Kun yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Nikola esitteli Badger-avolavansa (suom. mäyrä), vaikutti moni asia liian hyvältä ollakseen totta. Vaikutelma ei ollut paljoa pielessä, mutta pelkät kunnianhimoiset tavoitteet eivät koituneet auton turmioksi, vaan se tapahtui ihan muista syistä
Harvinaislaatuisesti sekä akkuja että vetytankkeja hyödyntävälle Nikola Badger -sähköpickupille luvattiin lähes 1 000 kilometrin toimintamatka ja superauton kiihtyvyys. Auto oli muotoilultaan futuristinen, mutta silti konservatiivisempi kuin esimerkiksi Teslan Cybertruck.
Nikola ja autojätti General Motors ilmoittivat aiemmin tänä syksynä käynnistävänsä laajamittaisen yhteistyön. Diilin arvoksi kerrottiin peräti kaksi miljardia dollaria. Tarkoituksena oli, että GM hoitaisi Badgerin tuotannon sekä toimittaisi auton akku- ja polttokennoteknologian. Lisäksi GM saisi 11 prosenttia Nikolasta.
Diiliä pidettiin monessakin mielessä epävarmana, eivätkä huhut sen mahdollisesta kariutumisesta laantuneet oikein missään vaiheessa. Nyt huhumylly voidaan kuitenkin sammuttaa, sillä General Motorsin kerrotaan perääntyneen sopimuksesta ennen kuin sitä oli virallisesti solmittu. GM:n kerrotaan jatkavan yhteistyötä Nikolan kanssa, mutta Badger ei sisälly uusiin suunnitelmiin.
LUE MYÖS: Iso yllätys Polestarilta: Villi Precept-visioauto viedäänkin tuotantoon – "Kuluttajat eivät tyydy pelkkään haaveiluun"
Jäi kiinni valheesta
Nikola on kehittänyt ensisijaisesti vetykäyttöistä rekkaansa, Nikola Onea, mutta senkään kehitystyö ei ole sujunut ilman kohuja. Se esitteli "valmista" ajoneuvoa jo vuonna 2016, mutta myönsi vuonna 2018, ettei auto ollutkaan valmis. Siitä puuttuivat niin moottori, vaihteisto kuin kaikki polttokennoteknologiakin.
Videolla ajoneuvo liikkui keskellä erämaata, mutta kuten myöhemmin kävi ilmi, oli se rullannut koko ajan loivaan alamäkeen, mikä oli saatu piilotettua taitavalla kameratyöskentelyllä.
Paljon julkisuutta osakseen saanut Nikola One kuitenkin auttoi yhtiötä keräämään rahaa Badgerin kehitystyöhön. Kuten myös väitteet siitä, että sillä olisi käsissään keino pudottaa polttokennoteknologian hinta neljäsosaan nykyisestä.
Isot puheet
"Liian hyvää ollakseen totta" on ollut jo tovin kantava ajatus Nikola Badgerista puhuttaessa. Epäilykset auton valmiusasteesta ovat olleet sattuneesta syystä koko ajan esillä. Harva siis yllättyi, kun kävi ilmi, ettei Badgeria ole oikeasti vielä olemassakaan kuin Nikolan omissa suunnitelmissa.
Nyt näyttää kaiken lisäksi siltä, ettei Badgerista ole koskaan tulossakaan totta. General Motorsin vetäytyminen pöydällä olleesta sopimuksesta on kova isku Nikolalle. Yhtiöiden yhteistyö jatkuu vetyrekkojen polttokennoteknologian kanssa, mutta kahden miljardin dollarin tarjous, 11 prosentin osuus Nikolasta ja sopimus Badgerin valmistamisesta ovat mennyttä. Nikola ilmoittaa maksavansa varausmaksut takaisin kaikille autonsa varanneille.
Viime kuukaudet ovat olleet Nikolalle rankkaa aikaa, sillä sitä on syytetty muun muassa petoksesta, ja Yhdysvaltain oikeusministeriökin on käynnistänyt yhtiötä koskevan tutkinnan. Vielä kesällä sen markkina-arvo oli hetkellisesti korkeampi kuin Fordin.
Nikolan perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Trevor Milton jätti tehtävänsä syyskuun lopulla sen jälkeen, kun häntä oli syytetty vuosina 1999 ja 2004 väitetysti tapahtuneista seksuaalisista ahdisteluista.
Sekä Nikola että Tesla ovat ottaneet nimensä serbialais-amerikkalaiselta Nikola Teslalta (1856–1943), jota pidetään yhtenä nykyhistorian merkittävimmistä keksijöistä. Tesla osallistui muun muassa vaihtovirran ja monivaihejärjestelmän kehittämiseen.
LUE MYÖS: Varattavissa nyt myös Suomessa: Teslan ja kumppanit ihan tosissaan haastava Lucid Air murskaa ennätyksiä – "Toimintamatkaa on helppo kasvattaa"
Lähteet: The Drive, Bloomberg, CNBC, Extreme Tech,