Ensimmäisenä ohjaamoon astuessa ja istuessa, tuntuu kuin saapuisi konseptiautoon.
Volvo XC90 D5 AWD Inscription
Teho 224 hv
Vääntö 470 Nm
Päästöt 152 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,8 s.
Kulutus yhd. 5,8 l / 100 km
Hinta alkaen 82 073,97 e
Koeajoauton hinta varusteineen 108 866,73 e
Keskikonsolin 9,3-tuumainen kosketusnäyttö hallitsee suurta osaa auton säädöistä ja mittariston kokonaan grafiikalla toteutettu ulkomuoto ovat nautinnollista katseltavaa. Niiden käyttö sen sijaan on aluksi melko sekavaa. Nykyauton järjestelmiä käytettäessä intuitiolla pitäisi pärjätä käytännössä pelkästään. Itse en löytänyt ensin alkuun esimerkiksi keskikulutuslukemaa ajotietokoneelta.
Myös keskikonsolin ”tabletilta” löytyy selailtavaa niin paljon, että käytön tutuksi tekemiseen kannattaa varata aikaa ajomatkan ulkopuolella. Sen sijoittelu on myös hieman liian sivussa ja alhaalla: katse siirtyy pois tieltä, kun radiota käytetään ajon aikana.
Ruotsalaisfirma on panostanut auton yksityiskohtiin, ja niitä kyllä piisaa. Esimerkiksi Bowers & Wilkinsin äänentoistojärjestelmän harjattua terästä olevat kaiuttimet saavat korvien lisäksi silmät erittämään kyyneliä – ilosta.
Orreforsin kuuluisaa kristallia taas on käytetty esimerkiksi auton käynnistysnapukassa ja ajomoodin asetusrullassa. Kristallia saisi olla ehkäpä enemmänkin, sillä näin minimalistisesti käytettynä materiaali ei saa ansaitsemaansa huomiota.
Nahkapenkkien saumoista pilkistävät pikkuriikkiset Ruotsin liput. Ja ne materiaalit. Valinnan varaa on mittavasti ja koeajoauton puu-harjattu teräs-nahka–kombinaatio toimii upeasti yhteen.
Tien päällä XC90 täyttää odotukset. Autoa on mukava ajaa ja pieneksi monissa yhteyksissä tuomittu kaksilitrainen dieselmoottorikin vie autoa riittävän ripeästi eteenpäin. Jossakin vaiheessa koeajoa sarkastinen mieleni keksi ylitsevuotavan pehmeyden takia autolle määritelmän ”ruotsinlaiva jenkkimakuun”, etenkin kun koeajoyksilössä oli käytössä säädettävä ilmajousitus. Sohvamaisuus ei missään nimessä ole haitaksi, jos ajosuorite ei sisällä mutkateitä tai jopa rata-ajoa.
Ajaminen Volvon kaikkien turvavarusteiden valvoessa tuo mieleen ymmärryksen, että emme ole kaukana ajasta, jolloin kuljettajia ei enää tarvita. Pilkkopimeällä moottoritiellä – rajun sateen piiskatessa maisemaa – kokeilen kuinka Volvo pysyy tiellä ja määräämässäni matkanopeudessa lähes itsekseen. Kaistavahti valvoo pysymistä omalla ladulla ja adaptiivinen (muun liikenteen vauhtia tarkkaileva) vakionopeudensäädin huolehtii vauhdista. XC90 tunnistaa liikennemerkit, ja kuljettaja voi valita nopeuden säätymään nopeusrajoitusten perusteella.
0:40
HUD-näyttö, eli tuulilasiin heijastuvat tiedot nopeudesta, navigoinnista, turvaväleistä ja nopeusrajoituksista ovat autoilun arkipäivää lähivuosina – Volvo toteuttaa sen jo nyt ihailtavasti.
Lyhyesti: fiilis ratin takana on turvallinen. Ohjaus on hieman tunnoton, mutta käytön mukavuus ja esteettiset seikat korvaavat pienet puutteet. Joitakin kuljettajia äärimmäinen turvavarustelu ja ajamisen puoliautomaattisuus voi houkutella tekstaamaan ajon aikana, ja toisia taas oman kontrollin puuttuminen ajamisesta voi ahdistaa.
XC90:n hinnat alkavat noin 82 000 eurosta. Koeajoauton lähtöhinta oli vajaat 88 000 euroa, ja lisäksi siihen oli valittuna noin 20 000 euron lisävarusteet.
Alla olevista kuvista voit nähdä muodomuutoksen, jonka Volvo XC90 koki edellismallista nykyiseen.
Keula
Sivuprofiili
Takaa