Moottorikoon pienentäminen on tällä hetkellä kova juttu. Litrainen bensaturbo riittää aivan hyvin tavalliseen perheautoon – kuten uudisteettu Kia Ceed osoittaa.
Tykkäsimme
- moottorin alaväännöstä
- parantuneesta jousituksesta
- ketterämmästä ajettavuudesta
- parantuneesta ohjauksesta
Emme tykänneet
- kulutus hieman korkea kilpailijoihin verrattuna
- uusi kaksoiskytkinautomaatti vain 136 hv dieselin yhteyteen
Litrainen moottori. Kolme sylinteriä. Suomessa on aina arvostettu sitä, että moottorin pitää olla riittävän iso, joten uudessa trendissä on monella sulattelemista. Kehitys kuitenkin kehittyy, eikä muutoksia kannata pelätä.
Kian itse kehittämä kolmipytty on oiva voimanlähde. Se vakuuttaa varsinkin 120-hevosvoimaisena versiona ja ennen kaikkea vahvalla väännöllään erittäin laajalla kierrosalueella. Konetta ei edes kannata kierrättää liikaa, sillä yläkierroksilta ei löydy räjähtävää voimaa.
Uuden moottorin myötä Ceedin kulutus pysyy aiempaa paremmin kurissa. Tämä on tärkeä askel korealaisille, joiden heikkous Euroopassa on ollut nimenomaan vanhahtavat voimalinjat.
Uuden turbokoneen lisäksi Ceedin saa nyt myös modernilla 7-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla. Se on tosin aluksi saatavilla vain uudistetun 1,6-litraisen ja 136-heppaisen dieselin yhteyteen.
Myös Ceedin muuta tekniikkaa on päivitetty. Auton alakertaa on remontoitu; etupyörien geometriaa on esimerkiksi muutettu. Vielä enemmän etenkin mutkissa parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa kaarreajohallintajärjestelmä. Ceed puskee mutkiin selvästi aiempaa vähemmän. Myös jousitusmukavuutta on parannettu, ja ohjauskin on aiempaa tunnokkaampi.
Ulkoisesti Ceed on muuttunut aavistuken linjakkaammaksi ja modernimmaksi. Ja jos joku kaipaa Ceedin ulkonäköön lisää pippuria, tarjolle on tullut uusi GT Line -varustetaso. Se tarkoittaa LED-päiväajovaloja, 17-tuumaisia kevytmetallivanteita, sporttihelmoja, 7-tuumaista kosketusnäyttöä ja ajotilanteen mukaan kääntyviä ksenon-valoja.
Ohjaamossa muutokset näkyvät nopeasti uusina kromilistoina. Hyvän tuen antavat etuistuimet ovat mukavat pidemmälläkin matkalla.
Uudistusten avulla Kia tekee itsensä entistä huomatummaksi Euroopassa. Korealaiset satsaavat tänne tällä hetkellä paljon, joka näkyy heidän läpi heidän mallistonsa.
Kia Ceed 1.0 T-GDI 120 hv
Hinta alk. 19 390 €
Moottori 998 cm3 3-syl. bensaturbo
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 171 Nm / 1 500–4 000 r/min
0-100 km/h 11,1 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 310 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 380–1 318 l
---
Lue ja katso myös tämä: Kialla kova kattaus Frankfurtissa – katso video tärkeimmistä uutuuksista