Renaultilla on kova vauhti päällä. Kokonaan uuden Talismanin lisäksi ranskalaiset iskevät pöytään myös uuden Méganen.
Suomeen maaliskuussa 2016
Hinta avoinna
Tilataide on muotia, ja muiden autonvalmistajien tavoin myös Renault tekee parhaansa taikoessaan mahdollisimmat väljät tilat mahdollisimman kompaktiin muottiin.
Suurin muutos Méganen mitoissa on 2,9 sentillä kasvanut akseliväli. Sen ansiosta takapenkillä on nyt juuri sen verran enemmän tilaa kuin mitä edeltäjästä puuttui. Myös tavaratila saa kiitosta vetoisuudestaan, eikä etupenkilläisiäkään ahdista. Tilavertailussa Mégane pärjää hyvin sen kilpailijoita vastaan.
Talismanin (linkki koeajojuttuun) tavoin myös Méganen olemuksen varsinainen sydän on uusi Multi Sense -järjestelmä, jonka avulla auton ajo-ominaisuuksia voi säätää melko vapaasti itseään miellyttäväksi. Säädettävissä ovat mm. ohjaus, moottori, vaihteiston toiminta, mittariston näkymä kuin jopa moottoriäänet. Säätöjen avulla autosta löytyy yllättävän monta erilaista luonnetta. Valitettavasti vain Multi Sense on saatavissa vain malliston kalleimman eli Bose-varustetason yhteyteen.
Myös ohjaamon ilme muuttuu melkoisesti eri varusteversioissa. Perusversiossa on tavallinen pikkunäyttö, kun huippuversiossa kojelautaa komistaa Talismanista tuttu iso 8,7-tuumainen ja pystysuuntainen kosketusnäyttö. Se muuttaa ohjaamon olemusta kertaheitolla todella paljon.
Méganeen on tarjolla melko kattava moottoripaletti, mutta Suomen maahantuojan on karsinut näistä tuontiohjelmaan vain kolme perusmoottoriversiota. Näin ollen tarjolla on esimerkiksi vain yksi dieselversio.
Tykkäsimme
- jousitusmukavuudesta
- tiloista
- muotoilusta
Emme tykänneet
- Multi Sense -järjestelmä saatavilla vain parhaimpaan varustetasoon
- Suomen moottorivalikoima turhan rajallinen
MIKÄ Renaultin uuden tulemisen toiseksi tärkein kulminointipiste Talismanin jälkeen. Haastaja VW Golfille ja kumppaneille.
KENELLE Mukavuutta ja persoonallista tyyliä arvostavalle. Talismanin tavoin myös Mégane on luokassaan kaunis katseltava.
AJETTAVUUS Kuten Talismanissa, myös Méganessa Multi Sense -järjestelmällä varustettu huippuversio ja perusmalli ovat jo lähes kaksi eri autoa. Mukavimmillaan Mégane on todella mukava matka-auto. Perusversion arvioinnin jätämme Suomi-koeajon yhteyteen.
SUORITUSKYKY Yksikään kolmesta perusmoottorista ei tarjoa huippuripeää etenemismahdollisuutta, mutta vastaavasti kaikkien moottoriversioiden ilmoitetut kulutuslukemat ovat mukavan alhaisia. Ajamamme diesel vie naftaa valmistajan mukaan vain 3,7 litraa sadalla kilometrillä. Ripeämpiä kyytejä arvostavien on odoteltava myöhäisempään kevääseen, jolloin myös GT-versio tulee saataville. Se kirmaa satasen vauhtiin hieman reilussa seitsemässä sekunnissa.
TILAT Matkustamon kasvaneet tilat ilahduttavat etenkin lapsiperheitä. Takapenkillä on hyvin tilaa toki aikuisillekin, joskin täysikasvuiset matkustavat mielellään ainoastaan reunapaikoilla. Myös tavaratila riittää melko pitkälle. Perusasennossa kontti vetää kiitettävät 384 litraa, ja takapenkit taittamalla tila kasvaa 1 247 litraan.
MALLISTO Myynti alkaa maaliskuussa 5-ovisella versiolla, josta on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa; joko 1,2-litrainen bensakone (100 tai 130 hv) tai 1,5-litrainen diesel (110 hv). Dieselin ja tehokkaamman bensakoneen saa sekä manuaalina että automaattina, pienempää bensakonetta saa vain manuaalivaihteisena. Varustetasoja on kolme: Life, Zen ja Bose. Huippuversiona malliston päälle tarjotaan vielä myöhemmin keväällä sporttista ja nelipyöräohjauksella varustettua GT:tä, jota vie 1,6-litrainen ja 205-heppainen bensaturbo. Mallisto kasvaa syksyn tullen farmarilla, kolmiovista versiota ei sen sijaan ole luvassa lainkaan. Kehitysohjelmassa on myös dieselhybridi, ja R.S.-versio on luvassa sekin – mutta vasta vuonna 2018.
Renault Mégane dCi 110
Moottori 1 461 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 81 kW (110 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 3,7 l/100 km
CO2-päästöt 95 g/km
Mitat Pituus 4 359 mm, leveys 1 814 mm, korkeus 1 438 mm, akseliväli 2 669 mm
Omamassa 1 341 kg
Tavaratila 384–1247 l