Seat Leonin nykyinen sukupolvi on ehtinyt elinkaarensa puoliväliin. On perinteisen kasvojenkohotuksen ja teknisen päivityksen aika.
Suomeen alkuvuosi 2017
Hinnat selviävät loppuvuoden 2016 aikana
Tykkäsimme
- alhaisesta melutasosta
- hyvästä ohjauksesta
- napakan mukavasta jousituksesta
- 115 hv dieselin voimavaroista
Emme tykänneet
- aivan kaikkia VW-herkkuja ei vieläkään tarjolla
- edullisimmissa versioissa käsivaihteisto 5-pykäläinen
Autotehtaiden ensiesittelyissä ajetaan aika usein tehokkaimmilla moottoreilla ja parhailla varusteilla täyteen ladatuilla autoilla. Siksi on suorastaan vapauttavaa, että olen saanut faceliftatun Seat Leonin ensitutustumiseen alle 5-ovisen, 115-heppaisen, manuaalivaihteisen ja Style-varusteisen perusauton. Sillä juuri tästä on Seatin kohdalla kyse. Seatin valitsevat etsivät hyvää vastinetta rahoilleen, joka tarkoittaa juuri tällaista perusautoa.
1,6-litraisesta dieselistä on kaksi versiosta (90/115 hv), joista tehokkaampi on saanut vähän boostia moottoriinsa. Hevosia on viisi enemmän kuin ennen. Se ei kuulosta paperilla paljolta, mutta käytännössä auto liikahtaa sen ansiosta herkemmin ja joustavammin.
Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen on pakko vilkaista ensin mittaristoa ja sitten vielä auton mukana tulevaa teknisten tietojen lapuketta. Moottorin ominaisuudet ovat sen verran lähellä modernia bensakonetta, ettei uskoisi heti ajavansa dieseliä.
Hifistelijöitä harmittaa se, ettei VW-konsernin digitaalista mittaristoa ole vieläkään saatavissa Seatiin – vielä.
Kone lähtee vääntämään toden teolla reilun 1 500 kierroksen jälkeen, ja kun koneen pitää iloisena eli kierrokset 2 000 ja 3 000 kierroksen välissä, meno on yllättävän väkevää. Maksimivääntö on 250 newtonmetriä, ja sen tuntee.
Kun moottori on alueella, kone vastaa herkästi kaasuun ja kyyti on mukavan elastista. Tätä moottoria jos mitä kannattaa ajaa maksimiväännöllä, sillä tehon etsiminen kierroksia nostamalla tuottaa turhaan pettymyksen. Reservejä ei juuri ole.
Jos ajaisin Suomessa hiemankin enemmän pitkää siivua, tämä moottori riittäisi minulle erinomaisesti. Tiedän toki sen, ettei diesel sovi kaikille. Mutta ei hätää. Vaihtoehtoja on riittävästi. Perusbensakone on 115-heppainen ja litrainen kolmipytty, jonka ostajat ovat löytäneet jo melko hyvin.
Ja jos haluaa enemmän, Leonin moottorivalikoima on hyvin kattava: tarjolla on kaikkiaan kuusi bensakonetta (110-180 hv) ja neljä dieseliä (90-184 hv). Lisäksi ensi vuoden aikana uudistuu myös Cupra, ja se muuttuu samalla 300-heppaiseksi. Cupran ystäville hyvä uutinen lienee myös se, että farmariversion tulee samaan nelivetoisena.
Mutta ei karata vielä tulevaisuuteen, keskitytään tähän hetkeen. Kun 115 hv diesel on käynyt tutuksi, on aika keskittyä auton muihin ominaisuuksiin.
Leon on aina ollut hiljainen auto, mutta nyt se kuulostaa korvakuulolta vieläkin hiljaisemmalta. Äänieristystä on parannettu. Siksi on hieman harmi, että jos valitsee pienempien moottoriversioiden jatkeeksi manuaalivaihteiston, siinä on vain viisi pykälää. Maantiellä moottorin melut pysyvät vielä kurissa, mutta moottoritiellä äänitaso nousee. Yhdellä lisävaihteella tämä olisi ollut vältettävissä. Valtaosassa moottorivalikoimaa manuaaliversioissa on onneksi kuusi eteenpäin vievää vaihdetta.
Leon on aina ollut hiljainen auto, mutta nyt se kuulostaa korvakuulolta vieläkin hiljaisemmalta.
Ohjaamo on edelleen hieman karumpi kuin Golfissa, mutta parhaissa varustetasoissa on toki jo 8-tuumainen kosketusnäyttö. Keskikonsoli on uusi, ja sieltä löytyy älykännyköiden langaton latausmahdollisuus. Lisäksi nykyaika näkyy nyt siinä, ettei avainta tarvitse sovittaa ratin juureen, ja käsijarru on muuttunut sähköiseksi. Verkkoyhteyskin on tarjolla. Hifistelijöitä tosin harmittaa se, ettei VW-konsernin digitaalista mittaristoa ole vieläkään saatavissa Seatiin – vielä. Noin vuoden kuluttua tämäkin muuttuu.
Uusista varusteista mainittakoon ruuhka-avustin, joka helpottaa arkiajoa. Kuljettajan tarvitsee vain ohjata autoa, avustin hoitaa kaasun ja jarrun käytön ja seuraa muuta liikennettä. Toimiakseen ruuhka-avustin tarvitsee sekä kaistavahdin että mukautuvan vakionopeudensäätimen – jälkimmäinen on siis saatavilla nyt uutena varusteena Leoniin. Varustetasot ovat muuttuneet muutenkin hieman, ja ne ovat nyt yhtenäiset Atecan kanssa. Perustaso on Reference, jota seuraa Style. Huipulla on tuttuun tapaan FR sekä sen rinnalla uutena varustetasona Xcellence.
Lopulta on aika pysäyttää auto ja kiertää vielä viimeisen kerran sen ympäri. Ulkoa uudistuksia on vaikea havaita, vaikka keulan ja perän muotoja onkin hiottu hieman. Halutessaan keulaan ja perään saa nyt LED-valot. 5-ovisen lisäksi muutokset koskevat luonnollisesti myös 3-ovista korimallia ja farmaria.
Galleria
Seat Leon 1.6 TDI 85 kW
Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 85 kW (115 hv) / 3 250-4 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 250 r/min
0-100 km/h 9,9 s.
Huippunopeus 197 km/h
EU-kulutus 4,0 l/100 km
CO2-päästöt 105 g/km
Mitat Pituus 4 639 mm, leveys 1 873 mm, korkeus 1 426 mm, akseliväli 2 820 mm
Omamassa 1 260 kg
Tavaratila 480 l