Kimi Räikkösen Belgian GP:ssä saama tuomio on toki täysin linjassa formula ykkösten viime vuosien vastaavien rikkeiden kanssa, mutta samalla moni muu selvästi vaarallisempi tilanne on kuitattu pienemmällä rangaistuksella.
Räikkönen sai Spassa kymmenen sekunnin stop-and-go-rangaistuksen ja kisan jälkeen vielä kolme rangaistuspistettä, kun hän ohitti tuplakeltaiset liput nostamatta jalkaa kaasulta Max Verstappenin auton ollessa pysähtyneenä radan varressa. Ferrari-kuski piti tuomiota outona, sillä Red Bullia työnnettiin jo tuossa vaiheessa aidan raosta pois radalta.
MAINOS
Italian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Belgian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Belgian kisan tuomaristossa istunut Mika Salo totesi kuitenkin aiheellisesti, että Räikkönenhän ei voinut kyseisellä hetkellä tietää, onko rataosuus täynnä irtoromua tai mitä edessä odottaa. Toinen selvä pointti tapauksessa on se, että jokainen kuski Räikköstä lukuun ottamatta huomasi keltaisen valon rataopasteissa. Rangaistus oli siis ansaittu.
Katsellessa viime vuosina annettuja rangaistuspisteitä, keltaisten lippujen ohittamisesta jaetut sanktiot pomppaavat kuitenkin voimakkaasti esiin muiden näpäytysten keskeltä. Romain Grosjean ja Jolyon Palmer saivat tästä samat kolme rangaistuspistettä Kiinassa ja Sergio Perez viime syksynä Singaporessa. Näiden tapausten lisäksi FIA on antanut kolme rangaistuspistettä vain Sebastian Vettelille hänen Azerbaidzhanin GP:ssä Lewis Hamiltonia kohtaan osoittamastaan aggressiosta.
Vettel sai tästä täydellisestä malttinsa menettämisestä ja renkaiden kolistelusta siis tismalleen saman rangaistuksen kuin Räikkönen nyt. Kymmenen sekuntia varikolla ja kolme rangaistuspistettä. Täytyy lisäksi ottaa huomioon, että kymmenen sekunnin pysähtyminen varikkoruutuun tarkoittaa kuskille kaikkiaan puolen minuutin menetystä.
Vertailun vuoksi voisi listata joitain muita viimeisen vuoden aikana tulleita rangaistuksia. Kevin Magnussen työnsi Nico Hülkenbergin nurmikolle Unkarissa – viisi sekuntia ja kaksi rangaistuspistettä. Carlos Sainz rysäytti kovassa vauhdissa silmät kiinni vuorotellen päin kumpaakin Williamsia Bahrainissa ja Kanadassa – kolme lähtöruutua ja kaksi pistettä kummastakin.
Vaarallisuudessaan Räikkösen teko ei siis millään mittarilla nouse näiden temppujen rinnalle. Kuljettajat on kuitenkin tästä eteenpäin totutettu kovemman kautta jättämään vaaran arvioimisen FIA:n kilpailujohdolle ja siihen linjaan löytyy lähihistoriasta syynsä.
Tuplakeltaisten lippujen kunnioittaminen on ollut korostetussa seurannassa Jules Bianchin traagisesta kolarista lähtien. Japanissa 2014 kuljettajia varoitettiin keltaisilla lipuissa radan varressa käynnissä olleesta raivausoperaatiosta, mutta Bianchi ajoi radan poikki virranneen puron yli liian kovalla vauhdilla kohtalokkain seurauksin. Kesti kuitenkin liki kaksi vuotta ennen kuin sääntöä alettiin valvoa nykyisellä tarkkuudella.
Käännekohdaksi muodostui Nico Rosbergin Unkarin GP:ssä 2016 ajama paalukierros, jossa hän onnistui lyömään vastustajansa keltaisten lippujen liehuessa. Saksalaisen olisi siis pitänyt nostaa kesken kierrosta jalkaa kaasulta aikaa menettämä. Tämähän ei ollut mahdollista, joten kesätauon jälkeen alkoi tehovalvonta.
Täytyy silti ihmetellä, miksi kyseinen rike on juuri kymmenen sekunnin aikasakon arvoinen, kun FIA:n asteikolla valikoimasta löytyisivät myös pelkkä varikon läpiajorangaistus ja viiden sekunnin sakko.