Koeajossa SUViksi muuttunut pikku-Pösö

Julkaistu 19.05.2016 08:14
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Aikaisemmin 2008 oli valmistajansa mukaan crossover. Faceliftin ja valmistajan päätöksen myötä luokka muuttui SUV:ksi.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Vaihteiston nykimisestä pienillä nopeuksilla
  • Ristiseläntuen puutteesta

Suomeen syyskuussa
Hinta alkaen 18 990 €
Koeajoauto 24 997 €

Suosituimpia autoluokkia ovat tällä hetkellä pienet crossoverin ja keskikokoiset SUV:t eli katumaasturit. Hieman perinteisiä henkilöautoja korkeampi maavara tekee näistä aavistuksen maastokykyisempiä, ja yhä useammin autot ovat vain etuvetoisia. Peugeot halusi markkinoinnillisista syistä muuttaa pienen crossoverinsa SUV:ksi.

2008 on kokenut pieniä ulkoisia päivityksiä, eikä sisälläkään ole maata mullistavia uudistuksia. Valmistaja perustelee 2008:n nimittämistä SUV:ksi uuden etenemiskykyä parantavan Grip Control -järjestelmän vuoksi, mutta todellisuudessa kyse lienee strategisesta linjauksesta. Peugeot on esittelemässä vuoden sisällä yhteensä viisi uutta SUV-mallia, ja myös 2008 halutaan lukea tähän joukkoon. Näin valmistajan on helpompi kategorisoida omaa mallistoaan.

Kansainvälisesti 2008 on ollut Peugetille hyvä menestys. Autoa on myyty 2013 vuoden jälkeen yli 500 000 kappaletta ja se on Peugeotin eniten myyty malli esimerkiksi Brasilian markkinoilla. Autoa valmistetaan Ranskan Mullhousen tehtaan lisäksi myös Brasiliassa ja Kiinassa.

Aiempaa massiivisempi ja pystysuuntaisilla elementeillä varustettu maski antaa autolla huomattavasti aiempaa itsevarmemman ilmeen. Lisäksi Allure-varustetasossa mukaan tulevat mustat pyöränkaarien levitykset tuovat ulkonäköön oman mausteen.

Automaattivaihteiston osuuden odotetaan kasvavan jatkossa myös Suomen markkinoilla. 110-hevosvoimainen moottorin parina toimii Aisinin valmistama kuusiportainen perinteinen automaattivaihteisto. Matalilla nopeuksilla on havaittavissa ajoittaista empimistä, mikä aiheuttaa lievää nykimistä. Voimalinjasta välittyy myös varsin voimakasta värinää, jos autoa joutuu hivuttamaan hitaasti eteenpäin jarrua vasten.

Kenties isoinpana uutuutena tarjolle tulee pidonhallintaa optimoiva Grip Control -järjestelmä. Järjestelmä tulee saatavilla yli 100-hevosvoimaisten mallien yhteyteen noin 350 euron hintaan. Viiden esiasetuksen joukkoon lukeutuvat normaalin tilan lisäksi lumi-, maasto-, hiekka- ja ESP OFF -asetukset. Jokainen näistä on optimoitu hieman eri tavalla. Tutustumisen yhteydessä oli mahdollisuus päästä kokeilemaan autoa hienossa upottavassa hiekassa. Normaaliasetuksella auto sutaisee alussa varsin rajusti, minkä jälkeen luistonesto alkaa rajoittamaan sutimista.

Hiekka asetusta käyttäessä auto puolestaan yrittää välttää kaivautumista rajoittamalla sutimista eniten juuri liikkellelähdössä. Tämän jälkeen järjestelmä sallii tällä asetuksella enemmän luistoa, jotta renkaan kuvio pysyisi puhtaana ja upottavassa maastossa tärkeänä piirteenä vauhti pysyisi mahdollisimman hyvin yllä.

Järjestelmä osoitti toimivuutensa sitä kiusatessa. Urien ulkopuolelle ajettaessa auto jäi kiinni normaaliasetuksella, ja ei irronnut muutaman heijauksen avulla. Moodin vaihto hiekka-asetukselle auttoi, ja auto lähti kaivamaan itselleen uraa vastaavalla kaasunkäytöllä. Oheiselta videolta voit katsoa, kuinka 2008 eteni hiekassa.

Kokonaisuutena 2008 jättää positiivisen vaikutelman. Sen ulkonäköä on onnistuneesti piristetty, ja voimalinjat ovat edelleen moderneja. Automaattivaihteisto tekee bensaturbolla varustetusta autosta varsin näppärän kulkineen.

HTML Fragment

MIKÄ Peugeotin pieni monikäyttöauto, jota valmistaja haluaa nimittää nykyään SUV:ksi.

KENELLE 2008 monipuolinen ja helposti lähestyttävä vaihtoehto luokassaan. Sopii järkevää käyttöautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Alustaltaan 2008 perustuu pikkuveli 208:aan ja sen huomaa myös ratin takana. Auto on näppärä käsiteltävä ja etenkin ohjaus on luokassaan miellyttävän tarkka. Etenkin isommilla vanteilla alustasta tulee esille aavistus pintakovuutta, mutta vauhdikkaammassa etenemisessä auto alkaa kallistelemaan jonkin verran. Kokonaisuus on kuitenkin miellyttävä.

SUORITUSKYKY 1,2-litrainen kolmisylinterinen bensaturbo riittää liikuttamaan kohtuullisen painoista autoa riittävään tahtiin. Etenkin alavääntöä koneessa on kokoisekseen nähden hyvin tarjolla, ja automaattivaihteisto myös hyödyntää tätä. Kone puurtaa tasaisesti yläkierroksille asti ilman isompia tehopiikkejä.

TILAT 2008 tarjoaa varsin hyvät säätövarat etupenkkiläisille, ja kuljettaja löytyy miellyttävän ajoasennon, jos portaallinen selkänojan säätö osuu sopivasti kohdalleen. Etupenkeiltä kaipaisi ristiseläntuen säätöä, tai edes enemmän tukea. Takapenkki ei tarjoa liiaksi tukea, mutta tilaa on keskimittaiselle riittävästi. Tavaratila puolestaan on hyvän kokoinen ja helppokäyttöinen matalan lastauskynnyksen ansiosta.

MALLISTO Hinnat alkaen -mallina toimii jatkossakin 82-hevosvoimainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen moottori. Koeajetun version lisäksi tarjolle tulee myös 130-hevosvoimainen PureTech-moottori. Dieselmallisto laajenee niin ikään ylöspäin, kun 100-hevosvoimainen HDi-moottori saa rinnalleen 120-hevosvoimaisen version. Varusteversioina ovat Acces, Active ja Allure. Aikaisemmin kahden viimeisen välistä löytyneen Vision-version varusteet löytyvä jatkossa jo Active-mallista.

Peugeot 2008 1.2 PureTech 110 AT Allure
Moottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 10,3 s
Huippunopeus 188 km/h
EU-kulutus 4,8 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 4 159 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 556 mm, akseliväli 2 537 mm
Omamassa 1 140 kg
Tavaratila 410-1 400 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Peugeot