F1-sarjan sääntöjä muutetaan ensi kaudesta alkaen historiallisen kovalla kädellä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen myöntää, että tehdyt päätökset sotivat joiltain osin moottoriurheilun perusajatusta vastaan, mutta loppujen lopuksi sääntömuutokset ovat toisarvoisia siihen kaikkein tärkeimpään – kilpailemiseen – nähden.
LUE MYÖS: Ferrari-huhuille vahvistus: Daniel Ricciardo kertoo yhteydenpidon jatkuneen vuosia
Teknisten ja urheilullisten sääntöjen rinnalle tulee ensi kaudelle ensimmäistä kertaa historiassa taloudelliset säännöt – suomeksi sanottuna kulukatto.
Myös teknisellä puolella tehdään jotain, mitä ei ole koskaan aiemmin tehty: yritetään tasata kilpailua rajoittamalla kärkitallien kehitystyötä.
– Uudistus rajaa tuulitunnelin käyttöä sitä kautta, miten tallilla on mennyt edellinen kausi. Miten paremmin sijoittuu MM-sarjassa, sitä vähemmän saa tuulitunnelia käyttää. On keksitty, että jos testaamista rajoitetaan huipputallien osalta, pienillä talleilla on ehkä mahdollisuus ottaa heitä kiinni – ei välttämättä mennä ohi mutta ottaa kiinni. Aerodynamiikka on määräävä tekijä F1-autossa, ja tätä kautta pyritään tasapainottamaan kilpailua, Oikarinen sanoo.
Ensi kaudesta alkaen säännöissä esitetty oletusarvo on, että tallit saavat tehdä viikossa 40 ajoa tuulitunnelillaan. Tallien todellinen ajomäärä riippuu kuitenkin siitä, miten ne ovat pärjänneet. Tammikuusta kesäkuuhun tarkastellaan edellisen vuoden MM-pisteitä, heinäkuusta joulukuuhun sitä, mikä pistetilanne oli 30. kesäkuuta.
Vuonna 2021 paras talli saa tehdä viikossa 36 ajoa. Lukema kasvaa sija sijalta yhdellä ajolla per viikko niin, että viimeisenä oleva talli saa tehdä viikossa 45 ajoa.
Vuonna 2022 paras talli saa tehdä viikossa enää 28 ajoa. Lukema kasvaa sija sijalta kahdella ajolla per viikko niin, että viimeisenä oleva talli saa tehdä viikossa 46 ajoa.
– Se on valtava se ero. Tämä antaa esimerkiksi Williamsille mahdollisuuden tehdä sellaisia testejä ja kokeita, mitä Mercedeksen ei ole mahdollista tehdä; on mahdollisuus löytää uusia ratkaisuja, ehkä olla innovatiivisempi kuin Mercedes, Oikarinen sanoo.
– Luulen, että kilpailu tulee tätä kautta vähän tasoittumaan. Toki pitää muistaa, että Mercedeksellä on niin pitkä historia tämän auton ja tuulitunnelin kehittämisen kanssa, että he pystyvät ehkä tehostamaan omaa toimintaansa. Eli ihan yksi yhteen se kehitys ei mene, että mitä vähemmän tunteja, sen heikompi auto.
Vastoin dna:ta?
Tehtyjen sääntömuutosten kriitikot ovat usein toistelleet, että kilpailun ja kehitystyön rajoittaminen tällä tavalla sotii F1:n dna:ta vastaan. Oikarinen ymmärtää tämän näkökulman, on jopa jossain määrin samaa mieltä siitä, mutta painottaa, että nykyisessä maailmantilanteessa on pakko tehdä muutoksia.
– Puhtaimmillaan moottoriurheilu olisi sitä, ettei olisi mitään rajoituksia missään vaiheessa. Tämän päivän taloudelliset realiteetit ajaa tallit siihen, että on pakko ajatella ei vain oman tallin hyvinvointia vaan myös muiden tallien hyvinvointia. Tämä on erittäin tärkeä aspekti, että mietitään myös näitä asioita.
– Mitä tasaväkisempää kilpailusta tulee, sitä parempaa viihdettähän se on meille katsojille. En loppupeleissä mieti sunnuntaina, kun valot sammuvat, että kuka on päässyt kehittämään ja miten paljon. Se on toissijainen juttu. Tärkeintä on, mitä radalla tapahtuu: mitä kovempaa kilvanajo on, sen parempi.