Kohukisa johti F1-tuomariston irtisanoutumiseen – Häkkinen ja Schumacher tapahtumien keskipisteessä

Mika Häkkinen oli Tunturirallin tähti 2003 – yleisö hurrasi romuttamaansa autoa korjanneelle F1-mestarille:"Pamahti kovaa" 0:52
Mika Häkkinen oli Tunturirallin tähti 2003 – yleisö hurrasi romuttamaansa autoa korjanneelle F1-mestarille: "Pamahti kovaa."

Mika Häkkisen paalupaikalta käynnistynyt Britannian GP 25 vuotta sitten päättyi kaaokseen, joka johti koko FIA:n tuomariston eroamiseen tehtävistään. Koko tapaus oli F1-pykäläsirkusta pahimmillaan.

Tapauksen vuodelta 1998 on palauttanut muistiin Planet F1 -sivusto. Häkkinen johti Silverstonen kisaa puolessavälissä turvallisesti 49 sekunnilla ennen Ferrarin Michael Schumacheria.

Sitten alkoi rankkasade, joka aiheutti Häkkisen dramaattisen pyörähdyksen. Turva-auto tuli radalle ja pysyi keulilla siihen asti, kunnes kisaa oli jäljellä enää kymmenen kierrosta. Häkkinen joutui lopputaisteluun vioittuneella etusiivellä.

Kolmantena letkassa ollut Schumacher ohitti heti turva-auton poistuttua Benettonin Giancarlo Fisichellan. Pian vuorossa oli Häkkinen, joka menetti autonsa hallinnan ja luisui radalta. 

Schumacher näytti olevan matkalla helppoon voittoon, kunnes hänelle mätkäistiin kymmenen sekunnin aikarangaistus Alex Wurzin ohittamisesta turva-auton aikana.

Tapa, jolla Schumacher rangaistuksensa suoritti, jäi F1-historiaan.

Tuomariston virhe nosti Schumacherin voittoon

Katsojien hämmästykseksi Ferrari ratkaisi Schumin tulossa olleen rangaistuksen suorittamisen ottamalla saksalaisen sisään viimeiseltä kierrokselta. Näin hän ei hävinnyt aikaa varikolta lähtemiseen. Schumacher ajoi varikkosuoralle, ylitti maaliviivan siellä ensimmäisenä kuskina ja lusi kymmenen sekunnin rangaistuksensa.

Yleisö jätettiin täydellisen hämmennyksen valtaan.

Tapahtumasarja jatkui kisan jälkeen kulisseissa. Schumacher ei selvästi ollut suorittanut rangaistustaan asiaankuuluvalla tavalla. Tuomaristo otti asian uudelleen käsittelyynsä, mutta törmäsi byrokratiaan: koska Wurzin ohittamisesta oli kulunut jo 31 minuuttia ja urheilusäännöissä mainittu raja rangaistuksen antamiseksi oli 25 minuuttia, asia ehti raueta.

Suurin virhe oli kuitenkin tapahtunut jo kisan aikana. Tuomaristo oli antanut Ferrarille rangaistuksen, jossa se ilmoitti lisäävänsä 10 sekuntia Schumacherin loppuaikaan sen sijaan, että kyseessä olisi ollut tavanomaisempi stop & go -tyyppinen rangaistus.

Se nosti saksalaisen Häkkisen ohi voittajaksi.

McLaren teki tapauksesta protestin, sillä sääntöjen mukaan tuomaristo saattoi antaa kymmenen sekunnin aikasakon vain viimeisen 12 kierroksen aikana tapahtuneista tilanteista. Schumacherin ohitus Wurzista oli tapahtunut 17 kierrosta ennen maalia.

Tallipäällikkö Ron Dennisin mukaan McLaren ei myöskään ollut saanut tietoa Schumacherille annetusta rangaistuksesta. Eikä ollutkaan, sillä se oli ohjattu Ferrarin varikkomuurille paperilapulla.

Uskomaton lopputulos

Tapauksen selvittelyä jatkettiin FIA:n vetoomustuomioistuimessa. Tuolloin kävi ilmi, että kilpailunjohtaja Charlie Whiting oli pyytänyt tuomaristoa viivyttämään rangaistuksen antamista riittävien lisätodisteiden hankkimiseksi kisan aikana.

Tuomaristo oli kuitenkin oikopäätä mätkäissyt rangaistuksen vedoten sääntökohtaan, jota ei olisi voitu tuossa vaiheessa kisaa hyödyntää. Kaiken lisäksi tuomaristo tiedotti asiasta Ferrarille paperilapulla eivätkä muut tiimit saaneet siitä tietoa monitoriensa kautta, joten McLaren ei pystynyt siihen reagoimaan ennen kuin oli jo liian myöhäistä.

Tilannetta hankaloitti se, että mikään sääntö ei kieltänyt maaliviivan ylittämistä varikkosuoralla. Näissä olosuhteissa mitään ei siis ollut enää tehtävissä. Ferrari voitti käsittelyn ja Schumacher sai pitää hämmentävän voittonsa.

Asian ratkettua kolme kisassa toiminutta tuomaria jätti eronpyyntönsä FIA:n moottoriurheiluneuvostolle. Heistä kaksi kuitenkin palasi FIA:n tehtäviin myöhempinä vuosina.

Lue myös:

    Uusimmat