Seat lähtee mukaan kompaktien katumaasturien kisaan Atecalla, joka jakaa perustekniikan uuden ja Atecaa hieman isomman VW Tiguanin kanssa.
Suomeen syksy 2016
Hinta alk. noin 20 000 €
Tykkäsimme
- sopivan kokoinen eli ei tunnu liian isolta
- hyvän näköinen
- hyvästä hinta/laatusuhteesta
- kattavasta tekniikasta
Emme tykänneet
- takaistuimet kiinteät eli niitä ei voi liikutella pituussuunnassa kuten uudessa VW Tiguanissa
- näkyvyys taakse melko rajoittunut
Seatin uusi pääjohtaja Luca de Meo pääsee aloittamaan pestinsä herkullisesta tilanteesta. Seat on tuplannut tuloksensa 8,3 miljardiin euroon seitsemän viime vuoden aikana. Samalla espanjalaiset ovat vihdoin kuivilla. Tuloslaskelman viimeisen rivin luvut kirjoitetaan nykyään positiivisen puolelle.
Tämä oli myös ehto sille, että Seat saa ottaa kauan kaivatun katumaasturin vihdoin tuotantoon. Se olisi ollut helppoa periaatteessa jo aikaisemminkin, koska Audi Q3:t ovat valmistuneet Barcelonan kupeessa Martorellissa jo viiden vuoden ajan.
Ateca ei jaa kuitenkaan tekniikkaa nykyisen Q3:n kanssa, koska se pohjautuu VW:n uudelle modulaariselle pohjarakenteelle. Se on siis uuden VW Tiguanin etelänserkku. Ateca ei myöskään valmistu Espanjassa, vaan ne rullaavat ulos Skodan tehtaalta Tsekeissä samalta linjalta Skodan uuden katumaasturin eli Kodiakin kanssa. Molempien mallien yhteenlasketuksi vuosituontannoksi on arvioitu 70 000 autoa.
Atecan hinnat alkaen moottori on litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, josta otetaan ulos 115 hevosvoimaa. Sen hinta-arvio Suomessa on 23 000-24 000 euroa. Suositummaksi noussee kuitenkin tuttu 1,4-litrainen bensaturbo. Näistä kumpaakaan ei ollut ensikoeajolla kuitenkaan mahdollista tutustua, koska testiautona on ”yllättäen” vain parasta, mitä tarjolla on. Koeajoauto on siis nelivetoinen, varustettu kaksoiskytkinautomaatilla, ja sitä vie kaksilitrainen ja 190-heppainen diesel. Varustetasokin on korkein mahdollinen eli Xcellence. Suomessa tämän version hinnat noussevat jo yli 40 000 euroon.
Tuplarahalla ei saa tuplaten autoa, mutta melkein, sillä VW-konsernin tuotteiden tapaan myös Ateca on ladattu parhaimmillaan todella täyteen varusteita. Tarjolla on niin runsas multimediavarustus isohkolla 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, mukautuva vakionopeudensäädin, led-ajovalot, 360 asteen näkymän mahdollistavat kamerat kuin pysäköintiavustinkin… varustelista on pitkä. Matkapuhelinkin latautuu langattomasti.
Lukuisten ajoa avittavien järjestelmien käyttöä helpottaa ohjaamon hyvä ergonomia sekä järjestelmien käytön selkeä logiikka. Ohjaamo on tutun näköinen kaikille uudessa Leonissa istuneille, mutta Atecassa laatuvaikutelmaa on viety taas pieni porras ylöspäin. Kovan muovin määrä vähenee vähenemistään.
Atecan saa sekä etu- että nelivetoisena, ja jälkimmäiseen liittyy yksi mielenkiintoisimmista varusteista. Keskikonsolissa on kiertokytkin, josta voidaan valita tilanteeseen sopiva ajoprofiili. Tarjolla on kuusi mahdollisuutta. Ajoprofiilin valinta vaikuttaa nelivedon, moottorin, vaihteiston ja ohjauksen toimintaan. Ja jos Atecan vie hankalampaan paikkaan, hyvä apu liukkaalla pinnalla ja jyrkässä mäessä on alamäkihidastin. Kuskin tarvitsee vain ohjata, auto huolehtii jarruttamisesta.
Tien päällä on Ateca on ilahduttavan mukava seuralainen. Mukavuuspainotteiseksi säädetty jousitus toimii hyvin erilaisilla ajoalustoilla, ainoastaan terävimmät töyssyt iskevät hieman ikävästi läpi ohjaamoon. Useampaan VW-konsernin tuotteeseen saa jo mukautuvan iskunvaimennuksen, mutta Atecaan sellaista ei ole – ainakaan toistaiseksi – tarjolla.
Koeajoauton tehokkaan dieselin kanssa Atecalla matkaaminen on eleettömän vaivatonta. Auto on kotonaan niin kaupungeissa kuin niiden ulkopuolellakin. Tässä auttaa hyvä ohjaus, jossa mukavasti vastetta sekä hyvin tuntoa.
Ateca tuntuu myös sopivan mittaiselta, eli se ei tunnu liian isolta.
Mittojensa puolesta Ateca on kompakti, mutta matkustamossa on silti hyvin tilaa. Auton korkeuden ja korkeamman istuma-asennon vuoksi takapenkillä on riittävästi niin polvi- kuin pääntilaa myös aikuisille. Kaksi aikuista matkustaa takana vielä mielellään. Kolmelle istuin käy ahtaaksi. Tavaratilalla on koko joko 510 tai 485 litraa riippuen siitä, onko auto etu- vai nelivetoinen. Lukema on tässä kokoluokassa hyvä suoritus.
Ateca ei myöskään vierasta vetomiehen hommia. Koeajossa olleen ison dieselin perään saa kytkettyä 2 100 kiloa painavan peräkärryn. Ja jos joku kaipaa urheilullisempaa versiota, huhujen mukaan Cupra-versio on jo harkinnassa.
Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive
Moottori 1 968 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 700 r/min
0-100 km/h 7,0 s
Huippunopeus 212 km/h
EU-kulutus 5,0 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 363 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 624 mm, akseliväli 2 630 mm
Tyhjäpaino 1 535 kg
Tavaratila 485-1 579 l