Kimi Räikkösen kroppa on kohdannut samaa luonnotonta rasitusta jo vuosikymmenet – kuntovalmentaja kertoo, mitä F1-ajamisen ongelmakohta vaatii kuskilta

GettyImages-1203952106
Kimi Räikkönen Alfa Romeon ratissa Barcelonan F1-testeissä.Xavier Bonilla/NurPhoto
Julkaistu 06.03.2020 06:07
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Vasen jalka työntää jarrupoljinta täydellä voimalla, mutta oikea saa tehdä kevyempää työtä kaasun kanssa. Kun Kimi Räikkönen on toistanut tätä kierros kierrokselta 20 vuotta, ongelmia alkaa kehittyä.

LUE MYÖS: Pitkäaikainen luottomies kertoo, minkälaista on työskennellä Kimi Räikkösen kanssa – David Coulthardin rutiinit eivät tulisi kuuloonkaan: "Kimi inhoaa sellaista"

Koko Räikkösen uran läpi hänen kuntovalmentajanaan työskennellyt Mark Arnall kertoo suuren osan lajin fysiikkatreenistä pyrkivän kompensoimaan jotain ajamisessa tulevaa rasitusta.

Monesti esiin nousee kuskin niskan kestävyys hurjissa G-voimissa, mutta Arnall kertoo C Moren haastattelussa myös toisesta ongelmakohdasta, joka vaatii tasapainotusta.

– Formula 1 on aika ainutlaatuinen siinä, millaisia haasteita kohtaamme. Esimerkiksi siinä, miten lonkat toimivat, koska autoa ajetaan epäsymmetrisesti. Toinen jalka painaa erittäin kovaa jarrua, kun taas toinen vain kevyesti kaasua. Se aiheuttaa kiertoa lonkkiin ja lantioon, Arnall taustoittaa.

– Kun sitä on tehnyt niin kauan kuin Kimi on tehnyt, sitä täytyy yrittää työstää kehosta pois.

Ajan myötä epäluonnollinen asento alkaa luoda ongelmia. Arnall ottaa vertauksen rakastamansa tenniksen puolelta.

– Se on sama kuin tennispelaajalla, joka pelaa aina samalta puolelta. Hän voi olla todella vahva ”tennispuoleltaan” ja epätasapainossa toiselta puolelta.

– Epätasapaino tarkoittaa loukkaantumisen mahdollisuutta, joten yritämme vain korjata sitä harjoittelulla, Arnall kertoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1