Kimi Räikkösen edustaman Alfa Romeon F1-tallin pomona työskentelevä Frédéric Vasseur on huolissaan siitä, mikä on moottoriurheilun asema koronaviruksen jälkeisessä maailmassa.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton tyrmää huolet mahdollisesta koronatartunnasta – poseerasi kahden sairastuneen rinnalla, jätti menemättä testeihin: "On ihmisiä, jotka tarvitsevat niitä enemmän kuin minä"
Pitkän ja ansiokkaan uran moottoriurheilun parissa tehnyt 51-vuotias ranskalainen on nähnyt vuosien varrella kaikenlaista. Hän mainitsee Autohebdo-lehden haastattelussa Persianlahden sodan 1990–1991, terrori-iskut Yhdysvalloissa 2001, SARS-epidemian 2002–2003 ja vuoden 2008 finanssikriisin.
Nykyinen tilanne on kuitenkin täysin erilainen.
– Tämä vaikuttaa kaikilla sektoreilla Kiinasta Yhdystvaltoihin ja Eurooppaan. Erilaiset karanteenit ovat sellaisia, että vain minua edeltävä sukupolvi on kokenut sellaista toisessa maailmansodassa. Edessämme on todella vaikeita aikoja, Vasseur sanoo.
– Kun mietimme, mikä meille on tärkeää, siihen liittyen tulee olemaan aika ennen ja jälkeen koronaviruksen. En ole ollenkaan varma, kuuluuko moottoriurheilu enää niihin tärkeisiin asioihin.
Maailmalla vallitseva tilanne on vaikuttanut F1-sarjaan merkittävällä tavalla jo nyt. Kaksi osakilpailua – Australia ja Monaco – on peruttu, ja viisi muuta osakilpailua – Bahrain, Vietnam, Kiina, Hollanti ja Espanja – on siirretty järjestettäväksi myöhempänä ajankohtana.
Kausi yritetään aloittaa kesäkuun alussa Azerbaidzhanista, mutta sekään ei ole varmaa, sillä kukaan ei tiedä, missä maailma makaa tuolloin.
– Tarvitsemme kilpailuja, että voimme rakentaa kalenterin uudelleen. Mutta kun tämä pandemia väistyy, olemme kriisissä, ja uskon, että myös muita kisoja tullaan perumaan. F1 on ehkä aliarvioinut tämän vaikutuksen, ja se alkaa vasta nyt realisoitua.
Jo nyt on selvää, että elokuun kesätauko on siirretty elokuulta maalis-huhtikuulle. Tallit sulkevat tehtaansa kolmen viikon ajaksi. Alfa Romeon Hinwilin-tehdas on suljettuna maaliskuun 23. päivästä lähtien, ja ovet avataan taas 13. huhtikuuta.
Kun kisamäärä pienenee väistämättä suunnitellusta 22:sta, tallien palkintorahatkin pienevät. Tämä aiheuttaa merkittävän loven erityisesti pienempien tallien – joihin Alfa Romeokin lukeutuu – budjetteihin.
Yhtenä suojakeinona FIA, F1 ja tallit päätyivät siirtämään ensi vuodelle kaavaillut mittavat sääntöuudistukset kauteen 2022. Tallien ei siis tarvitse rakentaa täysin uutta autoa taloudellisesti erpävarmassa tilanteessa. Vasseur on iloinen, että muutos saatiin vietyä läpi.
– Palkintorahapotin pieneneminen ja yhteistyökumppaneidemme tilanteen vaikeutuminen tulevina kuukausina johtaa todennäköisesti siihen, että tulomme pienenevät noin 15–20 prosenttia.
Koska FIA ja F1 haluaisivat saada järjestetyksi mahdollisimman monta GP:tä, kilpailuja voidaan joutua järjestämään peräkkäisinä viikonloppuina. Kaudella 2018 F1 järjesti kesä-heinäkuussa kolme kisaa peräkkäin, eivätkä tallit pitäneet siitä ollenkaan.
Nyt tallit ovat antaneet FIAlle ja F1:lle luvan muokata kisakalenteria haluamallaan tavalla, ja kolmen kisan putki näyttää taas mahdolliselta, jopa todennäköiseltä.
– Kolmen kisan ajaminen peräkkäin vaatii lisätyövoiman palkkaamista. Lisäksi meidän täytyisi tuottaa ylimääräisiä osia, joita emme välttämättä koskaan tarvitse, mutta ne pitää olla olemassa varmuuden vuoksi.