Jos jossain niin Suomessa F-typen nelivetoinen versio on järkisijoitus. Tunteet voi kuitenkin päästää valloilleen remmiahdetun V8:n ratissa.
Tykkäsimme
- neliveto vakauttaa menoa, joka tekee takavetoisen urheilullisen auton luonteelle hyvää Suomen olosuhteissa
Emme tykänneet
- F-type painaa melkoisesti, ja neliveto nostaa massaa entisestään
Olen autotoimittajaksi yllättävän rationaalinen – ainakin omasta mielestäni. Monet kollegat näkevät märkiä päiväunia möreästi murisevista moottoreista sekä kauniisti muotoilluista autoista. Minua on aina kiinnostanut enemmän se, mikä autossa on järkevää ja mikä eri malliversioista on loppupeleissä asiakkaan kannalta se mielekkäin hankinta.
Siksi olen kirjoittanut F-typen kohdalla vahvasti tehokkaamman kolmilitraisen S-version puolesta. Se tarjoaa aivan riittävästi tehoa, ja sen viralliset kulutuslukemat ovat sen verran maltillisemmat kuin V8:ssa, ettei valtio rokota ostajaa vielä aivan kohtuuttomasti.
Päivän V8-moottorisella R-versiolla Nürburgringin ympäristössä ajettuani olen valmis nöyrtymään moottorin emotionaalisen voiman edessä. Jaggen kuutonen kuulostaa upealta, mutta kasi on loppupeleissä kuitenkin kasi. Sen bassovoittoinen raaka murina tuntuu nivusissa asti.
Ja kyllähän kasi myös potkii kivasti. Valmistajan ilmoittaman mukaan satasen vauhtiin päästään 3,7 sekunnissa. Selän saa liimautumaan penkkiin helposti.
V8 ei ole kuitenkaan varsinaisesti tämän jutun pointti vaan se, että F-typen saa nyt myös nelivetoisena. Se vakauttaa F-typen menoa selvästi. Takaveto muljautteli auton perää välillä yllättävänkin helposti. Ja ei, älkää huolestuko, F-typen käytöksessä on havaittavissa takatuupparimaisuutta vielä nelivetoisenakin. Sähköisesti ohjattu lamellikytkin tarjoaa voimasta etuakselille enimmillään puolet.
Nelivedon saa sekä tehokkaamman V6:n että V8:n yhteyteen. Ensimainitun kohdalla hinta nousee reilulla 8 000 eurolla, V8:n kohdalla kukkaro kevenee jo yli 16 000 eurolla.
Ajaminen mutkateillä on 550-heppaisella autolla aina hauskaa, joskin Jaggessa on heikkoutensakin. F-type ei ole muutenkaan mikään keijukainen, ja neliveto nostaa auton massaa vielä lisää. Kilot tuntee ratin takana tien päällä – etenkin Nürburgringiä ympäröivillä syheröisillä mutkateillä. Onneksi V8:n terhakka potku ja muhkea 680 Nm maksimivääntö auttavat yhä ripeän etenemisen saavuttamista. Parhaimmillaan tämä auto on kuitenkin lempeästi kaartelevilla avarammilla mutkateillä.
F-type toimii nimittäin yllättävän mukavasti matka-autona. Sen tavaratila imaisee yli 400 litraa, sen nahkaiset kuppi-istuimet ovat kohtuullisen mukavat pidemmälläkin istumalla ja simppeli ohjaamo on ergonomisesti enemmänkin saksalainen kuin englantilainen.
Ja lopuksi minun on palattava vielä alussa mainitsemaani rationaalisuuteen. Eli tässä vinkki kaikille F-typestä haaveileville. Nelivedon saa tietysti myös avoversioihin. Silloin autosta voi nauttia täysin rinnoin niin kesällä kuin talvellakin.
Jaguar F-type R V8 Coupe AWD
Hinta alkaen 138 248 e (V6) / 206 329 e (V8)
Moottori 5 000 cm3, mekaanisesti ahdettu V8
Teho 405 kW (550 hv) / 6 500
Vääntö 680 Nm / 3 500
0-100 km/h 3,7
Huippunopeus 300 km/h
EU-kulutus 11,3 l/100 km
CO2-päästöt 269 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 314 mm, akseliväli 2 622 mm
Omamassa 1 867 kg
Tavaratila 407 l
Galleria