Tänään 41 vuotta täyttävän Kimi Räikkösen ura F1-sarjassa jakaantuu hyvin jyrkästi kahteen eri ajanjaksoon. Pitkäaikainen ystävä Toni Vilander näki vuoden 2012 paluun jälkeen radan ulkopuolella täysin erilaisen Räikkösen.
Räikkösestä tuli viime viikonloppuna F1-sarjan kaikkien aikojen eniten kisoja ajanut kuljettaja, kun hän ohitti tilastossa Rubens Barrichellon 323. osakilpailullaan.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen puhuu pitkän uransa ratkaisevasta käänteestä: "Ilman sitä en varmasti olisi tänään täällä"
Ura olisi kuitenkin voinut jäädä puolta lyhyemmäksikin. Vuoden 2009 lopussa Ferrari osti suomalaismestarinsa sopimuksen ulos, minkä myötä Räikkösestä näkyivät vain takavalot, kun hän lähti sauhuten sarjasta kokeilemaan muita lajeja.
– Olin satavarma, että vuonna 2009, kun Ferrarilta tuli lähtö tai sopimus siihen päätettiin, että se on siinä, ei tule Kimi ajamaan enää formuloissa sen jälkeen, Vilander kertoo tuon hetkisistä tuntemuksistaan.
Räikkönen kertoi C Moren tuoreessa haastattelussa itsekin, että puhelinsoittoja F1-tallien suunnalta alkoi kuitenkin tulla jo seuraavana vuonna lähdön jälkeen. Vuoden 2011 mittaan keskustelut paluusta alkoivat konkretisoitua.
– Kiminhän piti palata Williamsille. Puhelinsoitto tuli minullekin, että nyt kävi sillain, että rallit ja Nascarit on katsottu. Nyt hän haluaa mennä takaisin formula ykkösiin ja se tapahtuu Williamsilla. Sitten meni viikko tai kaksi, niin talli olikin Lotus, Vilander toteaa.
Uusi Kimi soittelee tallipomoille ja viihtyy jopa tehtaalla
Kahden vuoden jälkeen nähtiin seuraava jättiyllätys, kun Ferrari tiedotti Räikkösen paluusta punaisiin – ja vieläpä hänet syrjäyttäneen Fernando Alonson tallikaveriksi.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen pomoilta ylistystä uroteosta – kisainsinöörikin heittäytyi tunteelliseksi: "Tämä ei ehkä merkitse sinulle paljoa"
Tästä alkoi ajanjakso, joka jatkuu yhä Alfa Romeolla. Räikkönen on ollut entistä enemmän mukana tallin yhteisessä toiminnassa sen sijaan, että vain saapuisi kisoihin, löisi tallan pohjaan ja häipyisi sitten omiin menoihinsa.
– Toisella ajanjaksolla Ferrarilla oli hyvin erilainen Kimi, Vilander kuvaa.
– Hän soitteli itse tallipäällikölle, oli innokas menemään tehtaalle, halusi olla formuloissa huomattavasti enemmän.
– Ensimmäinen ajanjakso oli enemmän sitä raakaa nopeutta, että ”mä tuun vaan kisoihin ja näytän kaikille, että kuinka tää homma toimii”. Hän ei niinkään pitänyt yhteyttä talliin, Vilander vertaa.