Lamborghinit tunnetaan nelivedostaan, mutta aina välillä italialaiset antavat taistelusonniensa laukata vähän vapaammin. Takavetoiset erikoisversiot ovat malliston harvinaisuuksia.
Tykkäsimme
- järjetön hauskanpitolaite
Emme tykänneet
- järjetön muuten kuin hauskanpitolaitteena
Helppoa kuin heinänteko – sivuluisussa ajaminen uudella Huracanin 580-2-erikoisversiolla nimittäin. Ajoasetuksista valitaan urheilullinen ajotila, kaasu painetaan mutkassa pohjaan ja kuski tekee vastaohjauksen – lopusta vastaavat auton järjestelmät. Hauskaa, mutta jotenkin synteettistä; kuten tietokoneen ohjaamalta järjestelmältä voi odottaakin.
Todella hauskaksi meno muuttuu vasta silloin, kun kuski kytkee kaikki ajonhallintajärjestelmät pois päältä. Auton tiellä pitämisestä vastaavat nyt vain kuskin jalat ja kädet. Sivuluisut muuttuvat astetta leveämmiksi. Sonni potkii villimmin. Kone ja ihminen. Yhteistyössä. Kuski nauttii, kone tottelee. Tämä auto on kuin tehty tätä varten. Voimansiirto toimii kuin unelma, isot vaihteenvalitsimen vivut ovat kuin tyrkyllä rattia puristavien käsien takana.
Huracan on ilman ajonvakautustakin yllättävän helppo ajettava. Sen liikkeet ovat helposti hallittavissa äärirajoilla, ja auto myös varoittaa selvästi, kun rajat ovat ylittymässä. Keskimoottoriset autot ovat parhaimmillaan todellisia namupaloja.
Nelivedon poistamisen on tiputtanut Huracanin painoa 33 kilolla. Samalla tehosta on otettu pois 30 heppaa. Ei väliä. Takaveto tuntuu aivan yhtä nopealta kuin nelivetokin, vaikka se kiihtyy satasen vauhtiin 0,2 sekuntia hitaammin. Osansa tähän vaikuttaa myös se, että auton kaikki järjestelmät on optimoitu uusiksi. Etupäätä on pehmennetty ja takapään jousitusta on vastaavasti napakoitettu. Painosta 60 prosenttia lepää nyt taka-akselilla.
Myös ohjausta on hienosäädetty. Lisäksi Pirelli on valmistanut erikseen tätä autoa varten uuden version P Zero -renkaita. Se tarkoittaa uutta profiilia ja uutta kumiseosta. Kaiken tämän tuntee ratin takana. Lambolla on selvästi haluttu korostaa auton yliohjautuvaa käytöstä. Keula taittuu mutkiin aavistuksen halukkaammin ja perä irtoaa helposti jo hiemankin voimakkaammilla kaasun painalluksilla.
Ajamisen hauskuutta täydentää vielä Lambon hieno vapaasti hengittävä V10-moottori, joka antaa maksimitehon ulos vasta kierrosluvulla 8 000. Nyt on lupa kierrättää. Maksimivääntö löytyy puolestaan astetta alempaa, 6 500 kierroksen kohdalta. Ja ne koneen soundit… äänekkäät, metalliset ja automiehen sydäntä riipivät.
Huracanin takavetoinen versio on erinomainen esimerkki siitä, miten vähemmän voi joskus olla enemmän. Takavetoinen Huracan on selvästi hauskempi ajettava kuin nelivetoinen normaaliversio. Valitettavasti vain hinta on myös kasvanut hauskuuden myötä parilla kymmenellä tuhannella eurolla – mutta se lienee sivuseikka tämän auton ostajille.
Oikea paikka tälle autolle on oikeastaan ja ainoastaan vain suljettu alue, jossa kuski voi päästää auton valloilleen. Me olemme Dohassa Losailin Moto GP -radalla, joka on täynnä hienoja mutkia. Erinomainen valinta tämän auton esittelypaikaksi.
Kasvaneen hauskuuden lisäksi Lamborghini on halunnut varmistaa myös sen, että auton erottaa normaaliversiosta visuaalisestikin. Siksi etu- ja takailmettä on muokattu hieman. Erot eivät ole suuria, mutta esimerkiksi uusi perän ilme tekee Huracanille hyvää. Se on kuitenkin se näkymä, jota muut tiellä liikkujat joutuvat katsomaan eniten… Tämä on ehdottomasti paras Huracan-versio, jota olemme tähän mennessä ajaneet.
Lamborghini Huracan 580-2
Moottori 5 204 cm3, V10
Teho 426 kW (580 hv) / 8 000 r/min
Vääntö 540 Nm / 6 500 r/min
0-100 km/h 3,4 s
Huippunopeus 320 km/h
EU-kulutus 11,9 l/100 km
CO2-päästöt 278 g/km
Mitat Pituus 4 459 mm, leveys 1 924 mm, korkeus 1 165 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 389 kg
Tavaratila 100 l