Ensimmäiset kuvat Alfa Romeon Antonio Giovinazzin ja Williamsin George Russellin onnettomuuspaikalta Belgian F1-kisassa toivat mieleen ikäviä muistoja samalta radalta vuoden takaa. Lopulta kumpikin kuski selvisi säikähdyksellä, mutta hidastuskuvassa näkyi, millaisen vaaran eteen Russell tilanteessa joutui.
LUE MYÖS: Kimi Räikköstä ei lämmittänyt edes Ferrarien lyöminen: "Siinä ei ole mitään positiivista"
Giovinazzi menetti autonsa hallinnan mutkassa kisan 11. kierroksella. Auto syöksyi tallikaveri Kimi Räikkösen edestä rengasvalliin ja pyörähti radan yli toiselle puolelle. Alfa Romeon peräpää koki tilanteessa suuria vaurioita ja jäi savuamaan nurmelle yhdessä perässä tulleen George Russellin Williamsin kanssa.
Tv-ohjaaja odotti hetken aikaa merkkejä kuskien voinnista ennen kuin autoja kuvattiin lähempää. Juuri ennen kisaa oli järjestetty hiljainen hetki vuosi sitten samalla radalla surmansa saaneen F2-kuski Anthoine Hubertin muistoksi, joten onnettomuuspaikan näky toi mieleen ikäviä muistoja.
Lopulta Giovinazzi ja Russell kömpivät ulos autoistaan vahingoittumattomina.
– Minä vain painoin liikaa kaasua mutkan ulostulossa ollessani juuri Sebastianin (Vettel) takana avattavan takasiiven kanssa, Giovinazzi kertasi tapahtunutta.
– Kun olet aina äärirajoilla, jotain voi tapahtua, italialaiskuski totesi.
Hidastuskuvista valkeni lopulta, kuinka rajoilla tilanteessa todella oltiin. Alfa Romeon vasen takapyörä irtosi kiinnityksistään ja pomppi vaarallisesti kohti Russellia katkennut tukivarsi pystyssä törröttäen. Nuori Williams-kuski joutui väistämään, jotta sai otettua iskun vastaan ohjaamon sijaan etupyörällään.
– Olin väärässä paikassa väärään aikaan. Väistin Antoniota vasemmalle, ja sitten pyörä tuli eteen kuin tyhjästä. Se osui autoni keulaan, mutta olemme todella onnekkaita siinä, että meillä on halo (ohjaamon turvakaari), koska se olisi voinut tulla aika lähelle kypärää, Russell myönsi.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen piti tilannetta erittäin vakavana. Pyörä olisi saattanut pysähtyä turvakaareen, mutta tukivarsi olisi voinut tehdä silti pahaa jälkeä.
– Tuolla menee xylon-naru auton vaihteistosta ja rungosta tukivarteen kiinni. Sen pitäisi pitää rengas aina kiinni. Takapyörä pääsi jostain syystä repeytymään irti, ja se on erittäin vaarallista, kun pyörässä on ripustukset mukana. Ne ovat tikkuja, jotka pääsevät tunkeutumaan auton ohjaamoon, vaikka siinä on halo, Oikarinen taustoitti.
– Onni onnettomuudessa oli, ettei tuolla ollut katsojia, rengas ei lähtenyt sinkoutumaan ratavirkailijoita kohti eikä eteenkään osunut toiseen kuljettajaan.