Volkswagenin huijausohjelmistolla varustettujen autojen korjaukset eivät ole menneet suunnitellusti, mikäli australialaista autojärjestöä on uskominen.
Australian Automobile Association (AAA) kertoo tuoreessa raportissaan, että päästöskandaalin jälkeen korjattujen Volkswagenin dieselautojen kulutuslukemat nousivat. Esimerkiksi vuosimallin 2010 Volkswagen Golf kulutti keskimäärin 7 prosenttia, mutta pahimmillaan jopa 14 prosenttia enemmän polttoainetta kuin ennen korjaustoimenpidettä.
AAA ja Kansainvälinen autourheiluliitto FIA testasivat päästöhuijaus-Volkkareita ennen niille tehtyjä korjauksia sekä niiden jälkeen ja havaitsivat, että autot alkoivat kuluttaa enemmän polttoainetta. Päästöt alenivat, mutta ne ylittivät edelleen laboratoriotestien lukemat nelinkertaisesti.
Volkswagenin mukaan AAA:n raportti ei pidä paikkaansa. Se kertoo Saksan hallituksen hyväksyneen korjaustoimenpiteet sillä perusteella, että ne eivät vaikuta negatiivisesti autojen päästöihin tai polttoaineenkulutukseen. Saksalaisvalmistaja kertoo Itävallan ja Sveitsin liikenneviranomaisten testanneen korjattuja Volkswageneita ja todenneen, että kaikki on kunnossa.
AAA katsoo, että laboratoriossa suoritetut jälkitarkastukset eivät ole riittäviä, vaan viranomaisten tulisi testata autoja myös tosielämän olosuhteissa.
Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.
Lähde: Australian Automobile Association
***
2:49