Haluatko matkustaa tulevaisuuteen? Siihen ei tarvita enää DeLoreania eikä Marty McFlyta tai hullua professoria Emmet L. Brownia. Vierailu Hondan jälleenmyyjän pakeilla riittää, jos diilerillä vain löytyy ikkunasta uusi NSX.
Suomeen vuoden 2016 lopulla
Hinta-arvio n. 300 000 euroa
Aivan halpa ei tämä(kään) aikakone tietenkään ole. NSX:n veroton hinta Euroopassa on noin 150 000 euroa. Mutta luvassa on kyllä hyvät kyydit, ja oikeasti paluu tulevaisuuteen. Siitä on nimittäin tasan 25 vuotta, kun Honda esitteli ensimmäisen NSX:n.
Auton juju on sen voimalinja, jonka kaltaista ei muilla ole. Hondan uuden supersportin sydän on 3,5-litrainen tuplaturboveekuutonen, joka sijaitsee kuskin takana ison takalasin alla, ja josta saadaan irti yli 500 hevosvoimaa. Tämän ei kuitenkaan katsottu riittävän, joten sitä tukemassa on peräti kolme sähkömoottoria. Taka-akselilla olevasta sähkömoottorista otetaan irti 47 hevosvoimaa ja vääntöä moottorille alakierroksilla, kun eturenkaille tarjotaan voimaa kahdesta etuakselille sijoitetusta 36 hevosvoiman tehoisesta sähkömoottorista. NSX on siis nelivetoinen.
Vaikka sähkömoottorien tehot ovat pienet, niistä nopeasti irti otettava voima tekee ajokokemuksesta kuvailemattoman. Sähkömoottorit eivät nimittäin vain auta autoa kiihtymään kuin rakettia vaan vakauttavat myös kurviajoa. Honda hallitsee voiman etuakselilla erinomaisesti, kuten olemme todenneet jo Honda Civic Type R:n kohdalla.
Kaiken huipputekniikan myötä Honda ansaitsee NSX:llä taas paikkansa superautojen joukossa.
Tykkäsimme
- suorituskyvystä
- ajettavuudesta mutkissa
- modernista tekniikasta
Emme tykänneet
- ohjaamossa voisi olla enemmän fiilistä
- moottoriäänissä voisi olle enemmän luonnetta
- kaikkia ajonhallintajärjestelmiä ei saa kytkettyä pois
MIKÄ Hondan uusi superauto ja legendaarisen NSX:n itse oikeutettu perillinen.
KENELLE Uudenlaista ja modernia urheiluautoa etsivälle. Japanilaisten ja myös amerikkalaisten lähestymistapa urheiluautoihin on hieman erilainen kuin italialaisilla tai saksalaisilla. Siksi voi veikata, että NSX:n suuntaan katselevat enemmän Nissan GTR:llä tai Corvettella kuin Ferrarilla tai Porschella ajavat.
AJETTAVUUS NSX:n juttu on mutkissa ajaminen. Kun muut automerkit jarruttavat sisäkaarten puoleista rengasta tasapainoisemman ja notkeammin mutkiin taipuvan ajettavuuden nimissä, Honda antaa ulkokaarteen puoleiselle renkaalle lisää voimaa sähkömoottorilta. Ja tämä tehdään niin hienosti ja tasaisesti, että kuski huomaa vain auton kulkevan mutkien läpi hengästyttävällä tahdilla. Mutkista voidaan myös ajaa ulos hämmentävän suurilla nopeuksilla. Sähkömoottorit ovat nostaneet NSX:n omamassan yli 1 700 kiloon, mutta sitä ei ajossa huomaa. Tai huomaa, sillä Honda on sijoittanut monet raskaimmista lisäosista auton pohjalevyyn. NSX:n painopiste on siis todella matalalla, joka auttaa erinomaisen ajettavuuden saavuttamista sekin. On myös nostettava hattua Hondan ilmaa hallinnoivalle osastolle, sillä auton tehokas aerodynamiikka ei ole vaatinut hirveitä spoilereita tai siipiä. NSX on kaunis. Lisäksi Hondan insinöörit ovat onnistuneet rakentamaan NSX:ään erittäin urheilullisen mutta silti vielä arkiajossa yllättävänkin mukavan jousituksen. Käsivaihteistoa ei ole, ja automaatti on 9-portainen. Se pelaa hyvin nopeasti rajummassakin rata-ajossa, joskin vaihteita voi luonnollisesti käskyttää myös rattiin sijoitetuilta vaihteenvalitsimilta.
SUORITUSKYKY on yksinkertaisesti hämmentävä. Satasen vauhtiin päästään nippa nappa alle kolmessa sekunnissa. Halutessaan kuski voi kuitenkin lähteä kotipihasta myös pelkän sähkömoottorin tukemana. Erikoista.
TILAT Kaksipaikkainen ohjaamo on urheilullinen ja suunniteltu kuljettajan ympärille. Fiilis on moderni, jopa hieman futuristinen. Mittaristo on esimerkiksi kokonaan digitaalinen. Erinomaiset istuimet tarjoavat hyvin tukea, ja kuskista tuntuu, että peppu viistää asfalttia. Tämä on tavallaan totta, sillä NSX on todellinen maanuoliainen. Sen katto on vain reilun 1,21 metrin korkuudessa tien pinnasta.
Honda NSX
Moottori 3 493 cm3, tuplaturbo-V6
Kolme sähkömoottoria
Yhteisteho 421 kW (573 hv) / 7 500 r/min
Vääntö 646 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h n. 3 s
Huippunopeus 307 km/h
EU-kulutus 10,4 l/100 km
CO2-päästöt 246 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 215 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 725 kg
Tavaratila ei ilmoitettu