S-version myötä Suzuki lisää mielenkiintoisen uuden 1,4-litraisen bensaturbon Vitara-mallistoonsa.
Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 27 290 €
Tykkäsimme
- moottorin vahvasta alaväännöstä
- piristyneestä ohjaamosta
- alhaisesta kulutuksesta
Emme tykänneet
- pieni lisäpotku ei olisi pahitteeksi
- automaatin lisähinta 2600 euroa
Vitara on uudistunut vuosien varrella useasti, ja nykykuosissaan se on melko modernin ja menevän näköinen katumaasturi. Uuden turbomoottorin myötä mallisto saa nyt tervetulleen lisän kilpailussa moderneilla voimalinjoilla varustettuja kilpailijoita vastaan. Samalla myös auton ulkonäköön ja ohjaamoon on lisätty muutamia sporttisia yksityiskohtia. Muuten S vastaa varusteltultaan GLX-versiota.
Uusi alumiinirakenteinen ja kevyt moottori antaa Vitaralle ikään kuin uuden elämän.
Kun vapaasti hengittävä ja 120-heppainen 1,6-litrainen bensakone on hieman voimaton, uusi turbomoottori vakuuttaa heti vahvalla alaväännöllään. Koko voima on käytössä jo kierrosluvulla 1 500. Muistutukseksi mainittakoon, että vaparissa koko voima löytyy vasta kierrosluvulla 4 400. Turbossa kierroksia tarvitsee harvoin edes kierrättää ylemmäs kuin kolmeentuhanteen.
Ajaminen on näin ollen huomattavasti leppoisempaa, ja tarvittaessa ohitukset sujuvat selvästi ripeämmin. Moottori vastaa myös kaasuun paljon herkemmin kuin ennen. Lisäksi vielä kulutus on pudonnut hieman, ja kone käy myös nätisti. Ajamisesta on siis huomattavasti helpompi nauttia.
Moottorin jatkeeksi on tarjolla vakiona manuaalivaihteisto, mutta lisähintaan tarjolla on myös 6-portainen automaatti. Se istuu hyvin yhteen vahvasti vääntävän koneen kanssa. Valitettavasti vain automaatin lisähinta on hieman turhan korkea.
Suzuki Vitara S
Moottori 1 373 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 103 kW (140 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 500–4 000 r/min
0-100 km/h 10,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 175 mm, leveys 1 775 mm, korkeus 1 610 mm, akseliväli 2 500 mm
Omamassa 1 210 kg
Tavaratila 375–1120 l