Mercedeksen E-sarja nousi viime vuonna merkin myydyimmäksi malliksi Suomessa. Mallistosta löytyy nykytrendien mukaisesti myös pistokkeesta ladattava versio.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Bensakoneen karkeasta äänestä
- Toimintamatkasta sähköllä
- Naarmuuntuvista pintamateriaaleista
Hinta alkaen 66 492 €
Koeajoauto 85 291 €
Ilman sähköä on vaikea pysyä pinnalla nykypäivän automarkkinoilla, ja käytännössä kaikilta isoilta valmistajilta löytyy sähköistetyt versiot suosituimmista malleistaan. Mercedes-Benzin kohdalla E-sarja on noussut Suomessa merkin myydyimmäksi autoksi, ja vuonna 2016 nähdyn malliuudistuksen yhteydessä myös Eemeli sai pistokkeesta ladattavan version.
Mercedes on toteuttanut sähköistetyn voimalinjan saksalaisten valmistajien suosimalla tyylillä. Sähkömoottori löytyy kompaktisti automaattivaihteiston kuorien sisältä. Sähkömoottorin sijoittamien polttomoottorin ja vaihteiston väliin mahdollistaa myös sähkömoottorin väännön hyödyntämisen isoillakin vaihteilla ajettaessa. Huippunopeus pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa on 130 km/h.
Kuljettaja voi vaikuttaa moottorien yhteistoimintaan ajotilanvalinnalla. Pelkällä sähkön voimalla E-sarjalainen ei kuitenkaan liiku kovin ripeästi, ja kaasupolkimen käytön kanssa saa olla suhteellisen tarkkana pitääkseen polttomoottorin sammuksissa. Sähkö ei myöskään riitä kovin pitkälle. Talven pikkupakkasella virta loppuu jo ennen 20 kilometriä, minkä jälkeen polttomoottori alkaa kuljettaa autoa. Tämän myötä tulee esille myös toinen miinuspuoli; bensakoneen karkea ääni ei sovi muuten hiljaisen auton luonteeseen. Akuston lataaminen täyteen kestää normaalista kotipistokkeesta noin kolme tuntia, ja varsinaisesta latauspisteesta ladattaessa aika puolittuu.
Sähkömoottoria lukuun ottamatta kokonaisuus on tuttua E-sarjaa. Ilmajousituksella varustettuna auto tarjoaa mukavaa kyytiä ja kokonaisuudessaan suorituskyky on hyvin vaivaton. Vaikka sähkö ei riitä kovin pitkään yhtäjaksoiseen ajoon, auto on tehoihin nähden suhteellisen taloudellinen. Maantieajossa kulutus asettui noin 6 l/100 km lukemiin, mutta kaupunkiympäristössä lukemat nousevat melkoisesti, mikäli sähköä ei ole käytettävissä.
Viimeistelyn ja työn jäljen osalta E-sarjalainen on pääpiirteiltään laadukas kokonaisuus. Modernia ilmettä korostaa kahdella isolla näytöllä toteutettu mittariston ja multimediajärjestelmän kokonaisuus. Valitettavasti muutaman kohdan materiaalivalinnat nousevat ikävällä tavalla esille etenkin hintaluokka huomioiden. Keskikonsolin musta kiiltävä pinta tuntuu olevan herkkä naarmuuntumiselle, mikä tekee pinnasta ikävän kuluneen näköisen. Sama koskee auton avainta, joka menettää kiiltonsa nopeasti taskun pohjalla pyöriessään.
Galleria
Hinnaltaan E-sarjan hybridi asettuu alhaisen autoveron ansiosta hieman alhaisemmaksi kuin pelkällä bensakoneella varustettu versio. Valitsemalla sähkömoottorin polttomoottorin kaveriksi saa siis myös alennusta hintaan. Pistokkeesta ladattava E-sarjalainen on mielenkiintoinen vaihtoehto etenkin säännöllisesti suhteellisen lyhyitä matkoja ajavalle, ja uutta teknologiaa arvostavalle. Vielä kun sähköllä pääsisi vaikka tuplat pidemmälle, olisi se järkevä vaihtoehto jo huomattavasti useammalle autoilijalle.
Uusi Mercedes-Benz E 350 e nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa maanantaina 9.4. klo 22.35.
MIKÄ E-sarjalaisen ensimmäinen pistokehybridi.
KENELLE Uudesta tekniikasta kiinnostuneelle ja perinteistä mukavuutta arvostavalle.
AJETTAVUUS E-sarja on iso ja mukavuuspainotteinen auto, mutta myös sen käsiteltävyys yllättää positiivisesti. Ilmajousitus eliminoi kallistelut tehokkaasti ja tarjoaa jämäkkää kyytiä myös vauhdin kasvaessa. Ohjaus yllättää etenkin tarkkuudellaan, ja myös tunto on hyvällä tasolla.
SUORITUSKYKY Voimalinjan lähes 300 hevosvoiman kokonaisteho, ja ennen kaikkea sähkömoottorin tuoma miellyttävä vääntö riittävät liikuttamaan lähes kaksi tonnia painavaa autoa vaivattomaan tahtiin. Kaupunkipyörittelyssä pärjää pelkällä sähkömoottorillakin, ja maantiellä se tuo lisäpotkua esimerkiksi ohitustilanteisiin. Vaihteisto toimii hienosti ja pykäliä riittää joka tilanteeseen. Pehmeyden lisäksi vaihteston toiminta on myös ripeää.
TILAT E-sarjalainen on tiloiltaan normaali ylemmän luokan sedan. Edessä on hyvät ja avarat oltavat, eikä takanakaan ole tilasta puutetta. Pitkäjalkainen tosin toivoisi hieman parempaa reisitukea. Pistokehybridin tunnistaa tavaratilassa löytyvästä pienestä kynnyksestä, joka johtuu lattian alta löytyvästä akusta. Ilman akkua varustettuihin sisarmalleihin verrattuna tila on 140 litraa pienempi.
MALLISTO E-sarjalaisen mallisto on nykypäivänä todella laaja. Korimalleja on tarjolla sedanin lisäksi farmari, maastohenkinen All-Terrain, coupé sekä cabriolet. Bensakoneiden tehot vaihtelevat välillä 184-612 hevosvoimaa ja dieseleiden 150-258 hevosvoimaa. Perusvarustelu on muuttunut viime vuosina kattavampaan suuntaan, ja varustelun rajana on vain mielikuvitus rajana.
Mercedes-Benz E 350 e
Polttomoottori 1 991 cm3, R4 turbo
Teho 155 kW (211 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 250-4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 2 000 r/min
Vääntö 440 Nm / 0-1 100 r/min
Yhteisteho 210 kW (286 hv)
Yhteisvääntö 550 Nm
Akkukapasiteetti 6,2 kWh
Toimintamatka sähköllä
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 6,2 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 2,1 l/100 km
CO2-päästöt 49 g/km
Mitat Pituus 4 923 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 939 mm
Omamassa 1 925 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 400 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Koeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeä
Ladattavat hybridit käyvät kaupaksi kiihtyvään tahtiin – kärkipaikat premium-merkkien hallussa
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.