Hyundai i40 on ehtinyt neljän vuoden ikään, eli sille oli aika tehdä keski-iän pakolliset kauneusleikkaukset.
Suomeen tammikuu 2016
Hinta alk. 26 990 €
Tykkäsimme
- uudesta kaksoiskytkinautomaatista varauksin
- ajamisen vaivattomuudesta
- tavaratilan kiinnitysjärjestelmästä
- laadukkaan oloisesta ohjaamosta
Emme tykänneet
- kapeasta moottorivalikoimasta
- diesel hieman äänekäs
Kilpailu isojen perheautojen luokassa käy kuumana. Kun Hyundai esitteli uuden i40:n reilut neljä vuotta sitten, se oli ajoittanut auton myyntiin tulon täydellisesti. Kukaan kilpailijoista ei esitellyt heti perään mitään tärkeää uutuutta, joten Hyundai sai porskuttaa vähän aikaa rauhassa uutuuden viehätyksellään. Tulokset näkyvät myyntiluvuissa; i40:ää on myyty yhteensä 100 000 kappaletta, joka tarkoittaa noin viiden prosentin siivua segmentin kokonaismyynnistä Euroopassa. Se on kohtuullisen hyvä saavutus.
Neljän vuoden jälkeen i40:n olemus ei ollut varsinaisesti vanhentunut, mutta uudistukset lisäävät aina myyntiä. Siksi myös i40:n ilmettä terävöitettiin pienillä kauneusleikkauksilla. Kaava on tuttu: uutta ilmettä maskiin, uudistetut ajo- ja takavalot sekä uudet vanteet.
Myös tekniikkaa on luonnollisesti päivitetty. Tehokkaampi 1,7-litrainen dieselmoottori on nyt entistä tehokkaampi (141 hv/340 Nm) ja taloudellisempi, ja sen kylkeen tarjotaan uusi 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti.
Ajettavuutta mutkissa parannetaan puolestaan uudella TVBB-järjestelmällä (Torque Vectorin By Brake) eli auto jarruttaa tarpeen tullen sisäkaarteen puoleisia pyöriä sekä tarjoaa lisää voimaa ulkokaarteen puoleisille renkaille. Auto tuntuu siis tavallaan ketterämmältä. Valittavissa on myös kaksi ajomoodia: Eco ja Sport. Ne vaikuttavat jousitukseen, vaihteiston toimintaan, kaasupolkimen vasteeseen sekä ohjaukseen.
Varustepuolen uudistuksista voidaan mainita mm. uusi älykäs ja sähkötoiminen takaluukku, parhaimpaan varustetasoon kuuluva 7-tuumainen kosketusnäyttö digitaalisella radiolla, nopeusrajoitusten näyttö sekä älykkäät kaukovalot. Herkästi hikoilevat arvostavat puolestaan tuuletettuja etuistuimia.
Uudistuksien avulla Hyundai i40 pysyy pinnalla, muttei kauho eturintamassa. Se on vakaa ja vaivaton kumppani, jonka ratin takana ei pääse nautiskelemaan tai kokemaan suurta urheilullista ajokokemusta. Sen sijaan i40:n kuski nauttii pitkälläkin matkalla mukavasta autosta, joka rullaa ja kulkee kevyesti ja joka ei nitku tai natku mukulakivilläkään ajettaessa. Hyundai ei siis pysty haastamaan uudistetulla i40:llä terävintä eurooppalaiskärkeä, mutta on toisaalta yksi parhaista tämän kokoluokan aasialaista autoista.
Plussaa tulee myös auton vaivattomuudesta. Älypuhelimet yhdistyvät autoon ilman ohjekirjan selausta ja navigointijärjestelmä toimii nopeasti sekä selkeästi. Navin näyttö on myös selkeä ilman turhaa grafiikkahifistelyä. Eikä vaivattomuutta arvostavan sovi unohtaa sitä viiden vuoden takuutakaan…
Hyundai i40 Wagon
Moottori 1 685 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 104 kW (141 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750–2 500 r/min
0-100 km/h 11,0
Huippunopeus 200
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 770 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 770 mm
Omamassa 1 767 kg
Tavaratila 553– 1 719 l