Opel tarjoaa uuteen lippulaivaansa heti alusta lähtien kattavaa mallistoa. Etuvetoisten perusmallien lisäksi tarjolla on tehokkaita nelivetoja.
Tykkäsimme
- Tyylikkäästä ulkonäöstä
- Vaivattomasta ajettavuudesta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Lievästä pintakovuudesta
- Moottorin viimeisimmän pirteyden puutteesta
- Hieman muovisesta laatuvaikutelmasta
Hinta alkaen 28 608 €
Koeajoauto alkaen 44 581 €
Automaailmassa mallinimellä on suuri merkitys sekä hyvässä että pahassa. Nimen pitäisi olla riittävän yksinkertainen lausuttava, mutta usein sen halutaan myös tarkoittavan jotain. Jotkut mallinimet ovat vuosikymmeniä vanhoja, suorastaan legendaarisia, eikä niiden muuttamista voisi edes harkita. Toisaalta syystä tai toisesta huonoon maineeseen joutunut nimi on yhtä lailla rasite.
Kenties tällaisesta syystä Opel vaihtoi keskiluokan autonsa nimen vuonna 2009. Silloin esiteltiin ensimmäisen sukupolven Insignia, joka korvasi 80-luvulta asti markkinoilla olleen Vectran. Insignian vuosimyynti Suomessa on pyörinyt parhaina vuosina reilussa 1 000 autossa. Viime vuonna lukema tippui reiluun 600 autoon, ja nyt luonnollisesti uuden mallin myötä tätä lukemaa lähdetään kasvattamaan. Täyteen vauhtiin myynti kuitenkin saadaan vasta kuluvan vuoden loppupuolella, kun mallisto täydentyy farmarimalli Sports Tourerilla sekä tämän maastohenkisellä sisarmalli Country Tourerilla.
Uusi Insignia on saanut huomattavasti aiempaa määrätietoisemman ilmeen. Leveä maski on tuttu vuoden 2013 Monza Conceptista ja farkkuversion peräosassa on myös konseptimallin vaikutteita. Koria on kevennetty kauttaaltaan, ja auto on malliversiosta riippuen noin 150 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Moottorivalikoima on heti alusta lähtien varsin kattava, jolla luonnollisesti halutaan vastata kilpailijoiden laajaan valikoimaan. Sisätilojen tyyli on puolestaan tuttua uudesta Astrasta, ja kokonaisuus on huomattavasti edeltäjäänsä selkeämpi. Joissakin kohdissa muovisuus tulee hieman esille, mutta tämänkaltaisiin yksityikohtiin tottuu varsin nopeasti. Nykymittapuulla mittaristo jättää toivomisen varaa, sillä tässä Opel on joutunut teknisistä syistä joutunut toistaiseksi tyytymään samaan järjestelmään, mikä löytyi jo edeltävästä mallisukupolvesta. Astran uudempi, joskin hieman pienemmällä keskinäytöllä toteutettu mittaristo on allekirjoittaneen mielestä tyylikkäämpi kokonaisuus.
Ratin takana huomio kiinnittyy Insignian mukavuuteen. Ajokokemuksesta on selkeästi haluttu tehdä mahdollisimman vaivaton ja miellyttävä. Kokonaisuus on myös jämäkkä menemättä epämukavaksi edes säädettävän iskunvaimennuksen Sport-asetuksella. Ainoastaan terävimmät poikittaussaumat tuntuvat aavistuksen turhan terävästi läpi. Tähän on luonnollisesti myös iso merkitys alla pyörivien renkaiden koolla, mitkä koeajoauton tapauksessa olivat 20-tuumaiset.
MIKÄ Opelin uusi lippulaiva.
KENELLE Tilaa, tyyliä ja hyvää varustelua arvostavalle.
AJETTAVUUS Opel on perinteisesti tarjonnut hyvän yhdistelmän ajonautintoa ja mukavuutta, eikä uusi Insignia tee tämän suhteen poikkeusta. Se on luokassaan miellyttävän tunnokas mukavuutta unohtamatta. Auto istuu hyvin rauhalliseen ajoon, mutta mutkaisemmilla pätkillä ohjaus tarjoaa miellyttävän vasteen ja isoa autoa on ilo käskyttää.
SUORITUSKYKY Perheautoon 260 hevosvoimaa kuulostaa varsin reippaalta teholukemalta. Insignia liikahtaa tämän turvin vaivattomasti, mutta viimeinen potku yläkierroksilla tuntuu jäävän pimentoon. Tämä ei kuitenkaan muodostu varsinaiseksi ongelmaksi, sillä vääntöä on tarjolla laajalla alueella. Uusi 8-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä mukavuuspainotteisesti.
TILAT Kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon ja lisävarusteiset istuimet tarjoavat paitsi riittävät säätövarat myös hyvän tuen. Herkkuna pakettiin kuuluu myös kesäkuumalla istuinten tuuletus. Takana jaloille on hyvin tilaa, mutta pitemmän varren omaavalla matkustajalla pääntila loppuu ryhdikkäästi istuttaessa melko nopeasti kesken laskevan kattolinjan vuoksi. Tämä asia korjaantuu kesällä markkinoille tulevan farmarikorin muodossa. Tavaratilaa on useimpiin tarpeisiin riittävästi tarjolla, minkä lisäksi iso lastausaukko helpottaa tilan käyttöä. Tila on myös laajennettavissa, mutta valitettavasti laajennettuna tilaan jää pieni kynnys.
MALLISTO Insignia tulee markkinoille kolmella bensakoneella (140, 165 ja 280 hv) sekä neljällä dieselillä (110, 136, 170 ja 210 hv). Tehokkaimmat versiot ovat aina nelivetoisia ja varustettu uudella 8-portaisella automaattivaihteistolla. Muuta versiot ovat etuvetoisia, joista pienimmät aina manuaalivaihteisia ja keskimmäiset tehoversiot tarjolla myös 6-portaisella automaatilla. Mallisto täydentyy kesällä farmarikorilla. Perusvarustelu kulkee nimellä Enjoy ja jo se tarjoaa varsin hyvän varustelun mukaan lukien auton avaimeton käyttö, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä 7-tuuman keskusnäyttö. Innovation-varustelu tuo mukanaan muun muassa tuumaa isomman näytön, navigointijärjestelmän, pysäköintitutkat ja automaattiset kaukovalot. Yksittäisten varusteiden lisäksi tarjolla on muutamia houkuttelevasti hinnoiteltuja varustepaketteja. Esimerkiksi koeajoautossakin olleet sähkösäätöiset ja hyvän tuen tarjoavat AGR-istuimet tuuletuksella, nahkaverhoilun ja 360-asteen kamerajärjestelmän saa 1 865 euron arvoisen AGR Premium -varustepaketin muodossa.
Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo 4x4
Polttomoottori 1 998 cm3, R4 turbo
Teho 191 kW (260 hv) / 3 000-4 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,6 l/100 km
CO2-päästöt 197 g/km
Mitat Pituus 4 897 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 829 mm
Omamassa 1 649 kg
Perävaunumassa jarruin 2 200 kg
Tavaratila 490-1 450 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää Insignian ensituntumista:
Ensituntumat Opelin uudesta lippulaivasta – kovan luokan haastaja
Kotimaan ensituntuma Opelin lippulaivasta – Insignia Grand Sport kirii premiumin kannoilla
Lue lisää saman segmentin autoista:
Ford Mondeo
Hyundai i40
Kia Optima
Mazda 6
Renault Talisman
Skoda Superb
Toyota Avensis
Volkswagen Passat