Kun hybridit ovat vähitellen lyömässä itseään vihdoin läpi, Toyota haluaa mielellään muistuttaa, että Prius tuli myyntiin Japanissa jo edellisellä vuosituhannella.
Suomeen maaliskuu 2016
Hinnat julkaistaan tammikuun alussa
Prius on tietyssä mielessä jopa Toyotan tärkein malli, sillä se on antanut japanilaiselle selvän suunnan. Maailman myydyin hybridiauto on yhä myös edelläkävijä, vaikka kilpailijat ovat hiipineetkin entistä lähemmäs.
Noin kolme litraa sadalla kilometrillä. Sen verran uusi Prius kuluttaa normien mukaan. Se on vajaan litran verran vähemmän kuin edeltäjässä. Puhutaan siis merkittävästä parannuksesta.
Vaikka Prius on rakennettu Toyotan kokonaan uudelle modulaariselle pohjalevylle, auton perustekniikka on sama kuin edeltäjässä; komponentteja on vain joko uusittu tai parannettu entisestään. Moottori on esimerkiksi sama tuttu1,8-litrainen ja 99-heppainen bensakone kuin ennen, mutta sen tehokkuutta on parannettu. Moottorin energiatehokkuudeksi ilmoitetaan nyt yli 40 prosenttia, joka on huipputulos bensamoottorien joukossa. Ja tuttuun tapaan menoa avittaa sähkömoottori, joka saa virtansa niin ikään tutulta metallihydridiakulta. Akku on myös melko pieni (vain 1,3 kWh), joten pelkällä sähköllä voidaan ajaa korkeintaan pari kilometriä. Voima välitetään eturenkaille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä.
Ja lopuksi vielä ilouutinen kaikille Muulien ystäville. Priuksen perään voi kytkeä nyt ensimmäistä kertaa peräkärryn.
Tykkäsimme
- kasvaneesta tavaratilasta
- parantuneesta taloudellisuudesta
- parantuneesta ajettavuudesta
- parantuneesta vaihteistosta
Emme tykänneet
- ajokokemus edelleen hieman etäinen
- pelkällä sähköllä vain pari kilometriä
MIKÄ Maailman myydyin hybridi, Toyotan ekolaivueen lippulaiva. Vuodesta 1997 myynnissä ollut Priusta on myyty eri malliversioina jo yli viisi miljoonaa kappaletta.
KENELLE Prius ei ole mikään erikoismalli vaan oikeasti vaihtoehto monelle kompaktia perheautoa etsivälle – varsinkin nyt, kun sen tavaratila on kasvanut.
AJETTAVUUS Priuksen ajettavuus on parantunut, koska se istuu entistä tukevammin tiessä. Akut on sijoitettu esimerkiksi entistä alemmas, jotta auton painopistettä on saatu madallettua reilulla kahdella sentillä. Kuljettaja myös tuntee istuvansa matalammalla, joka sekin tuo ajamiseen hieman edeltäjää dynaamisemman tunteen. Priuksen kori on myös edeltäjää 60 prosenttia jäykempi – ja koko auto on tämän myötä selvästi jämäkämpi. Tämä on uuden pohjalevyn mukanaan tuoma ja suurin kuluttajalle suoraan jokapäiväisessä ajossa esiin nouseva parannus. Jousitusmukavuutta ja ajettavuutta parantaa myös taka-akselille ilmestynyt monivarsituenta. Suurin parannus ajofiikseen on kuitenkin sillä, että portaaton automaattivaihteisto ei enää huudata konetta jatkuvasti.
SUORITUSKYKY Eurooppalaiset ruokkivat myös hybridien kanssa urheilullisia mielikuvia, mutta japanilaiset pihistelevät oikeasti. Tämän huomaa ajossa. Vaikka auto vastaakin entistä herkemmin kaasuun, ei Priuksella tee mieli kaasutella. Toyota luottaa Priuksessa edelleen metallihydridiakkuun, mutta sen latautumista on parannettu. Myös tämä parantaa polttoainetaloutta.
TILAT Prius on venähtänyt pituutta kuudella sentillä, jonka huomaa etenkin tavaratilassa – varsinkin kun akku on vielä sijoitettu nyt takaistuinten alle. Prius on myös leventynyt hieman, jonka huomaa puolestaan matkustamon puolella. Ohjaamossa fiilistä nostaa parantunut laatuvaikutelma, joskin käsien ulottuvilla on yhä myös kovaa muovipintaa.
Toyota Prius
Moottori 1 797 cm3, 4-syl. bensiinimoottori
Teho 72 kW (98 hv)
Vääntö 142 Nm
Sähkömoottori
53 kW (72 hv)
163 Nm
Yhteisteho 90 kW (122 hv)
0-100 km/h n. 10,6 s
Huippunopeus n. 180 km/h
EU-kulutus n. 3,0 l/100 km
CO2-päästöt n. 70 g/km
Mitat Pituus 4 540 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa ei ilmoitettu
Tavaratila 502 l