Nyt VW-konsernin tuotteista myös Seat Ibiza toimii hyvin yhteen modernien älypuhelimien kanssa. Samalla myös auton moottorivalikoimaa, ilmettä ja ohjaamoa uudistettiin.
Tykkäsimme
- parantuneesta laatuvaikutelmasta
- uusista moottoreista
- moderneista älypuhelinsovelluksista
Emme tykänneet
- jää ajettavuudessa Polosta
- eikä yllä aivan Fabian karismaan
VW-konserni käyttää tuotteissaan auton ja Android-älypuhelimen toisiinsa yhdistävää MirrorLink-järjestelmää, ja se on tullut reilun vuoden kuluessa tarjolle yhä useampaan automalliin. Tuorein tulokas on uudistettu Seat Ibiza. MirrorLinkissä älypuhelimen näyttö saadaan siis "peilattua" Ibizan 6,5-tuumaiselle kosketusnäytölle, joka helpottaa puhelimen käyttöä autossa.
Samalla Ibiza on myös ensimmäinen Seat, jonka kanssa Samsung on tehnyt suoraan yhteistyötä. Tämän tuloksena on syntynyt Seatin oma applikaatio, joka lukee ääneen niin sähköpostit, tekstiviestit kuin Facebook- ja Twitter-päivitykset ääneen sekä tottelee myös äänikomentoja.
Toinen mielenkiintoinen ja vahvasti tulevaisuutta pelaava toiminto on eletunnistin. Seatin applikaatio välittää sormilla näytetyistä komennoista kosketusnäytölle mm. puhelimen yhteystiedot sekä soittaa valittuun numeroon.
Muita Ibizaan (kaikki korimallit) faceliftissä tehtyjä uudistuksia ovat uusien moottorien tuominen mallistoon sekä vanhojen päivittäminen EU6-tasoon. Samalla auton ohjausta ja jousitusta on viritetty, ohjaamon laatuvaikutelmaltaan parannattu, keulalle on saatu LED-päiväajovalot sekä turvavarusteita päivitetty – Ibiza valvoo nyt mm. kuljettajan vireystilaa.
Moottoreista uusi alkaen versio on litrainen ja vapaasti hengittävä kolmisylinterinen (75 hv). Samasta moottorista on myös hieman tehokkaampi (95 hv) versio sekä myös ahdettu vaihtoehto (110 hv). Ajoimme juuri tuon moottorin ja ensivaikutelma oli positiivinen. Tehoa ja etenkin vääntöä on pikkuautoon enemmän kuin riittävästi, ja kolmipytty käy vielä nätisti. Tasakuormalla sylinterivajetta ei edes huomaa: moottorin äänimaailma on hillitty ja myös värinät pysyvät hyvin kurissa. Moottorin jatkeena on alkuvaiheessa kuusiportainen käsivaihteisto, myöhemmin tarjolle tulee myös seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti.
Enemmän haluaville voi suositella puolestaan 1,4-litraista ja sylintereiden lepuutuksella varustettua bensaturboa (150 hv). Dieselvaihtoehdoista mielenkiintoisin on uusi 1,4-litrainen, 3-sylinterinen ja 75-hevosvoimainen TDI-moottori, jonka CO2-päästöt jäävät lukemaan 88 g/km.
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI
Hinta avoinna
Suomeen syyskuu 2015
Moottori 999 cm3, 3-syl. turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 000
Vääntö 200 Nm / 2 000
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 4 061 mm, leveys 1 693 mm, korkeus 1 445 mm, akseliväli 2 469 mm
Omamassa 1 109 kg
Tavaratila 292–938 l