Näin raju polttoaineiden hinnannousu on ollut – tilastoista paljastuu ilonaihe dieselautoilijoille

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet merkittävästi tämän vuoden aikana.

Nousu on erityisen suuri, kun sitä verrataan koronapandemian alkuun. Silloin öljyvarastot täyttyivät, kun kysyntää ei ollut ja raakaöljyä myytiin halvalla pois.

Toukokuussa 2020 dieselin hinta oli Tilastokeskuksen mukaan 1,16 euroa litralta ja 95-bensiinin 1,28 euroa litralta.

Tämän jälkeen polttoaineiden hinnat nousivat vuoden 2019 lopun tasolle viime vuoden helmikuussa. Silloin diesel maksoi 1,44 euroa litralta, 95-bensiini 1,55 euroa litralta.

Tämä sama nousu on jatkunut eikä loppua ainakaan tilastojen valossa näy. Joulukuussa polttoaineiden hinnoissa tapahtui pieni notkahdus, mutta tammikuussa kasvu-ura palasi.

Tammikuussa diesel maksoi 1,78 euroa litralta ja 95-bensa 1,88.

Helmikuun tilastoja ei vielä ole saatavilla, mutta Polttoaine.net-sivuston mukaan eilisen päivän dieselin keskihinta oli 1.871, 95-bensan 1.945 ja 98-bensan jo yli kaksi euroa, 2,033.

Koronapandemian alkuun verrattuna hinta on noussut tähän päivään noin 61 prosenttia ja 95-bensassa noin 52 prosenttia.

Viime vuoden helmikuusta eilisen keskihintoihin verrattuna nousua on dieselissä noin 23 prosenttia, 95-bensassa noin 30 prosenttia.

Vuosi sitten 50-litraisen dieselauton tankin sai tyhjästä täyteen 72 eurolla, nyt hinta on eilisen keskihinnalla mitattuna 93,55 euroa. 50-litraisen bensatankin hinta oli vuosi sitten 77,5 euroa, nyt hinta on 97,25 euroa.

Onko dieselautolla ajaminen kannattavaa?

Vaikka polttoaineiden hinnat ovat nousseet huomattavasti, dieselautoilijoilla on aihetta myös iloon. 

Dieselin ja bensan hinta ovat nimittäin nousseet lähes käsi kädessä eli dieselillä ajaminen on säilynyt yhtä kannattavana bensa-autoon verrattuna. 

Dieselin ja 95-bensan erotus on pysytellyt Tilastokeskuksen mukaan 10–15 sentin paikkeilla litraa kohden sitten koronapandemian alun. Toisaalta vuoden 2019 kesällä erotus oli lähes 20 senttiä litralta, marraskuussa 2018 eroa ei juurikaan ollut.

Dieselautolla on puhtaasti rahallisesti kannattavampaa ajaa, jos ajoa kertyy runsaammin. Tämä johtuu siitä, että dieselautosta täytyy maksaa myös käyttövoimaveroa. Usein käyttövoimavero nostaa ajoneuvoveron 600–700 euroon. Bensa-autossa se on usein 200–300 euron luokkaa riippuen auton päästöistä. 

Jos dieselauton ajoneuvovero on kokonaisuudessaan 600 euroa ja bensa-auton 260 euroa, täytyy dieselautolla ajaa 8 000 kilometriä vuodessa, jotta se on yhtä kannattavaa kuin bensa-autolla ajaminen.

Tässä laskelmassa dieselauton kulutukseksi on laskettu 5 litraa 100 kilometriä kohden ja bensa-autolla 7 litraa.

Jos bensa-auto kuluttaisi 6 litraa satasella, 5 litraa satasella kuluttavalla dieselautolla pitäisi kertyä yli 14 000 ajokilometriä vuodessa, jotta ajaminen olisi taloudellisesti kannattavaa. 

Jos taas esimerkiksi hybrididieselauto kuluttaisi vain 4 litraa polttoainetta satasella, ja bensa-auto 7, jo 7 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen dieselillä ajaminen on taloudellisesti kannattavampaa. 

Mistä polttoaineiden hinta koostuu?

Polttoaineiden hinnasta suuri osuus on veroa. Tammikuussa 2020 bensiinin kuluttajahinnasta 60 prosenttia muodostui erilaisista veroista.

Dieselin kohdalla hinta on noin puolet.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan polttoaineiden verotus on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna korkeaa.

Hinnannousu ei kuitenkaan yksistään johdu verotuksesta. Muita syitä ovat esimerkiksi päästökauppa, raakaöljyn hinta, maailmanmarkkinat ja valuuttakurssit.

Autoalan Keskusliiton liikenteen erityisasiantuntijan Hanna Kalenoja kommentoi kaksi viikkoa sitten MTV Uutisille, että raakaöljyn hinta on tällä hetkellä vielä alempana kuin esimerkiksi 2010-luvun alussa. Toisaalta raakaöljyn hinta on korkeimmillaan sitten vuoden 2014

– Verotus on muuttunut ja biojakeluvelvoitteet nostavat vähän kalliimpien komponenttien hintaa polttoaineessa, hän arvioi tuolloin.

Liikenne- ja viestintäministeriössä tällä hetkellä harkitaan biopolttoaineen osuuden lisäämistä liikenteen polttonesteissä jo sovitusta 30 prosentista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tämä nostaisi dieselin hintaa noin 10 sentillä. Kun mukaan lasketaan maailmanmarkkinahintojen nousu, dieselin litrahinta voisi olla 50 senttiä nykyistä korkeampi vuonna 2030. 

Lue myös:

    Uusimmat