Testissä vahvin diesel, mitä katumaasturiin löytyy

Julkaistu 16.05.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Kamppailu mahtidieseleiden herruudesta käy kuumana. Väkivahva tuplaturbo-V8 liikuttaa Audin isoa maasturia kohti käsittämätöntä ajokokemusta.

Tykkäsimme

  • vahvasta väännöstä
  • moottorin äänimaailmasta
  • käsittämättömästä ajokokemuksesta

Emme tykänneet

  • voisi olla luonteeltaan vieläkin urheilullisempi
  • tällainen teho ja ajettavuus SUVissa – ei mitään järkeä

Hinta alk. 144 197 €
Suomeen syksy 2016

SQ7 kulkee isolla sydämellä. Sen konepellin alla murisee vahvasti kahdella pakokaasuahtimella varustettu nelilitrainen veekasi. Lisäksi alakierroksille tuodaan voimaa sähköisesti ohjatulla kompressorilla. Voimaa on käytössä maksimissaan hulppeat 900 newtonmetriä. Tehoakin on vakuuttavasti reservissä 435 hevosvoimaa.

Kokemus on huima. Kaasupoljinta ei tarvitse kuin hipaista, ja iso yli viisimetrinen maasturi lähtee kiihtymään kuin näkymättömän kuminauhan vetämänä. Auton juju on juuri tämä sähköisesti ohjattu mekaaninen ahdin – Audin mukaan sitä käytetään nyt ensimmäistä kertaa tuotantoautossa.

Audin 48 voltin sähköjärjestelmästä voimansa lataava mekaaninen ahdin minimoi pakokaasuahtimien viiveen ja saa moottorin reagoimaan kuskin toiveisiin todella ärhäkästi. Käytössä on siis huimaa teknologiaa.

Homma toimii käytännössä hienosti. Kun auto painaa kuskin kanssa yli 2 300 kiloa, mikään raketti se ei varsinaisesti ole – joskin satasen vauhtiin päästään huimasti alle viidessä sekunnissa. Auton iso massa hämää kokemusta. Ja hyvin sporttinen kokemus toki on, ja häkellyttävällä tavalla. Voisi jopa väittää, että tämän auton kanssa uhmataan fysiikan lakeja. Ja ne äänet, moottoria on jopa vaikea tunnistaa dieseliksi muuten kuin kierroslukumittaria katsomalla.

Kaikki voima välitetään tien pintaan ZF:n upean 8-portaisen automaattivaihteiston avulla. Vaihteisto on nopea, mukava – ja myös taloudellinen. Kun järjestelmä havaitsee auton rullaavan tiellä kuin itsestään, se kytkee vedon kokonaan pois. Tämä säästää polttoainetta.

Koeajoauton alla rullaavat Pirellin 20-tuumaiset 285/40-profiilin Scorpionit. Ne pitävät auton tiukasti tiessä. Nelivedon lisäksi SQ7:ssa on myös nelipyöräohjaus. Yhdessä älykkään jousituksen ja alustan hallinnan kanssa SQ7 kulkee myös yllättävän vakaasti ja keinumatta mutkissa jopa häkellyttävän kovalla vauhdilla. Kallisteluja eliminoi sama vakautusjärjestelmä, joka on käytössä Bentley Bentaygassa. Ja jos joku tykkää, että 20 tuumaa on liian vaatimaton rengaskoko, kokoa voi kasvattaa aina 22 tuumaan asti…

Ajokokemukseen voi totta kai vaikuttaa myös esivalituilla ajo-ohjelmilla. Mukava asetus pitää jousituksen jämäkkänä mutta sopivan leppoisana, tämä istuu erinomaisesti matkantekoon rennosti polveileville maanteille. Tiukemmille kurviteille voi hakea sitten dynaamisempaa asetusta, jolloin jousitus jäykistyy. Ja käytössähän on luonnollisesti säädettävä iskunvaimennus ilmajousin. Tähän autoon ladattu tekniikan määrä on huima. Ja jos mutkateitä on matkassa usein, fillareiden sisään kannattaa valita hiilikuitukeraamiset jarrulevyt. Auto kuitenkin painaa siis sen 2,3 tonnia…

Uuden SQ7:n myötä Audi syrjäyttää BMW X5 M50d:n mahtidieseleiden ykköspaikalta. X5 on toki edelleen kaksikosta urheilullisempi, mutta numeroarvoilla on merkitystä niilläkin. Voimme siis odotella BMW:n vastaiskua… Ja toki on myös mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea Porsche keksii uuteen Cayenneen, joka siis perustuu samalle tekniikalle kuin Q7.

---

Audi SQ7
Moottori 3 956 cm3, V8 tuplaturbodiesel, lisäksi sähköinen ahdin
Teho 320 kW (435 hv) / 3 750–5 000 r/min
Vääntö 900 Nm / 1 000–3 250 r/min
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat Pituus 5 069 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 996 mm
Tyhjäpaino 2 270 kg
Tavaratila 805–1 990 l

Edit 18.5.: Lisätty tieto sähköisestä ahtimesta teknisiin tietoihin

Tuoreimmat aiheesta

Autot