Kimi Räikkösen huomio F1-radoilla kokemastaan muutoksesta ei mairittele nykykuskeja

Kimi Räikkönen kuvattuna Monacon GP:n yhteydessä 2021
imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 20.05.2021 10:12
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

19:ttä kauttaan F1-sarjassa ajava Kimi Räikkönen sanoo huomanneensa vuosien varrella muutoksen siinä, miten kuljettajat ajavat toisiaan vastaan kilpaa.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas asetti takarajan Mercedes-uutiselle: "Olen saanut sopimuksia niin myöhään, että se on alkanut olla jo häiriöksi"

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen tyrmäävä heitto repeilytti – Jäämies suolasi yhdellä lauseella kaksi entistä F1-kuskia

Räikkönen, 41, on saanut vuosien varrella useampaan otteeseen kilpakumppaneiltaan kiitosta siitä, että hän ajaa kilpailutilanteissa pääsääntöisesti kovaa mutta reilusti.

Hänen näkemyksensä siitä, minkälaista kilvanajo ylipäätään F1-sarjassa on, on muuttunut vuosien varrella.

– Aiemmin, kun aloitin, kilpaileminen oli kuljettajien välillä ehkä vähän nykyistä reilumpaa, Räikkönen sanoi Planet F1 -sivuston mukaan.

– En sano, että silloin päästettiin ohi, mutta ehkä se ei ollut niin töykeää kuin nykyään, ei estelty niin paljon tai tehty muuta vastaavaa.

Kuljettajia yritetään ohjata toimimaan oikein erilaisten sääntöpykälien avulla. Esimerkiksi tällä kaudella huomiota kiinnitetään aiempaa enemmän tilanteisiin, joissa kuljettajat sijoitusta puolustaessaan vaihtavat ajolinjaa jarrutuksen aikana.

Räikkösen mukaan sääntöjä on nyt paljon enemmän kuin hänen F1-uransa alkaessa.

– Silloin emme tarvinneet sääntöjä tällaisiin asioihin. Jokainen laji on tietysti muuttunut vuosien varrella, ja se on osa tätä juttua.

– Suuri ero aiempaan on se, että nyt sääntöjä tehdään kaikesta mahdollisesta. On niin paljon sääntöjä, että mitä tahansa tekee, siihen on aina olemassa sääntö. Se, onko tämä hyvä vai huono asia, riippuu tietysti siitä, mitä on tullut tehtyä.

Yksi suuri muutos kilpailutilanteita ajatellen on myös se, että autojen koko on muuttunut viimeisten 20 vuoden aikana merkittävästi. Räikkösen nykyinen kilpa-auto on metrin pidempi, 20 senttiä leveämpi ja 150 kiloa painavampi kuin se auto, jolla hän ajoi debyyttikaudellaan 2001.

Kun ratojen leveys ei ole kasvanut samassa suhteessa, tilaa on paljon aiempaa vähemmän.

Tuoreimmat aiheesta

F1