Tuning ei ole ilmiönä kuollut; etenkin kun nykyään myös autotehtaat harrastavat autojensa personointia.
Tykkäsimme
- suorituskyvystä
- kevytjalkaisuudesta
- tasapainoisesta ajettavuudesta
- mukava vielä arkiajossakin
Emme tykänneet
- ei riittävän räyhäkkähenkinen
- ulkonäkö hieman tylsä
Hinta Sveitsissä 27 535 €
Hyvästä esimerkistä tällaisesta virallisesta tuunauksesta käy ainoastaan Sveitsin markkinoille viritetty Polo GTI, jonka 1,8-litraisen bensaturbon teho on nostettu 192 hevosesta peräti 230 hevosvoimaan. Myös voimaa on tullut rutkasti lisää, maksimivääntö on kasvanut 320 Newtonmetristä lukemaan 360.
Näillä lukemilla haastetaan jo Golf GTI – sekä ollaan lähempänä alkuperäisen Golf GTI:n henkeä. Moottoriin on luonut lisäpuhtia tunnettu virityspaja Abt-Tuning. Autoja on valmistettu rajallinen 230 kappaleen määrä, ja kaikki autot on jo myyty – erikoisuudelle löytyy siis kysyntää.
Ajoimme kaikkien aikojen tehokkaimman ja nopeimman Polon käsivaihteistolla, joskin auton saa myös DSG-automaattina. Manuaali on kuitenkin tämän luonteiseen autoon se oikea valinta.
Liikkuminen on arvatenkin ripeää. Satasen vauhtiin päästään 6,5 sekunnissa eli kaksi kymmenystä perusversiota nopeammin. Huippunopeus on noussut lukemaan 241 km/h. Mikään autobaanojen menopeli ei GTI 230 kuitenkaan ole, vaikka meno on vakaata vielä pitkälti yli 200 km/h nopeuksissakin.
Lyhyen kokeilun jälkeen Polo GTI 230:ssa on oma hauska jujunsa. Tänä vuonna 40-vuotissynttäreitään viettänyt Golf GTI on kasvanut vuosien varrella sekä kokoa että painoa, ja sporttipaketillakin tehoa siinä on tarjolla vain 230 heppaa kuin Polossa. Autojen painossa on kuitenkin noin 200 kilon ero. Sen tuntee heti.
Suurin super-Polosta välittyvä ajamiseen liittyvä ilo on nimittäin sen kevytjalkaisuus. Polo GTI:llä on hauska kanttailla mutkiin, ja mutkateillä se tuntuu todella ketterältä. Auto on kuitenkin koko ajan todella helppo ajettava, eli mikään räyhähenki raaseri se ei vielä ole.
Tehokkaampi Polo GTI on ihan kiva auto, ja parantuneen tehopainosuhteen ansiosta siinä on jopa enemmän GTI-henkeä kuin Golfissa. Autoa vaivaa kuitenkin sama hieman tylsä perusolemus kuin mikä alleviivaa myös Golf GTI:n olemusta. Autoa saa todella potkia menemään ennen kuin ajamiseen löytyy oikeanlainen fiilis. Perusajelussa myös Polo GTI 230 on hieman tylsä. Siksi se ei ole edes yhtä hauska kuin Polon taannoinen WRC-erikoismalli.
Parantuneen suorituskyvyn ja autoon lisättyjen ja sen ulkonäköä korostavien yksityiskohtien lisäksi takakontista löytyy myös iso subbari: vakiovarustukseen kuuluu nimittäin 300 wattin Plug & Play -äänentoistojärjestelmä. Sillä viihdytetään paitsi Polo-kuskia ja matkustajia myös muita parkkipaikalla seistessä.
Galleria
Kuvat: Vesa Eskola