F1-historiaa. Mika Häkkinen lähti ensimmäiseen kisaansa legendaarisen Lotuksen kuljettajana ja ylsi aika-ajoissa 13:nneksi, kun Dallaralla ajanut JJ Lehto oli kymmenes. Kisassa Häkkinen oli ensin lähellä osua Riccardo Patresen radalle jääneeseen Williamsiin, ja myöhemmin kisassa suomalainen sinkoutui seinään ratin irrottua autosta. Keskeytyksen syyksi merkittiin kuitenkin moottorivika.
Australia 1996
Paalupaikan ensiyrittämällä vallannut Jacques Villeneuve oli lähellä voittaa heti uransa ensimmäisen F1-kisan. Paikkana oli 12 vuoden tauon jälkeen kalenteriin palannut Melbournen Albert Park. Villeneuve kävi huiman taistelun tallikaverinsa Damon Hillin kanssa ja johti kisaa pitkään, kunnes Williams-auton öljyvuoto pakotti hänet hidastamaan ja päästämään Hillin edelleen voittoon. Kisan alussa nähtiin hurja tilanne, kun ketjureaktion seurauksensa Martin Brundle sinkoutui rytinällä Jordanillaan Johnny Herbertin ja David Coulthardin yli. Britti kuitenkin juoksi takaisin varikolle ja ehti ottaa vara-auton käyttöönsä uusintastarttiin.
Australia 1998
Häkkinen aloitti mestaruusjahdin avauskisan voitolla, mutta vasta erikoisten vaiheiden jälkeen. Häkkinen nimittäin ajoi selvästä johtoasemasta yllättäen varikolle, vaikkei talli ollut antanut varikkokutsua. Myöhemmin kävi ilmi, että McLaren-tallin radioliikenteeseen oli päässyt tunkeilija, joka antoi väärän viestin Häkkiselle. Ylimääräinen varikkovierailu pudotti Häkkisen tallikaverinsa David Coulthardin taakse toiseksi, mutta Coulthard päästi Mikan suosiolla takaisin kärkeen, koska McLaren-kuljettajien välillä oli sopimus siitä, että ensimmäisen mutkan jälkeen kisaa johtava saa ajaa voittoon. FIA antoi tästä toimenpiteestä varoituksen McLarenille.
Australia 1999
Seuraavan vuoden Melbournen kisassa hallitseva maailmanmestari Häkkinen löi aika-ajoissa Ferrarin Michael Schumacherin peräti 1,3 sekunnilla. Eturivistä startanneet McLarenit karkasivat sunnuntaina ylivoimaiseen johtoon, kunnes kummankin kisa päättyi teknisiin murheisiin. Ensin David Coulthard kaarsi varikolle vaihdelaatikon hajoamisen takia ja hetken päästä Häkkisen kaasu alkoi reistailla kärjessä. Tämän seurauksena Eddie Irvine ajoi Ferrarilla uransa ensimmäisen kisavoiton. Startissa muiden vauhdista pudonnut Schumacher oli kahdeksantena viimeinen maaliin päässyt kuljettaja.
Australia 2002
Kaksi edellistä mestaruutta vienyt Ferrari tuli kauden alkuun vielä edellisvuoden autollaan, mutta onnistui silti kukistamaan aika-ajoissa Williamsin ja McLarenin puolella sekunnilla. Kisa alkoi hurjalla starttikolarilla, kun kärkipaikkaa hakenut Ralf Schumacher osui Williams-autollaan Rubens Barrichellon Ferrarin perään ja lähti huimaan ilmalentoon. Samassa rytäkässä hajosi kahdeksan autoa. Kimi Räikkönen taisteli ensimmäisessä kisassaan McLarenilla upeasti kolmanneksi, vaikka ilman ajovirhettä toinen sija olisi ollut suomalaisen hallussa. Kisan todellinen sankari oli aussikuski Mark Webber, joka ajoi F1-uransa ensimmäisessä kisassa kotiyleisönsä edessä peränpitäjätalli Minardin autolla viidenneksi. Mika Salo puolestaan toi Toyotalle sen ensimmäiset MM-pisteet kuudennella sijallaan.
Australia 2007
Jos Räikkösen ensimmäinen kisa McLarenilla meni lähes täydellisesti nappiin, niin viisi vuotta myöhemmin Ferrarilla tuli jackpot heti avauskisassa. Suomalaistähti dominoi viikonloppua viemällä nimiinsä jokaisen ajosession lauantain harjoituksista lähtien. Kisastartissa hän pääsi helposti johtoon ja poimi kärkisijan aina takaisin itselleen varikkokäyntien jälkeen. Lopun vesivuoto moottorissa loi mustia pilviä Ferrarin ylivoimalle, mutta sekään ei estänyt Räikköstä voittamaan ensimmäistä kisaansa Ferrarilla, mihin edellisen kerran oli pystynyt Nigel Mansell vuonna 1989.
Australia 2009
F1-sarja eli suurten muutosten aikaa kauden 2009 alla, mutta kukaan ei osannut edes talvitestien tulosten perusteella odottaa, että Hondan pohjalle rakennettu Brawn-talli voisi ottaa Melbournesta lähtien ylivoimaisen komennon kevään kisoista. Aika-ajoissa Mercedes-moottorilla varustetun auton urut kuitenkin aukesivat ja Jenson Button sekä Rubens Barrichello valtasivat eturivin. Barrichello putosi kauas kärjestä lähdössä, mutta Button selviytyi maaliin voittajana. Takana nousussa olleen Red Bullin Sebastian Vettel kolaroi oman kisansa pilalle Robert Kubican kanssa ja Lewis Hamilton hylättiin myöhemmin johdettuaan kisatuomaristoa harhaan ohitustilanteen tutkinnassa.
Australia 2013
Kimi Räikkönen oli jo noussut takaisin voittajaksi vietyään paluukautensa lopussa Abu Dhabin voiton, kun hän jatkoi Lotuksen kovaa nousua viemällä ykkössijan kauden 2013 avauskisassa Melbournessa. Aika-ajoissa auto näytti kuitenkin olevan vasta sarjan neljänneksi nopein, mutta seitsemännestä lähtöruudustaan huolimatta Räikkönen oli muutaman kierroksen ohittelun jälkeen jo neljäs. Suomalaisen renkaat kestivät muuta kärkiporukkaa paremmin ja onnistunut varikkotaktiikka nosti Räikkösen lopulta kärkeen. Fernando Alonso onnistui haastamaan Ferrarilla, mutta Räikkönen karkasi lopussa voittoon espanjalaisen juututtua hitaampien taakse.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.