BMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoilla

Julkaistu 29.04.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Se seuraa legendaarisia edeltäjiään. Ensin oli M3 Evolution (1988). Sitä seurasivat Sport-Evo (1990), M3 GT (1995) sekä uudemman ajan M3 CSL (2003) ja M3 GTS (2011). Nyt on alkamassa M4 GTS:n aikakausi.

Tykkäsimme

  • Superautomaisen vakaa isoa kovaa ajettaessa
  • Ohjaamon ergonomia täydellinen
  • Alcantar-sävytteisessä ohjaamossa on fiilistä
  • Erinomaisesta pidosta cup-renkailla

Emme tykänneet

  • Suomeen ei tulossa yhtään autoa

Ei kuulu Suomen mallistoon

Valo vaihtuu vihreäksi. Syntisen harmaa M4 GTS oranssilla huomiovärillä vanteissa, alahuulessa sekä takasiivessä lähtee liikkeelle kuin takamukseen ammuttu karhu. Voima puhuu ja meno on äkäistä. Vauhtia on pian lasissa 100 km/h, ja meno vain yltyy.

Tämä auto on tehty radalle, joten Barcelonan moottorirata eli Circuit de Barcelona-Catalunya on juuri oikea paikka tällaisen auton testaamiseen. Rata sisältää pitkiä nopeita mutkia, tiukkoja jarrutuspaikkoja sekä hitaampia ja ahtaampia mutkayhdistelmiä.

M GmbH on tehnyt tämän auton kanssa taas kerran pitkää päivää. Pojat ovat varmaan kiertäneet Nürreä jokusen kerran. M4 GTS:n pohjana on jo sinänsä hauska M4, mutta sitä on rakennettu vielä isolla kädellä. Pyöränripustuksia on vahvistettu ja alakertaa viritetty muutenkin. Lisäksi autoa on kevennetty tekemällä esimerkiksi konepelti hiilikuidusta ja unohtamalla asentaa takapenkit. Auton aerodynamiikkaa on hiottu sitäkin, ja kolmilitrainen tuplaturbomoottori on viritetty 500-heppaiseksi. Perään on isketty komea ja säädettävä takasiipi. Auton alla rullaavat Michelinin Pilot Sport Cup 2 -kiekot: edessä koko on 265/35 R 19 ja takana 285/30 R 20.

Kiihdytys varikkosuoralta radalle painaa selän tiukasti kiinni istuimeen. Jarrutus. Edessä on ensimmäinen mutkayhdistelmä. Melko tiukka oikea, nopeampi vasen. GTS tanssii. Se on todella kevytjalkainen. Kori ei juuri kallistele. Ohjaus on namu. Ja jollain tapaa auto kuulostaa vielä DTM-peliltä. Vau.

Kaikesta tästä huomaa, että auto on kehitetty rata-ajoa silmällä pitäen. Nordschleifella M4 GTS pysäyttää kellot aikaan 7,28 minuuttia. Se on 22 sekuntia nopeammin kuin tavallisella M4:llä. Ero on huikea.

Barelonan radalla voi vain kuvitella, millainen tämä auto on Nürburgringillä. Myös se kertoo jotain autosta, että BMW on tuonut sen koeajoja varten Barcelonan radalle. Harva tehokaskaan “katuauto” on omimmillaan tällaisella radalla. Tämäkin kaikki puhuu sen puolesta, että käsissä on superauton vaatimukset täyttävä menopeli.

Mutkayhdistelmän jälkeen aukeaa pitkä loivahko ja oikealle kääntyvä mutka. Autosta otetaan kaikki irti. BMW M4 GTS käyttäytyy radalla kuin superauto. Se käsittelee suunnanvaihdokset äärimmäisellä vakaudella. Autossa ei ole monen sportticoupén luonnetta hallitsevaa leikkimielistä ketteryyttä, vaan se ohjastaa kuljettajaa ajamaan kuin alla olisi täysiverinen kilpuri. Näin etenkin äärirajoilla, jossa kommunikointi auton ja kuskin välillä toimii esimerkillisesti. Ratilta ja jousituksesta tulee koko ajan infoa kuskille siitä, mitä auto on tekemässä.

Nopeus nousee taas. Tuplaturbolla vauhditettu rivikutonen antaa huipputehonsa 500 hevosvoimaa kuskin käyttöön 6 250 kierroksen kohdalla. Maksimivääntö on huimat 600 newtonmetriä, ja se löytyy 4 000 kierroksen kohdalta.

Pitkissä ja nopeissa kurveissa kaasua voi käyttää hienosti ohjauksen apuna pienen yliohjaamisen luomiseen. Auto tottelee; herkästi, halukkaasti ja eleettömästi. Perä ei tuo tarjolle itseään liikaa – ellei kuski sitten niin halua. Ja perän irrottaminen enemmän vaatii jo pienoista väkivaltaa. Taka-akselilla on luonnollisesti älykäs tasauspyörästön lukko ja yhdessä cup-renkaiden kanssa perässä on käsittämätömästi mekaanista pitoa.

Nopea mutka tiukkenee aavistuksen. M4 GTS on käsittämättömän nopea ja rauhallinen. Se on myös yksi nopeimpia katulaillisia autoja, joita BMW on valmistanut. Turbojen ansiosta tätä autoa on makea ajaa voimalla. Kuski vaihtaa mielellään hieman aikaisemmin isompaa pykälää sisään ja ratsastaa väännön huipulla kurvin läpi. Ajonhallintajärjestelmät voi jättää suosiolla päälle, sillä Sport-Plus-asennolla ne tekevät työnsä taustalla hiljaa ja huomaamatta. Pieni leikkitelykin on sallittua.

BMW:n erikoismallit ovat keräilyharvinaisuuksia, ja myös M4 GTS:stä tulee varmasti sellainen. Autoja valmistetaan vain 700 kappaletta. Ohjaamoa hallitsee BMW:lle tyypillinen erinomainen ergonomia, ja ylelliset sporttilisukkeet nostavat heti fiiliksen kattoon. Istuimien luuranko on hiilikuitua, jonka päälle on vedetty ohut alcantara-nahka. Myös paksukehäisessä M-sporttiratissa on alcantaraa. Ja kojelaudassa myös. Kojelautaan on myös brodeerattu keltaisella kirjaimet GTS. Clubsport-paketissa auton mukana tulevat vielä kuusipistevyöt – ja vaahtosammutinkin kuuluu varustukseen!

BMW M4 GTS
Moottori 2 979 cm3 R6 tuplaturbo
Teho 368 kW (500 hv) / 6 250 r/min
Vääntö 600 Nm / 4 000 r/min
0-100 km/h 3,8 s
Huippunopeus 305 km/h
EU-kulutus 8,5 l/100 km
CO2-päästöt 199 g/km
Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 870 mm, korkeus 1 383 mm, akseliväli 2 812 mm
Tyhjäpaino 1 510 kg
Tavaratila 445 l

Tuoreimmat aiheesta

BMW