Kimi Räikkösen sotku oli vasta alkunäytös – F1-tiimin vararikosta karua tarinaa: ”Istuin yöllä hotellin aulassa odottamassa huonetta, ruokaa ei ollut radalla”

7.07423896
Lotuksen mekaanikot kiittivät Bernie Ecclestonea palkkojensa maksamisesta Japanissa 2015.xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 07.09.2019 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Maksuongelmiin jo Kimi Räikkösen sopimuskauden lopussa ajautunut Lotus-tiimi joutui ennen F1-sarjasta vetäytymistään naurunalaiseksi menetettyään täydellisesti maksukykynsä viimeisten vuosiensa aikana.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 6.-8.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: "Haukuin heidät ihan aiheesta" – Lotus vedätti Kimi Räikköstä, yhteistyöstä jäi miljoonavelat

Renault’n tehdastiimin pohjalle vuonna 2012 luotu Lotus F1 Team hankki Kimi Räikkösen vauhdittamana kaksi kisavoittoa ensimmäisillä kausillaan, mutta taustalla asioiden hoitaminen muuttui farssiksi viimeisten vuosien aikana.

Huhuja Lotuksen maksuvaikeuksista liikkui jo kauden 2013 lopussa, kun Kimi Räikkönen päätti lopettaa kautensa ennen aikojaan selkäleikkauksen takia. Suomalaiskuskin epäiltiin tehneen ratkaisunsa taloudellisista syistä, koska Lotus ei ollut hoitanut maksuvelvoitteitaan ajallaan.

Julkisuuteen ongelmat ryöpsähtivät kuitenkin vasta tiimin viimeisinä vuosina 2014 ja 2015. Moottorivalmistaja vaihtui Mercedekseen ja kesällä 2015 alkoi liikkua tietoja omistaja Gerard Lopezin suunnitelmista myydä tiimi takaisin Renault’lle.

– Erittäin hyvin organisoitu tiimi, valtavat resurssit ja väki oli fantastista. Erittäin älykkäitä ja keskittyneitä kavereita, mutta välillä he tunsivat painetta siitä, mitä tiimin ympärillä tapahtui, kuvailee tallin kuskina tuohon aikaan toiminut Pastor Maldonado F1:n Beyond the Grid -podcastille.

– Tallin johto oli katastrofi. Tulin kisapaikalle eikä meillä ollut mitään ruokaa. Kisoihin lähdettäessä ihmisille ei oltu maksettu palkkoja. Mekaanikot halusivat mennä lakkoon, koska heillä ei ollut hotellia, Maldonado listaa.

LUE MYÖS: ”Sinähän olet legenda” – englantilainen F1-asiantuntija ällistyi Kimi Räikkösen kommentista, Jäämies vain kohautti olkapäitään

Jo kesän Unkarin GP:n harjoituksissa sarjan rengasvalmistaja Pirelli kieltäytyi antamasta Lotukselle renkaitaan maksamattomien laskujen takia. Asia saatiin ratkaistua, mutta syksyllä Japanissa rahavaikeudet nousivat uudelleen pintaan.

Tiimitilat säppiin, ruokaa ei ole tarjolla

Lotuksen väkeä ei päästetty edustustiloihinsa, koska Japanin GP:n järjestäjät eivät olleet saaneet maksua edellisvuoden laskuista. Pian myös tiimijäsenten palkat olivat maksamatta eikä heille ollut ruokaa tarjolla varikolla. Tässä kohtaa apuun tarvittiin jo muiden tallien keittiöitä ja palkat maksanutta F1-pomo Bernie Ecclestonea.

– Minäkin muistan yhden kisan Brasiliassa, johon tulin pitkän lennon jälkeen. Pääsin hotellille ja sieltä sanottiin, että ”sinulle ei ole huonetta”, Maldonado kertoo.

– Sanoin, että okei, minä maksan huoneeni. Antakaa minulle huone, koska olen väsynyt. Odotin huonetta aamuyöstä kahden kolmen aikaan hotellin aulassa muiden kuskien ja tiimin kanssa, koska tiimi oli hoitanut varaukset.

7.07423896

Lotuksen mekaanikot kiittivät Bernie Ecclestonea palkkojensa maksamisesta lokakuussa 2015.

Tallin johto yritti ratkoa muita pienempiä ongelmia samaan aikaan, kun yhtiötä vedettiin verovelkojen takia konkurssiin Britanniassa.

– Mieti, miten siinä tilanteessa valmistaudutaan kisaan, jos pääset sänkyyn aamukolmelta sen takia, ettei sinulle ole huonetta valmiina. Sitten menet radalle eikä siellä ole lainkaan cateringia paikalla etkä saa syötävää, Maldonado toteaa.

– Saavuttaaksesi jotain tässä lajissa sinun pitää olla täydellinen ja keskittynyt ainoastaan ajamiseen. Minun piti siinä sivussa hoitaa itse sponsorini ja elämäni Euroopassa.

Lotuksen tarina päättyi lopulta joulukuussa 2015. Renault osti tiimin takaisin ja alkoi luoda jälleen omaa tehdastiimiään F1-sarjaan.

Tuoreimmat aiheesta

F1