Räikkösen historiallisen nöyryytyksen takana ilmiö, jota Alfa Romeo ei vieläkään ymmärrä – "Kimi tekee töitä kovemmin kuin koskaan"

GettyImages-1262669309
Kimi Räikkönen torstaina Britannian Silverstonessa.2020 Formula One World Championship Limited
Julkaistu 01.08.2020 08:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen putoaminen viimeiseen lähtöruutuun ensimmäistä kertaa F1-urallaan ilman teknisiä ongelmia oli Alfa Romeolle aallonpohja, josta tiimi pyrkii nopeasti ylös. Tallipomo Beat Zehnder näkee suomalaisen paiskivat edelleen hommia täydellä intohimolla ajamista kohtaan.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen näytti mallia, sitten tallikaveri tärveli Alfa Romeonsa: "Tehtiin vain karhunpalvelus tallille ja itselle"

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Räikkönen on toki ollut ennenkin urallaan viimeisessä lähtöruudussa, mutta aina jonkin teknisen ongelman takia. Nyt Alfa Romeon vauhti ei riittänyt parempaan Unkarin aika-ajoissa, joten sen autot täyttivät takarivin.

Suomalaiskuskin alkutaipaleelta asti Sauberilla eli nykyisellä Alfa Romeolla työskennellyt tiimimanageri Beat Zehnder pitää tulosta häpeällisenä.

– Meidän täytyy nyt tehdä paremmin töitä kuin kilpailijamme. Aiemmat esityksemme, varsinkin Budapestissä, eivät olleet hyväksyttäviä, Zehnder myöntää sveitsiläisen Blick-lehden haastattelussa.

Kyseessä on mystinen vaiva, sillä Alfa Romeo ei ole kisassa lainkaan heikkovauhtisin auto. Pisteitä tiimillä on Antonio Giovinazzin tuomina vasta kaksi, mutta auton kisavauhti kestää kyllä vertailun sarjan keskivaiheen tiimeissä.

Zehnderin mukaan vikaa ei voi pelkistää Ferrarin tämän vuoden moottorin syyksi.

– Kyse on kokonaispaketista. Emme täysin ymmärrä aika-ajon ja kisan välillä olevaa eroa. Emme saa autoa tekemään yhtä (nopeaa) kierrosta, mutta sitten Giovinazzi oli 11:s ja Kimi 12:s Unkarin kisan nopeimmissa kierroksissa.

– Pystymme ajamaan hyviä joukon keskivälin aikoja vanhoillakin renkailla. Sama oli Spielbergissä (Itävallassa). Analysoimme intensiivisesti, miksi se on näin, Zehnder kertoo.

Kimi Räikköselle mahdollisesti viimeinen kausi on alkanut surkeasti, mutta veteraanikuskin työmotivaatiossa se ei Alfa-pomon mukaan näy.

– Kimi on kisaaja. Hän tekee kovemmin kuin koskaan. Ei hänellä tietenkään ole mitään iloa viimeisenä starttaamisesta, muttei kenelläkään muullakaan tiimissä. Haluamme kaikki parantaa mahdollisimman pian, Zehnder sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1