F1-tallit ovat reilun viikon kuluttua uuden edessä, kun formulakiertue pysähtyy Portimaossa Portugalissa. Portimao lisättiin kisakalenteriin täyttämään koronaviruksen aiheuttamia aukkoja.
Portimaossa on aiemmin ajettu F1-testejä, mutta ei koskaan kokonaista kisaviikonloppua. C Moren asiantuntija Ossi Oikarisen arvioi MTV Urheilun haastattelussa heinäkuussa, mitä tallit voivat odottaa Portugalissa.
– Portimaon haaste on se, että se on niin lähellä rannikkoa, että siellä on usein hyvin tuulista. Olemme käyneet testaamassa siellä, ja se on ollut hyvin hankalaa juuri sen tuulisuuden takia, Oikarinen sanoi.
Jos on F1-kisaviikonlopun läpivieminen Portimaossa uutta talleille, on se sitä myös kisajärjestäjille. F1-oikeudet omistavan Liberty Median toimitusjohtaja Chase Carey on todennut, että sarja pyrkii ensi kaudella palaamaan normaalimpaan kisakalenteriin. Siitä huolimatta Portugalissa elätellään toiveita myös tulevista kisoista radalla.
Kisan promoottori Paulo Pinheiro kertoo järjestäjien työskennelleet lujasti vastatakseen F1:n tarpeisiin.
– Monella radalla on sopimus, mutta ratojen mahdollinen kierrättäminen antaa meille mahdollisuuden unelmoida. Ratamme on viehättävä ja kilpailulta odotetaan paljon, Pinheiro sanoi Grandpx.news -sivuston mukaan.
LUE MYÖS: F1-fani vinoili Kimi Räikköselle sosiaalisessa mediassa – suomalaiskuski löi faktan pöytään ytimekkäästi
Pinheiron mukaan järjestäjien tiimissä on vain 55 työntekijää, mutta kaikki ovat erittäin motivoituneita toteuttamaan unelmansa.
– Olemme mukautuneet aikatauluun ja määräyksiin, jotka ovat monimuotoisia ja vaativia. Olemme uusineet asvaltin, asentaneet uudet kyltit, siltoja ja kilometreittäin kaapeleita.
Kisan järjestäminen on kallista puuhaa, eivätkä maksut suinkaan jää pelkkiin rakennuskustannuksiin ja henkilöstökuluihin. Kisajärjestäjät maksavat Liberty Medialle kymmeniä miljoonia kilpailun järjestämisestä. Essentiallysports.com -sivusto arvioi viime vuonna, että keskimääräinen kisamaksu on 40 miljoonaa dollaria eli noin 34 miljoonaa euroa.
Summa kuitenkin vaihtelee eri ratojen tekemien sopimusten mukaan. Perinteiset kisat Saksassa, Italiassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa maksavat sivuston mukaan kisoistaan alle keskiarvon.
Portimaon kohdalla summa voi olla vieläkin matalampi. Ainakin niin Pinheiro antaa ymmärtää haastattelussa.
– Jokainen kilpailu Euroopassa maksaa 30–50 miljoonaa euroa. Sopimuksemme tiedot eivät ole julkisia, mutta me maksamme huomattavasti vähemmän, Pinheiro paljastaa.