Tila-autojen suosio on hiipunut hieman, kun kaikkien katseet ovat kohdistuneet katumaastureihin. Harva kompakti katumaasturi tarjoaa kuitenkaan seitsemää istumapaikkaa.
Hinta alkaen 25 251 €
Tykkäsimme
- 7-paikkaisuudesta ja monipuolisista tilaratkaisuista
- selkeytyneestä ohjaamosta
- liukuovet kätevät ahtaissa paikoissa
- ajettavuudesta
Emme tykänneet
- takapenkit vain hätäratkaisu
- konservatiivisesta muotoilusta
- istuinratkaisujen muuntelu vaatii harjoittelua
Ranskalaiset keksivät kompaktin tila-auton 90-luvun lopulla, ja saksalaiset empivät pitkään mitä tehdä. Ford toi C-Maxin myyntiin aika myöhään sen kilpailijoihin verrattuna, mutta nyt se on vakiinnuttanut asemansa markkinoilla. Ja se on osoittautunut fiksuksi ratkaisuksi, että asiakkaille tarjotaan autosta useampaa versiota. C-Max on aina viisipaikkainen, kun sitä 14 senttiä pidemmän Grand C-Maxin saa joko 5- tai 7-paikkaisena. Grand C-maxissa on myös pituussuunnassa liikuteltavat toisen rivin istuimet, jotka tavallisesta C-Maxista puuttuvat.
Ajoimme hiljattain uudistuneen Grand C-Maxin sen parhaimpana versiona, eli kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettuna ja Titanium-varusteisena.
Ulkoisesti Grand C-Max ei erotu rohkeilla muodoilla tai persoonallisilla yksityiskohdilla. Ainoa sen selkeästi monista kilpailijoista erottava piirre on liukuovet normaalista aukeavien takaovien sijaan.
Liukuovet on lapsiperheessä kätevät. Ne eivät kolhiinnu yhtä herkästi kuin tavalliset ovet – tai pitäsikö sanoa; lapset eivät kolhi niillä naapuriautoja ahtailla parkkipaikoilla. Liukuoven kautta luodaan myös helppo kulku autoon sisälle.
C-Maxin ohjaamon ilme on tuttu uudesta Focuksesta. Kojelauta on aiempaa selkeämpi ja laatuvaikutelma on parantunut. Ajoasento on hieman pysty ja korkeampi kuin tavallisessa henkilöautossa, ja sen ansiosta autoon kulku ja autosta nousu sujuvat helposti.
Kaksi lisäistuinta tavaratilaan maksaa malliversiosta riippuen 547–618 euroa. Se on auton hintaan nähden naurettavan pieni kustannus, eli houkutus ottaa lisäpenkit on suuri. Ja tuohan se autoon aivan uuden ulottuvuuden – vaikkei kaikkia istuimia usein edes tarvittaisi.
Viisipaikkaisena lisäpenkit ovat tavaratilan alla. Silloin kontti on vielä 448-litraisena käytännöllisen kokoinen – ja mukana kulkee vielä pieni varapyörä. Kun kaikki seitsemän istumapaikkaa ovat käytössä, tavaratila kutistuu 115-litraiseksi. Kaikki toisen ja kolmannen istuinrivin istuimet kaadettuna tavaratila venyy 1 715 litraan.
Fordilla on tilaratkaisuissa myös yksi fiksu oivallus. Toisen istuinrivin keskimmäinen paikka voidaan kääntää piiloon, jolloin keskirivillä matkustamisessa on hieman ylellisyyden tuntua ja samalla luodaan kätevä käytävä kolmannelle istumariville. Takimmaiset penkit ovat tosin niin ahtaat, että normaalikokoisen aikuisen tunkeminen sinne tuntuu pahalta.
Päivän auton kanssa elettyä on helppoa ymmärtää 7-paikkaisen Grand C-Maxin suosio. Se tuo joustavuutta kuljetuksiin, mutta tuntuu ajossa vielä mukavan kompaktilta hieman isompiin ja oikeasti 7-paikkaisiin tila-autoihin verrattuna. Ja onhan Grand C-Maxin hintalappukin aivan eri maata kuin S-Maxissa tai Galaxyssä.
Ja vielä yksi huomio: Grand C-Maxin jousitus on aavistuksen pehmeämpi kuin tavallisessa C-Maxissa. Se on Suomessa vain hyvä asia. Matkustusmukavuus on kohdallaan jopa Titanium-varusteisen auton 17-tuumaisin renkain.
Ja mitä moottorin valintaan tulee, iso diesel on miellyttävä. Se vääntää vahvasti, ja voimaa on riittävästi vielä silloinkin, kun autossa on päällä enemmän kuormaa. Kaksoiskytkinautomaattikin pelaa hienosti yhteen moottorin kanssa.
Galleria
Ford Grand C-Max 2.0 TDCi 150 hv A6
Moottori 1 997 cm3, 4-syl.turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 370 Nm / 2 000–2 500 r/min
0-100 km/h 10,7
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 519 mm, leveys 1 858 mm, korkeus 1 642 mm, akseliväli 2 788 mm
Omamassa 1 605 kg
Tavaratila 115–448–1 715 l