Koeajossa Mercedeksen uudet rivikuutoset – paluu mekaanisen tasapainon äärelle

Pääsimme tutustumaan uudistuneeseen S-sarjaan heinäkuun lopulla. Suurimmat uudistukset löytyvät konepellin alta, jonne on istutettu upouudet kuusisylinteriset voimanlähteet.

Tykkäsimme

  • Hienostuneisuudesta
  • Mukavuudesta
  • Moottoreista

Emme tykänneet

  • Command-järjestelmä ei pärjää kilpailijoille

Hinta alkaen 134 719 €

Mercedes-Benzin S-sarja on vertailukohta edustusautoille. Otimme uutuuden ensituntumat luokkaan sopivalla V8-moottorilla, eikä kokonaisuus juuri jättänyt toivomisen varaa. Nykymaailmassa ympäristöystävällisyys korostuu ja autonvalmistajille korkeamman hintaluokan autot ovat oiva paikka esitellä uusinta teknologiaa. Tällä kertaa S-sarja sai kunnian tuoda takaisin tähtikeulan taakse suorat rivikuutoset.

Mercedeksellä on pitkä historia suorien kuutoskoneiden kanssa, mutta vuosituhannen vaihteen jälkeen valmistaja siirtyi käyttämään kuusisylinteristen tapauksessa V-moottoreita. Yhtenä syynä silloin oli moottorin kompaktimpi koko ja siten parempi törmäysturvallisuus.

Nyt on kuitenkin koittanut paluun aika. Mercedes esitteli S-sarjan uudistuksen yhteydessä uuden 3,0-litraisen M256 bensiinimoottorin sekä 2,9-litraisen OM656 dieselmoottorin. Kuusisylinterinen rivimoottorin yksi kauneimmista ominaisuuksista on sen mekaaninen tasapaino. Moottori käy värinättömästi, eikä sen yhteydessä ole tarvetta erillisille tasapainotusakseleille. Toinen syy paluulle on tuotannollinen. Valmistaja pystyy nyt hyödyntämään enemmän yhteistä tuotantotekniikkaa nelisylinteristen ja kuusisylinteristen kanssa.

Sähköstä lisävoimaa

Uusi kuusisylinterinen bensiinimoottori hyödyntää modernin tekniikan lisäksi 48 voltin sähköjärjestelmää. Perinteisen 12 voltin järjestelmän rinnalla toimiva tehokkaampi sähköjärjestelmä mahdollistaa paljon tehoa vievien apulaitteiden sähköistämisen, mikä näkyy käytännössä perinteisten apulaitehihnojen puuttumisena. Järjestelmän peruspilarina toimii 16 kilowatin tehoinen sähkömoottori, joka toimii sekä käynnistysmoottorina että generaattorina (ISG, integrated starter generator). Järjestelmä myös mahdollistaa polttomoottorin sammuttamisen rullaustilanteessa, jolla säästetään polttoainetta. Myös suorituskyvyn näkökulmasta tehokkaammalla sähköjärjestelmällä saavutetaan hyötyä, sillä se mahdollistaa sähköisen ahtimen käytön. Tällä pystytään merkittävästi vähentämään turboviivettä. Myös edeltävän S 500:n tapaan uusi kuusisylinterinen bensakone on varustettu puhtauden nimissä hiukkassuodattimella.

Korkeista odotuksista huolimatta uusi uusi kuusisylinterinen bensakone yllättää. Sen silkinpehmeä käyntiääni sekä tasaisuus sopivat loistavasti S-sarjalaisen tyyliin. V8:n yltäkylläisen voiman jälkeen odotti kaiken tuntuvan alimitoitetulta, mutta ei S 500:n kohdalla. Voimaa on käytössä todella laajalla alueella ja voimalinjan toiminta on juuri niin pehmyttä kuin sopii odottaa. Voimalinja tuntuu myös käytännössä taloudelliselta, mutta palaamme siihen myöhemmin laajemman koeajon yhteydessä.

Uusi kuusisylinterinen bensakone tulee tarjolle koeajetun S 500 -mallimerkinnän lisäksi nimellä S 450, jolloin moottorista otetaan 367 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Näiden mallien hintatiedot saadaan syksyn aikana.

Mercedes-Benz S 500 Lang
Polttomoottori
2 999 cm3, R6 turbo + sähköinen ahdin
Teho 320 kW (435 hv) / 5 900-6 100 r/min
Vääntö 520 Nm / 1 800-5 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
16 kW (22 hv)
Vääntö 250 Nm
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 9,2 l/100 km
CO2-päästöt 157 g/km
Mitat Pituus 5 255 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 491 mm, akseliväli 3 165 mm
Omamassa 2 075 kg
Tavaratila 530 l

Mercedeksen tehokkain dieselmoottori

Suomessa merkittävämpään rooliin nousee uusi 2,9-litrainen dieselmoottori. Kahdella pakokaasuahtimella varustetun moottorin tehokkaampi variaatio saa kunnian olla valmistajansa tehokkain sarjatuotantodiesel suoritusarvoilla 340 hevosvoimaa ja 700 newtometriä. Koeajetun S 400 d -mallin lisäksi mallistosta löytyy S 350 d, joka tarjoaa 286 hevosvoimaa ja 600 newtometriä.

Uuden dieselmoottorin pakokaasujen jälkikäsittelyyn on kiinnitetty erityistä huomiota. Viime aikoina keskustelun keskipisteessä olleiden typpioksidien käsittely on erityisen herkkää lämpötiloille, minkä vuoksi uuden moottorin kohdalla hapetuskatalysaattorit löytyvät pakosarjan välittömästä läheisyydestä.

Ja mitä tulee ”nokivasaran” sopivuuteen edustusauton keulalle, ei sitä tarvitse ensimetrien jälkeen epäillä. Äänimaailmassa ei ole tietoakaan neloskoneiden karheudesta ja ainoastaan ulospäin käyntiäänessä on havaittavissa dieselmäistä raksutusta. Mercedesten moottorihistoriaa tunteville voi sanoa äänessä olevan OM606:sta tuttua tunnelmaa.

Kuljettajan paikalla ei ole valittamista. Yli kaksi tonnia painava nelivetoinen edustusauto liikahtaa sataseen hieman yli viidessä sekunnissa, mikä on täysin riittävä arvo tyylikkäälle sedanille. Vääntö tekee vaikutuksen ja 9-portainen automaatti varmistaa aina sopivan vaihteen löytymisen.

Molemmat uudet kuusisylinteriset tekevät kunniaa mekaanisesti kauniille moottorityypille. Sivistyneen luonteensa lisäksi nämä ”downsizing-koneet” osoittavat olevansa enemmän kuin riittäviä ison edustusauton voimanlähteeksi. Näiden jälkeen V8:n valitsemista on erittäin vaikea perustella.

Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Lang
Polttomoottori
2 925 cm3, R6 tuplaturbo
Teho 250 kW (340 hv) / 3 600-4 4 400 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 200-3 200 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,8 l/100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitat Pituus 5 255 mm, leveys 1 899 mm, korkeus 1 491 mm, akseliväli 3 165 mm
Omamassa 2 075 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 510 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat