Maailman nopein neliovinen auto singahtaa katapultin lailla eteenpäin. Siitä pitää huolen kaksi sähkömoottoria ja 700 hevosvoimaa.
Tykkäsimme
- Räjähtävästä suorituskyvystä
- Ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Ohjaustuntumasta
- Laatuvaikutelmasta
Tesla on tämän hetken seuratuin automerkki - eikä syyttä. Model S on myynyt rapakon takana enemmän kuin vuosikymmeniä markkinoilla olleet edustusautot. Kasvuvauhti on sitä luokkaa, että saranat repeävät liitoksistaan.
Loppuvuodesta markkinoille tulee Model X -tila-auto ja vuonna 2017 markkinoille tulevan Model 3:n on määrä räjäyttää pankki lopullisesti. Kyseinen malli tulee kilpailemaan hinnallaan muun muassa BMW:n 3-sarjan kanssa, joten se on ensimmäinen kohtuuhintainen Tesla.
Innostus uusia malleja kohtaan näkyy myös Teslan osakkeiden hinnassa. Tämän hetken kurssilla laskettuna yhtiön arvo on 32 miljardia dollaria. Esimerkiksi General Motors on alle puolet isompi (57 miljardia). Kyseessä on siis huikea menestystarina, kun otetaan huomioon, että yhtiö perustettiin 2009 ja sillä on vasta kaksi mallia markkinoilla: Model S ja Roadster.
Tarinaa Teslasta ja sen toimusjohtaja Elon Muskistä riittäisi vaikka kirjan pituiseksi, mutta nyt itse aiheeseen eli uuteen Tesla Model S P85D -malliin. Ensimmäinen P-kirjain tarkoittaa Performancea, numero sen perässä akun kapasiteettia ja viimeinen kirjain D (dual) tulee kahdesta sähkömoottorista. Kyseessä on siis nelivetoinen malli ja sähkömoottoreiden yhteenlaskettu teho on 515 kW eli 700 hevosvoimaa.
Paikaltaan kaasun survaiseminen pohjaan saa aikaan katapulttimaisen lähtönopeuden. Allekirjoittanut on kokenut vastaavan kiihtyvyyden ainoastaan maailman nopeimmalla vuoristoradalla Abu Dhabissa. Satasen spurtti vie aikaa 3,3 sekuntia. Liikennevaloissa ei tarvitse nöyristellä kenellekään.
Suorituskyvyn lisäksi autossa tekee vaikutuksen voimalinjaston saumattomuus. Sähkömoottorin ansiosta kaasun vasteessa ei ole lainkaan viivettä. Veto jatkuu tasaisena aina huippunopeuteen asti, joka on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Kaikki tämä tapahtuu lähes äänettömästi sähkömoottorin vaimean surinan säestyksellä. Yhdellä latauksella ”Super-Tesla” kulkee 480 kilometrin matkan, ainakin valmistajan mukaan. Todellisuus lienee kolmasosan pienempi.
Isot akkupaketit ja sähkömoottorit sijaitsevat auton pohjalevyssä, jotta painopiste on saatu mahdollisimman alas. Matala painopiste on puolestaan mahdollistanut hyvät ajo-ominaisuudet. Auto taipuu nöyrästi mutkiin, vaikka omapainoa on kertynyt mahtipontiset 2 300 kiloa. Kaikki Model S -mallit ovat varustettu ilmajousituksella, joka auttaa osaltaan kantamaan isoa massaa. Ohjauksessa Tesla joutuu antamaan tasoitusta kilpailijoilleen, mutta se on pieni miinus näin vakuuttavassa kokonaisuudessa. Kilpailijoiksi voisi mainita muun muassa Porsche Panameran ja Audi A7:n.
Sisätiloiltaan auto on yhtä iso kuin aikaisemmatkin Model S –mallit, mutta etutilaan sijoitetun sähkömoottorin takia konepellin alla oleva säilytystila on hieman kutistunut. Auto täyttää kuitenkin hyvin nelihenkisen perheen kuljetustarpeet. Sisätilojen yleisvaikutelmaa on hieman kohennettu sitten aikaisemmin ajamieni Teslojen muun muassa uusilla hallintalaitteilla ja viimeistelyllä, mutta hintaisekseen Tesla ei ole mikään laatuvaikutelman mittapuu. Vielä on siis jotain opittavaakin saksalaismerkeiltä.
Tesla Model S P85D on harvinaisen mielenkiintoinen auto. Se on ehdottomasti yksi niistä, jotka jäävät mieleen lukuisista koeajoista. Teslan mielenkiintoa lisää osaltaan se, että sitä tuodaan nykyään virallisesti maahan. Helsinkin on myös tulossa huoltopiste. Aikaisemmin huollon tarpeessa oleva auto täytyi kiikuttaa Ruotsiin asti.
Virallinen Suomi hinta ”Super-Teslalle” on 115 000 euroa, joten kansanautoksi siitä ei vielä ole, mutta toisaalta vastaavantehoisista polttomoottoriautoista joutuu maksamaan huomattavasti enemmän.
Tesla Model S P85d
Koeajoyksilön hinta 115 900 €
Moottori kaksi sähkömoottoria (edessä 224 hv, takana 476 hv)
Järjestelmäteho 515 kW (700 hv)
Järjestelmävääntö 931 Nm
Voimansiirto suoraveto, neliveto
Akkukapasiteetti 85 kWh
0-100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 250 km/h
CO2-päästöt 0 g/km
Toimintamatka 480 km
Mitat Pituus 4970 mm, leveys 2187 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2960 mm
Omamassa 2240 kg
Tavaratila 652 l
Uusimmat
-
19:15
Ähtärin pandat ovat matkalla kohti Kiinaa
-
19:04
Puolustusvoimien komentaja Janne Jaakkola kertoo, mitä hän nyt Ukrainan sodassa seuraa
-
19:02
Trumpin oikeudenkäynnin tuomionlukua lykättiin jälleen – uutta päivää ei annettu
-
19:00
SaiPa shokeeraa SM-liigan huippuottelussa! Tapparan johto suli nopeasti, Lappeenrannassa hurja show
-
18:53
Lontoossa lentokentän terminaali on avattu matkustajille – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
18:01
Elton Johnin vasta ensi-iltansa saaneen Broadway-musikaalin esittäminen lopetetaan – tästä on kyse
-
17:48
Koulupoliisitoimintaan kaksi miljoonaa – näin rahat käytetään
-
17:33
Sara Soulié järkyttyi aidosti materiaalista, jota hän joutui katsomaan Konflikti-kuvauksissa: "En oikeasti halunnut olla siinä
-
17:24
Kymmeniä onnettomuuksia ja useita kuolonkolareita – täällä ajokeli on nyt haastavin
-
17:23
Suomen tieliikenteessä on koettu useita synkkiä päiviä 2000-luvulla
-
17:22
Rovanperä paljastaa: 16-vuotiaan Kallen kyykyttämä Jonne Halttunen paiskoi pokaaliaan
-
17:20
Pääministeri Orpolta tyly kömmähdys eduskunnassa – "Mä en jaksa"
-
17:15
Muista tämä, jos terästät glögiä alkoholilla!
-
17:01
Iphone, Coca-cola, skuutti: Suomalaiskoulun aakkoslaput puhuttavat – Opetushallitus arvioi
-
16:56
Vaaratilanteita villieläinten kanssa: Ihmiset piirittivät levotonta mustakarhua kännykät ojossa
-
16:55
JYPin Juuso Vainio vietiin ambulanssilla kentältä – avautuu nyt pelottavasta tapauksesta: "Ei tiennyt, missä maailmassa on"
-
16:52
Kiista sadoista miljardeista venyttää Bakun ilmastokokousta – "Jos hyvin käy, saadaan laiha sopu"
-
16:44
Vartiolaiva Turva matkalla merikaapelin katkeamispaikalle
-
Lataa lisää