Autoilijat miettivät kuumeisesti pitäisikö hamstrata varatankkeja ja muita kanistereita perjantai-illan tankkaussessiota varten? Mökilläkin on se aggregaatti. Vaikka polttoainevero nouseekin, autoilijan kipukynnys ei ole vielä lähelläkään.
Autoilijain huoli johtuu lauantaina voimaan astuvista polttoaineiden veronkorotuksista. Polttoaineiden verotus kiristyy, kun moottoribensiinin, dieselöljyn ja niitä korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroa korotetaan.
Fossiilisen moottoribensiinin vero nousee 5,71 senttiä litralta ja fossiilisen dieselöljyn 6,46 senttiä litralta. Korotus on sikäli merkittävä, että tällä hetkellä fossiilisen bensiinin litrahinnasta 70,25 eurosenttiä on valmisteveroa. Vastaavasti fossiilisen dieselin litrahinnasta 53,02 senttiä on veroa.
Fossiilisen bensiinin valmistevero nousee siis noin kahdeksan prosenttia ja fossiilisen dieselin noin 12 prosenttia. Uusiutuvista raaka-aineista valmistettujen biopolttoaineiden litrakohtainen veronkorotus jää näitä jonkin verran alhaisemmaksi.
Lue myös: Pasin asuntoesittely sai rytisevän päätöksen – tällä kertaa kuva puhuu puolestaan liiankin hyvin, Volvo XC70 sai maistaa salakavalan ojan pohjaa
Kruunun rautainen voima kiristää otettaan
Nyt tarkkailemmekin silmä kovana Polttoaine.netin hintavertailusivustoa. Sen mukaan bensiini maksoi torstaina keskimäärin 1,397 euroa litralta, jos osti 95E10-laatua. 98E maksoi keskimäärin 1,479 euroa litralta. Dieselin litrahinta oli 1,206 euroa.
Kruunun rautainen koura kiristää otettaan autoilijan kurkusta elokuun alussa. Veronmaksajain keskusliitto on laskenut, että lisäkulu voi olla tavalliselle autoilijalle lähemmäs sata euroa vuodessa, jos korotukset menevät pumppuhintoihin.
Jo melko maltillisella 17 000 kilometrin vuosiajolla kululisäys on bensa-auton osalta noin 80 euroa ja diesel-auton osalta noin 70 euroa vuodessa.
Todellinen kipukynnys kaukana
Vaikka moni autoilija tuskasteleekin veronkorotuksen kanssa, todellinen kipuraja ei ole vielä lähelläkään. Polttoaineveron nostaminen ei luultavasti vaikuta yksityisautoilun suosioon juuri lainkaan, ainakaan Traficomin tutkimusten mukaan.
Tutkimukset kertovat, että yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta, jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän. Kyseessä on vastaajien itsensä määrittelemä kipuraja, jossa ei eritellä sitä, onko kyseessä bensiini vai dieselpolttoaine.
Kaunaa ja katkeruutta veronkorotukset varmastikin hallintovallan kourissa kärvistelevissä alamaisissa herättävät. Veromuutoksen on laskettu siirtävän autoilijoiden bensarahoja kruunun kirstuun 254 miljoonaa euroa aiempaa enemmän vuosittain.