Kimi Räikkösen tallin henkilöstölle ikävä yllätys formulavarikolla: "Minulta vei muutaman tunnin todistaa asia toisin"

GettyImages-1257050863
2020 Getty Images
Julkaistu 02.08.2020 07:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-kisaviikonloppujen tiukat turvajärjestelyt koronaviruksen leviämisen estämiseksi ovat näkyneet pieninä yllättävinä ongelmina kauden ensimmäisten viikonloppujen aikana. Esimerkiksi Kimi Räikkösen tallin Alfa Romeon henkilöstöä ei tahdottu päästää radalle epäselvyyksien takia.

LUE MYÖS: Räikkösen historiallisen nöyryytyksen takana ilmiö, jota Alfa Romeo ei vieläkään ymmärrä – "Kimi tekee töitä kovemmin kuin koskaan"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

F1-sarja pääsi aloittamaan kautensa heinäkuussa Itävallasta. Tiimit suostuivat testauttamaan väkeään kahdesti viikossa, ja pysyttelemään ”kuplassa”, jossa sosiaaliset kontaktit pysyvät minimissä.

Ongelmilta ei kuitenkaan uusien järjestelyiden kanssa vältytty. Alfa Romeon tiimimanageri Beat Zehnder kertoo sveitsiläiselle Blick-lehdelle kokemuksistaan Itävallan Spielbergissä.

– Jos olet unohtanut jotain, se voi tarkoittaa, ettei pääse maahan tai pääsy radalle on evätty, Zehnder toteaa.

– Ensimmäisessä kisassa Spielbergissä jotkut meistä olivat radalla keskiviikkona, ja torstaina heiltä yhtäkkiä estettiin pääsy sinne. Heille sanottiin, ettei heitä ollut testattu.

– Minulta vei muutaman tunnin todistaa asia toisin. Ymmärrän silti, että ongelmia voi tulla, jos tuhannet ihmiset virtaavat yhtä aikaa, ja joitain Excel-listoja päivitetään käsin, Zehnder sanoo.

Matkavaraukset peruttu naurettavan pienillä tappioilla

Sauberilla ja Alfa Romeolla pitkään työskennellyt Zehnder tekee päivittäin töitä erilaisten logististen ongelmien ratkaisemiseksi. Ennen kauden alkua hän oli tehnyt valtavan määrät lento- ja hotellivarauksia, jotka jouduttiin yhtäkkiä perumaan.

Zehnder yllättää Blick-lehden toimittajan kertomalla, että peruutukset eivät itse asiassa ole maksaneet tiimille kovinkaan paljon.

– Peruutusmaksut ovat olleet muutamia tuhansia frangeja (hieman vähemmän euroissa).

– Tällaista elämäni on. Olen tehnyt tätä työtä 25 vuotta. Vuosien saatossa oppii muutaman kikan. Se ei tietenkään ole mahdollista ilman vuosikymmenten suhteita hotellien ja lentoyhtiöiden kanssa, joiden kanssa olemme tehneet isoja varauksia.

– Vuodesta 2002 lähtien pandemiat ovat olleet minulla muutenkin force majeure -pykälinä sopimuksissa, Zehnder kertoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1