Kian Optima on valmistajan toistaiseksi suurin automalli ennen uuden lippulaivamalli Stingerin saapumista markkinoille. Mielenkiintoa ja ajankohtaisuutta lisäävät malliston uusi ladattava hybridi.
Hinta alkaen 45 690 €
Koeajoauto 48 990 €
Tykkäsimme
- Tiloista
- Ajettavuudesta
- Varustelusta
- Takuusta
Emme tykänneet
- Äänieristyksestä
Kia laajentaa mallistoaan pikkuhiljaa sähköisempään suuntaan. Tällä hetkellä ladattavia hybridimalleja on tarjolla Nirosta sekä Optiman sedanista ja farmarista. Lisäksi mallistossa on yksi täyssähköinen malli Soulista. Valmistaja lupaa tuoda markkinoille yhä lisää sähköä.
Uusi Optiman pistokehybridifarmari yllättää niin käytännöllisyytensä kuin hyvän ajettavuutensa puolesta. Auto on muotoiltu tyylikkääksi eikä hybridivoimalinja rajoita liikaa tilaratkaisuja. Lisäksi se on vakiovarusteltu anteliaasti. Houkuttelevuutta lisää 33 gramman hiilidioksidipäästöarvon laskema autoveron osuus, joka on lähes 50 000 euroa maksavalle autolle noin kaksi ja puoli tuhatta euroa.
Optiman pistokehybridi on parhaimillaan taajama-ajossa. Sähköajoa riittää yhdellä latauksella 62 kilometriä, joten se riittää monelle päivittäiseen ajoon. Ohjaamon hijaisuutta rikkoo vain kohtalainen rengasmelu ja maanteillä tuulen suhinat. Äänimailmaa parantaa kuitenkin vakiovarusteisiin kuuluva Harman Kardon -äänentoistolaitteisto.
Kia lupaa myös Optiman pistokehybridiin tutun seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu. Kolme ensimmäistä vuotta ovat ilman kilometrirajaa ja takuu koskee myös akustoa.
MIKÄ Kian suurin farmarimalli Optina ladattavalla hybridivoimalinjalla.
KENELLE Tilaa tarvitsevalle taajama-autoilijalle. Hyvä vaihtoehto myös taksikäyttöön.
AJETTAVUUS Hybridi-Optima sopii erinomaisesti kaupunkiajoon, jolloin sen ohjaus on tarkka ja sopivan tunnokas. Lisämukavuutta tuo sähkömoottorin äänetömyys ja välitön reagointikyky. Maantieajossa akkujen tuoma paino madaltaa auton painopistettä, mikä parantaa ajotuntumaa verrattuna perinteiseen polttomoottoriversioon. Ohjauksen tunnottomin alue on keskivaiheilla, jolloin tuntuma tienpintaan jää etäiseksi. Alusta toimii vaihtelevilla tieosuuksilla hyvin. Jousituksessa on sopivasti napakkuutta ja iskunvaimentimet imevät tienpinnan rosoisuudet tehokkaasti.
SUORITUSKYKY Sähköajossa kaasunvaste on välitöntä ja suuri auto liikkuu vaivattoman oloisesti. Sähkövirran loputtua puhti kuitenkin laskee, kun kahden litran bensiinimoottori pärähtää käyntiin. Kaupunkikäytössä sähköajolla on kuitenkin mahdollista ajaa jopa päivittäiset arkiajot, kunhan lataukset ottaa osaksi rutiinia. Polttoainetalous ei kuitenkaan poikkea merkittävästi tavanomesta bensiiniversiosta pidemmillä matkoilla.
TILAT Optiman matkustamo on miellyttävän tilava. 8-suuntaisesti säädettävissä sähkötoimisissa etuistuimissa on kuljettajan puolella 4-suuntainen ja etumatkustajan puolella 2-suuntainen ristiseläntuen säätö parantamassa ergonomiaa. Takamatkustajille on tarjolla runsaasti jalkatilaa ja riittävästi pääntilaa. Hyvien matkustustilojen ansiosta Optiman voisi kuvitella soveltuvan hyvin myös taksikäyttöön. Akut eivät rajoita farmarimallisen Optiman tavaratilaa kuten porrasperäisessä pistokehybridissä. Lisäksi tavaratilan avara muoto on käyttökelpoinen. Tavaratila laajenennus onnistuu takaluukussa olevista vivuista. Takapenkkien selkänojat taittuvat tasaiseksi lattiaksi kolmessa osassa suhteessa 40/20/40, joten laajennus onnistuu suksiluukkumaisesti myös vain keskeltä, jolloin sivupaikoilla voi matkustaa. Tavaratilan lattia on melko korkealla eikä pohjan alla ole akkujen sijoittelun takia lisätilaa.
MALLISTO Pistokehybridin voimalinja kostuu kaksilitraisesta bensiinimoottorista ja 50 kilowattisesta sähkömoottorista. Hybridijärjestelmän tuottama yhteisteho on 205 hevosvoimaa. Toimintamatka sähköajossa on 62 kilometriä. Hiilidioksidipäästöarvo alenee sähkömoottorin ansiosta 33 grammaan kilometriä kohden.
LATAAMINEN Optiman akustoa voidaan ladata tavallisesta 220 V:n kotipistorasiasta tai Type 2 -latauspisteistä. Auton mukana tulevat latauksia varten olevat molemmat latausjohdot.
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid 2,0 GDI PHEV Business Luxury A/T
Polttomoottori 1999 cm3, R4
Teho 115 kW (156 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 189 Nm / 5 000 r/min
Sähkömoottori Synkronimoottori
Teho 50 kW (67 hv) / 2 330-3 300 r/min
Vääntö 205 Nm / 0-2 330 r/min
Yhteisteho 151 kW (205 hv) / 6 000 r/min
Yhteisvääntö 375 Nm / 2 330 r/min
Akkukapasiteetti 11,26 kWh
Toimintamatka sähköllä 62 km
Vaihteisto 6-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,7 s
Huippunopeus 192 km/h (sähköllä ajettaessa 120 km/h)
EU-keskikulutus 1,4 l/100 km, 12,3 kWh/100 km
CO2-päästöt 33 g/km
Mitat Pituus 4 855 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 805 mm
Omamassa 1 815 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 440 l - 1 686 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue lisää Kia Optimasta:
Koeajo: Kian iso sedan tähtää varustelulla premium-luokkaan
Koeajossa Kian lahja farkkukansalle
Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.