Kilpavarustelu autoteollisuudessa käy kovana, uutta tekniikkaa pukkaa autoihin häkellyttävällä tahdilla. Tämä näkyy hyvin päivitetyssä Mazda Kolmosessa.
Tykkäsimme
- harmoninen kokonaisuus
- sopivan eurooppalainen japanilainen
- päivitetystä varustelistasta
- ajettavuudesta
Emme tykänneet
- automaatti nostaa selvästi kulutusta
- ilmoitetut kulutuslukemat aavistuksen korkeat
Suomeen helmi-maaliskuu 2017
Hinta avoinna
Mazda tallaa vahvasti omia polkujaan. Sen voimalinjoissa on paljon omintakeista tekniikkaa, ja selkein esimerkki Mazdan erilaisuudesta ovat sen käyttämät moottorit. Koeajettu 120-heppainen Skyactiv-bensakone on kaksilitrainen, kun moni kilpailija ottaa vastaavat tehot irti iskutilavuudeltaan puolta pienemmistä ja kolmisylinterisistä moottoreista. Aika näyttää, kenen ratkaisu on loppupeleissä fiksuin. Seuraava päästönormiaskel laittanee kuitenkin pienet bensaturbot ahtaalle.
Ulkoisesti Kolmonen ei ole juuri muuttunut. Keulaan ja perään on haettu tuttuun tapaan uutta ilmettä maskia, sumuvaloja ja puskureita viilaamalla. Parhaimmista varustetasoista löytyy keulalta LED-ajovalot, jotka ovat myös älykkäät eli valokeilan muoto muuttuu automaattisesti ajotilanteen mukaan. Sekin on monesta automerkistä tuttu muutos, että sivuvilkut on siirretty kyljistä sivupeileihin. Uusia värivaihtoehtoja on kolme.
Viistoperäinen Kolmonen näyttää yhä hyvin kompaktilta, vaikka se on 4,47 metrin mittaisena aavistuksen verran monia kilpasisariaan kookkaampi. Takapenkillä on ok tilat aikuiselle, ja tavaratila on 364-litraisena riittävä joskaan ei mitenkään erityisen kookas. Sedanin tavaratila imaisee 419 litraa.
Ohjaamossa on keskitytty laatuvaikutelman parantamiseen: pehmeää muovia osuu käteen enemmän kuin ennen ja myös istuimia on parannettu. Lisäksi keskikonsolissa perinteinen käsijarru on korvattu sähköisellä, ja sen ansiosta on saatu lisää tilaa pikkutavaroille.
Uusi ratti istuu hyvin käteen, ja siinä on myös uudet käyttökytkimet. Halutessaan ratin kehän saa myös lämpiämään, mikä ilahduttaa kaikkia talvella taivasalta starttaavia. Myös mittaristoa ja kojelaudan päällä olevaa 7-tuumaista näyttöä on hienosäädetty. Ja jos on valinnut autonsa tuulilasiin heijastuvalla näytöllä, se on nyt värillinen ja entistä informatiivisempi.
Mazda on myös tehnyt aina japanilaiseksi autonvalmistajaksi yllättävän eurooppalaisia tuotteita – erityisesti ajettuvuuden suhteen. Katseilta piilossa olevat muutokset kohdistuvat sekä etu- että takajousituksen hienosäätöön että uusien ajoa avustavien järjestelmien lisäämiseen.
Jousituksen hienosäätöä suurempi muutos ajettavuuteen on uudella älykkäällä G-Vectoring Control (GVC) -ajonvakautusjärjestelmällä, joka muuttaa tarvittaessa salamannopeasti auton etu- ja takapään kuormitusta. Tällä vakautetaan auton kulkua kaikissa olosuhteissa. Järjestelmä myös terävöittää ohjausta ja saa auton kääntymään mutkissa hieman notkeammin.
GVC-järjestelmä tekee ajamisesta myös leppoisempaa, kun kuskin tarvitsee tehdä vähemmän ohjausliikkeitä kuin ennen. Ja sekin parantaa matkustusmukavuutta, että melutasoa on laskettu lisäämällä äänieristyksen määrää.
Muista uusista tai uudistetuista järjestelmistä voidaan mainita vielä parantunut hätäjarrutustoiminto, nopeusmerkinnät tunnistava kamera sekä risteävän liikenteen tunnistavat peruutustutkat.
Uudistuneen Kolmosen Suomen hinnat selvinnevät aivan lähiaikoina, mutta suuria muutospaineita hintojen korottamiseen ei maahantuojalla kuitenkaan ole. Eikä tähän ole oikein varaakaan; kilpailu on etenkin pienten perheautojen segmentissä tällä hetkellä todella kovaa.
Galleria
Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 120 hv A
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensa
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 210 Nm / 4 000 r/min
0-100 km/h 10,3 s.
Huippunopeus 198 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 315 kg
Tavaratila 364-1 263 l
Kuvat: Vesa Eskola