Ford on uudistanut Kugan, ja samalle sen konepellin alle saatiin uusi 1,5-litrainen, taloudellinen ja 120-heppainen diesel. Koeajo paljasti myös auton laatuvaikutelman parantuneen.
Tykkäsimme
- uusi maski tekee hyvää Kugan ilmeelle
- ajan tasalle päivitetystä varustelistasta
- 1.5 dieselissä hyvin voimaa, kunhan kierrokset nousevat
Emme tykänneet
- vääntö ohutta tyhjäkäynnin tuntumassa
- saatavilla vain etuvetoisten ja manuaalivaihteisten versioiden keulalle
- tavaratila on isommalle perheelle pieni
Suomeen alkuvuosi 2017
Hinta alk. 31 689 €
Nyt ei voida puhua varsinaisesti mistään turboviiveestä, mutta uuden 1,5-litraisen dieselin herääminen vaatii tyhjäkäynnin tuntumasta vain aikansa. Suurin syyllinen tähän lienee nykyiset päästömääräykset, joiden takia moottorin käyntiä on jouduttu rustaamaan juuri tyhjäkäynnin tuntumassa. Tästä syystä koneen saa herkästi myös sammumaan käsivaihteiston kanssa.
Mutta kun kierrokset nousevat hieman, faceliftin kokenut Kuga lähtee kiihtymään rivakasti. Auto rykäisee eteenpäin voimalla. Maksimivääntö 270 Nm löytyy kierrosalueella 1 500-2 000, ja hetkeksi voimaa on tarjolla jopa 300 Nm yliahtotoiminnon avulla. Sen tuntee. Auto tuntuu ripeämmältä kuin mitä sille paperilla annettu kiihtyvyysarvo 12,7 sekuntia antaa olettaa.
Moottorin sielunelämä vaatii hieman tottumista, sillä vanha 2-litrainen ja samat 120 heppaa tarjoava diesel tarjosi voiman tarjolle hieman pehmeämmin. Automaatti saattaisi helpottaa tilannetta, mutta sellaista ei ole pikkudieseliin tarjolla. Ja toki myös kaksilitrainen on työtehtävissä edelleen, mutta vain 150- ja 180-hevosvoimaisina versioina.
Uuden dieselin lisäksi Ford on päivittänyt myös Kugan ilmettä. Uusi maski luo sukuilmettä isoveli Edgeen ja antaa Kugalle entistä itsevarmemman ja myös jotenkin fiinimmän ilmeen. Tähän vaikuttavat tosin myös uudet ja LED-huomiovalot sisältävät ajovalot, joiden ilme on entistä terävämpi. Sama koskee myös takavaloja.
Myös ohjaamossa muutokset huomaa heti. Kojelauta on veistetty uusiksi, ja siinä olevan kosketusnäytön kokoa on kasvatettu. Samalla myös nappulaviidakkoa on karsittu. Kojelautaan on upotettu myös entistä enemmän älyä eli Fordin tuorein eli kolmas painos Sync-tietoviihdejärjestelmästä. Se integroi älypuhelimet autoon ja mahdollistaa niiden käytön äänikomentojen avulla. Myös osoitehaut onnistuvat lyhyillä äänikomennoilla; eli järjestelmän voi käskeä etsimään esimerkiksi lähimmän huoltoaseman.
Kojelaudan lisäksi myös ratilla olevat painikkeet on pistetty uusiksi. Kojelaudasta löytyy myös nappi, jolla ratin kehän saa lämpiämään: fiksu varuste talvikeleillä. Keskikonsolista on puolestaan poistettu käsijarrukahva; sen tilalla on vain painike eli kässäri on sähköinen.
Myös Kugan varustelistaa on päivitetty ja täydennetty. Automaattinen hätäjarrutus toimii esimerkiksi nyt 50 km/h nopeudesta entisen 30 km/h sijaan. Tavaroita usein kuljettavia ilahduttaa sähkötoiminen takaluukku, joka aukeaa automaattisesti jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Ja juuri nyt pahimman pimeän aikaan hermoja säästävät automaattisesti ympäristön mukaan säätyvät ajovalot, jotka vaihtavat myös pitkiltä lyhyille ja takaisin vastaantulevan liikenteen mukana. Ja pysäköintiä kammoksuvat ilahtuvat siitä, että auto osaa laittaa itsensä entistä useampaan parkkipaikkaan eli sekä taskuun että rinnakkaisparkkiin.
Kisa katumaasturiluokassa on tällä hetkellä äärimmäisen kovaa, ja kuluttajat hyötyvät tästä. Tehtaat joutuvat pistämään parastaan, ja kilpailu pitää myös hinnat maltillisina. Kuga on asiallinen tuote ja hyvä ajettava, ja uuden ilmeen sekä päivitetyn ohjaamon sekä parantuneen varustelun ansiosta nyt myös entistä laadukkaamman oloinen. Ajossa matkan teosta tekee miellyttävää myös auton hiljaisuus.
Galleria
Ford Kuga 1.5 TDCi
Moottori 1 499 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 88 kW (120 hv) / 3 600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1 500-2 000 r/min
0-100 km/h 12,7 s.
Huippunopeus 173 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 531 mm, leveys 1 838 mm, korkeus 1 694 mm, akseliväli 2 690 mm
Omamassa 1 702 kg
Tavaratila 456-1 603 l
Lue myös: Myös Kugasta sporttinen STLine -versio